• varelse

    V 32, gått upp 16,5 kg

    Hej, är otroligt fundersam och olycklig över denna viktuppgång under graviditeten. Och var ska det sluta? Har inte kunnat röra på mig speciellt mycket då jag har och länge haft jobbig foglossning. Har ätit väldigt lite i perioder för jag har mått dåligt pga halsbränna. Ändå går jag upp i vikt som ett as. Mitt bmi innan graviditet var 25, 4 - 65 kg och 160 cm, alltså lite övervikt men hade ätit lchf innan och lyckats gå ner 10 kg.

    Så, nu har jag gått upp 16,5 kg. Har inte ätit mycket skräp och snabbmat utan äter helt okej tycker jag. På fem veckor nu har jag gått upp från 79 till 81,5.

    Usch det är så jobbigt.. Vet egentligen inte varför jag skrev tråden nu men om någon har tips eller råd tas det gärna emot. Hur är det i sista trimestern, går man upp mycket i den? Enligt texter på internet går man som mest upp i vikt i slutet... Jippi.

  • Svar på tråden V 32, gått upp 16,5 kg
  • Marit86

    Oroa dig inte! Är i v 29 och har gått upp 17 kilo ;) så länge man inte går upp pga sötsaker och godis utan äter riktig vettig mat i huvudsak är det ingen fara. Finns en trend att man ska gå upp så lite som möjligt, men liksom.. vi har ju hormoner som både höjer matlusten och gör att vi bildar mer hull, blod och binder vätska. De finns väl av en orsak, evolutionärt? Så länge man inte trycker i sig socker så man höjer risken för diabetes etc är det ju bra att barnet får ordentligt med näring? Min bm säger att man ska låta det vara så länge blodvärdena och blodtrycket ser bra ut och man inte äter för mycket sötsaker.

    Mina syskon har också gått upp drygt 25 kilo i samband med graviditet, men gått ner till samma som innan inom ett år efter. Mer än 15 kilo har försvunnit inom ett par veckor. Barnen ser friska och normalviktiga ut precis som föräldrarna :)

  • Jag är bara jag

    Jag vilade mig igenom hela graviditeten och gick upp mycket i början och mitten. Trodde jag skulle sluta på typ +25 kg eller nåt. Men det avtog på slutet faktiskt och jag gick t.o.m ner 1 kg p.g.a lös mage. Så upp 17 totalt. Och ner 14 kg på lika många dagar så det behöver inte bli katastrof för dig alls.

  • EllasEllis

    Det är ingen fara!  Andas och njut av din graviditet! :)
    det är mycket som händer i kroppen och det allra mesta "rinner av" efter förlossningen :)

    förra graviditeten gick jag upp 14kg totalt och sen ner 16kg på ett par månader efter förlossningen utan att göra ngn större livsstilsförändring mer än barnvagnspromenader dagligen :)

    lycka till med allt! :)

  • Lisline

    Jag gick upp mest i början av graviditeten, innan magen började synas, då kände jag mig mest svullen och obekväm. Sedan när magen började växa mer så saktade viktökningen ner. I slutet av graviditeten, från v.34-40 stod vågen stilla sedan gick jag ner ett par kg. Jag tror att det är olika i varje graviditet såklart men bebisen växer ju oftast som den ska. Jag har gått upp 13 kg och var normalviktig när jag började. Oroa dig inte i onödan över att du ska gå upp en massa i vikt, man vet aldrig hur det blir.

Svar på tråden V 32, gått upp 16,5 kg