• Anonym (Ledsen)

    Min man vill sterilisera sig mot min vilja

    I ett äktenskap måste det väl ändå vara något man pratar igenom känner jag? :( han är fast bestämd att han inte vill ha fler barn och så är det med det.. Medan jag ännu är under 30 och inte alls säker på om jag är klar med den biten..

    Vi har varit tillsammans i över tio år och från ingenstans har han tagit det här beslutet..

    Så arg och ledsen. Han tycker jag är självisk som reagerar så starkt, medan jag tycker att är det någon som är självisk så är det han..

    Jag har stått för skyddet i alla år och har aldrig blivit oplanerad gravid, varför så plötsligt? :(

  • Svar på tråden Min man vill sterilisera sig mot min vilja
  • Anonym (lisen)

    Pratar igenom? Han måste ju få göra som han vill med SIN kropp och vill han inte ha fler barn så vill han ju inte.
    Det är inget man kan kompromissa om.

    Då står ju han för skyddet hädanefter!

    Vill du ha fler barn får du ju lämna honom, om det är värt det.

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (lisen) skrev 2017-01-13 07:27:18 följande:

    Pratar igenom? Han måste ju få göra som han vill med SIN kropp och vill han inte ha fler barn så vill han ju inte.

    Det är inget man kan kompromissa om.

    Då står ju han för skyddet hädanefter!

    Vill du ha fler barn får du ju lämna honom, om det är värt det.


    Ja, prata igenom. Han tar ett beslut som påverkar oss båda.
  • Anonym (a)

    Han får bestämma om han vill ha barn eller ej, du får bestämma om du vill ha barn eller ej. Om du vill ha barn så får du antingen skaffa det genom insemination eller skaffa en ny kille, men du kan inte tvinga någon att hålla sig steril när denne inte vill ha barn.

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (a) skrev 2017-01-13 07:40:30 följande:

    Han får bestämma om han vill ha barn eller ej, du får bestämma om du vill ha barn eller ej. Om du vill ha barn så får du antingen skaffa det genom insemination eller skaffa en ny kille, men du kan inte tvinga någon att hålla sig steril när denne inte vill ha barn.


    Tvinga och tvinga, jag tycker inte han behöver ta ett så drastiskt beslut utan att vi ens pratat om det. Och barn vill han visst ha, bara inte fler.. Men så sa han innan förra också och då ändrade han sig.
  • Anonym (Jdjdj)

    Hur många barn har ni?

    Jag tycker det är lika mycket upp till honom att bestämma att det räcker med barn, dom om du hade bestämt det. Du kan inte hindra honom från att göra vad han vill med sin kropp. Respektera honom istället!

  • Anonym (F)
    Anonym (lisen) skrev 2017-01-13 07:27:18 följande:

    Pratar igenom? Han måste ju få göra som han vill med SIN kropp och vill han inte ha fler barn så vill han ju inte.

    Det är inget man kan kompromissa om.

    Då står ju han för skyddet hädanefter!

    Vill du ha fler barn får du ju lämna honom, om det är värt det.


    Klart man pratar igenom något så stort med sin partner! Vad är det för jäkla förhållande om man inte pratar om en så viktig sak. Herregud.
  • Anonym (Ledsen)

    Hur många vi har är irrelevant, poängen är att han från ingenstans tar ett beslut som påverkar oss båda utan att ens diskutera det. Diskutera betyder inte att jag bestämmer, det betyder att vi pratar igenom det och vad det skulle betyda för oss som familj. Det är inte för mycket begärt tycker jag.

  • Anonym (...)
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-01-13 07:52:29 följande:

    Hur många vi har är irrelevant, poängen är att han från ingenstans tar ett beslut som påverkar oss båda utan att ens diskutera det. Diskutera betyder inte att jag bestämmer, det betyder att vi pratar igenom det och vad det skulle betyda för oss som familj. Det är inte för mycket begärt tycker jag.


    Du tycker det är irrelevant men frågan kvarstår ju.. hur många barn har ni/ han? 2,3 eller fler än 5?

    Klart det påverkar hur folk svarar här.
  • Anonym (F)
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-01-13 07:52:29 följande:

    Hur många vi har är irrelevant, poängen är att han från ingenstans tar ett beslut som påverkar oss båda utan att ens diskutera det. Diskutera betyder inte att jag bestämmer, det betyder att vi pratar igenom det och vad det skulle betyda för oss som familj. Det är inte för mycket begärt tycker jag.


    Jag håller med. Självklart pratar man igenom innan man tar ett så avgörande beslut.

    Dock är det ju faktiskt skillnad om ni har ett eller fyra barn. Det kan ju vara avgörande om du ens stannar hos honom eller inte. Så det är högst relevant.
Svar på tråden Min man vill sterilisera sig mot min vilja