• dessiepessie

    KÖRTELFEBER! AKUT ! HJÄLP

    Hej,

    Är rätt säker på att jag åkt på en ordentlig körtelfeber. Jag har känt mig trött och förkyld i över två veckor men för två dagar sen slog det till rejält. Kan varken äta, dricka eller svälja. Ibland känns det som att jag även har svårt att andas.

    Har haft halsfluss men detta är fan tusen gånger värre.

    Ni andra som har haft körtelfeber, hur länge hade ni ont i halsen? Står inte ut mer. Bara halsontet försvinner så är jag nöjd. Har ni några andra tips som lindrar symptomen? Har försökt med det mesta.

  • Svar på tråden KÖRTELFEBER! AKUT ! HJÄLP
  • klyban

    Har man inte druckit vatten på två dagar, så kan man lika gärna dra till sjukhuset så man får dropp.
    Öron, näsa hals kan man ta ett ord med, om man nu kommer igenom.


    VC är väl det så att man på sin höjd får en telefontid, vid denna tiden på dagen, om man nu inte har turen har en extra bra VC då.
    Har du voltaren/diflonak så kan du ta en sådan, den har förvånansvärt bra effekt på ont i halsen.
    Men såklart den ska sväljas om du inte har supp ;)

    Och kan du inte dricka vatten så vänta inte för länge, då det kan vara rätt så jobbigt att hitta blodkärl och sticka i om man är för uttorkad.

  • dessiepessie

    Har vart på VC. De tog provet och sa att de inte kunde göra nögot. Att det bara var att vänta ut. Men detta är olidligt

  • dessiepessie
    Tofflans skrev 2017-01-13 13:57:37 följande:

    Du behöver behandling. Ring din VC innan det blir helg!


    Har vart på VC. De tog provet och sa att de inte kunde göra något. Att det bara var att vänta ut. Men detta är olidligt
  • klyban
    dessiepessie skrev 2017-01-13 14:44:29 följande:
    Har vart på VC. De tog provet och sa att de inte kunde göra nögot. Att det bara var att vänta ut. Men detta är olidligt
    Du får säga att du inte klarat av att dricka en droppe vatten på 2 dagar, så kommer dom säga vänta då så är dom korkade.
    Du är i behov av vätska, och klarar du inte detta själv så måste du ha dropp.
    OM VC krånglar, så kör du AVC och säger du inte har druckit vatten på två dagar.
  • dessiepessie
    klyban skrev 2017-01-13 14:38:52 följande:

    Har man inte druckit vatten på två dagar, så kan man lika gärna dra till sjukhuset så man får dropp.

    Öron, näsa hals kan man ta ett ord med, om man nu kommer igenom.

    VC är väl det så att man på sin höjd får en telefontid, vid denna tiden på dagen, om man nu inte har turen har en extra bra VC då.

    Har du voltaren/diflonak så kan du ta en sådan, den har förvånansvärt bra effekt på ont i halsen.

    Men såklart den ska sväljas om du inte har supp ;)

    Och kan du inte dricka vatten så vänta inte för länge, då det kan vara rätt så jobbigt att hitta blodkärl och sticka i om man är för uttorkad.


    Får inte äta voltaren. Känns jävligt överdrivet att få dropp för ett virus. Eller? Har ingen erfarenhet
  • dessiepessie
    klyban skrev 2017-01-13 14:46:59 följande:

    Du får säga att du inte klarat av att dricka en droppe vatten på 2 dagar, så kommer dom säga vänta då så är dom korkade.

    Du är i behov av vätska, och klarar du inte detta själv så måste du ha dropp.

    OM VC krånglar, så kör du AVC och säger du inte har druckit vatten på två dagar.


    Det är inte överdrivet? Man vill ej belasta i onödan
  • Elderberry

    Jag minns faktiskt inte hur länge jag hade ont, jag hade halsfluss och körtelfeber samtidigt, så jag vet inte vad som gick över först, jag fick ju penicillin mot halsflussen...

    Jag tror faktiskt att smärtan försvann efter en vecka kanske, men jag är inte säker. Jag minns bäst bara hur jag inte fick vara med på idrotten under 4 veckor.

    Har ingen aning om ifall de ger dropp i ditt läge, om du inte får ner något alls så behöver du ju definitivt hjälp. Om VC känns för extremt så prova att ring 1177 först och fråga. Det är ju inte säkert att de kommer med ett bra svar, men de kanske leder på rätt väg, säg att du inte har kunnat svälja något, inte ens vatten, på dagar osv.

  • klyban
    dessiepessie skrev 2017-01-13 14:47:35 följande:
    Får inte äta voltaren. Känns jävligt överdrivet att få dropp för ett virus. Eller? Har ingen erfarenhet

    Kan du inte få i dig vätska, så är det knappast nått fel och få hjälp med detta.
    Eller så får du göra det hemma, men jag vet hur ont det gör så jag skulle föredra dropp alla dagar i veckan.


    Är det för magen du itne kan ta voltaren?
    Eller av andra orsaker?
    För voltaren supp är rätt troligt att dom ger dig först, så är det bara att mag4en inte gillar voltaren, så bör supp fungera.

  • dessiepessie
    klyban skrev 2017-01-13 15:06:02 följande:

    Kan du inte få i dig vätska, så är det knappast nått fel och få hjälp med detta.

    Eller så får du göra det hemma, men jag vet hur ont det gör så jag skulle föredra dropp alla dagar i veckan.

    Är det för magen du itne kan ta voltaren?

    Eller av andra orsaker?

    För voltaren supp är rätt troligt att dom ger dig först, så är det bara att mag4en inte gillar voltaren, så bör supp fungera.


    Det är praktiskt omöjligt att få ner något själv. Spytt massa slem har jag också gjort. Får inte ta voltaren pga tandställning! Blir väl att ringa sjukvårdsupplysningen och fråga om råd.
Svar på tråden KÖRTELFEBER! AKUT ! HJÄLP