• TantLinda

    43 år, vill ha ett kärleksbarn

    Jag börjar att bli lite sorgsen och behöver ventilera innan jag får panik. Jag är 43 år och jag försöker bli gravid ,då min nya man och jag liksom vill detta. Jag har ett äldre barn sedan tidigare och hade inga problem alls med den graviditeten. Efter den graviditeten har jag alltid skyddat mig konsekvent med diverse läkemedel P-piller, p-spruta, hormonspiral, minipiller. Ja, det är nog 17år med dessa läkemedel...jag slutade med cerazette i juli-16 och mensen kom tillbaka ca 1 månad senare. Mensen har varit regelbunden hittills och jag har ganska god koll på ägglossningen med hjälp av en app och ägglossningstester. Jag har nu precis fått min mens och är såklart besviken nu undrar jag om någon där ute ;) eller här inne i forumet;) har blivit gravid i 43 årsåldern? Vad är det som gör att det är svårt att bli gravid i min ålder? Är det alla år med p-piller? Jag har beställt clomid som jag tänker testa. Fattar inte detta!

  • Svar på tråden 43 år, vill ha ett kärleksbarn
  • Vårdepp
    UndrandeSökare skrev 2018-02-16 22:14:45 följande:

    Nej, chansen är störst om man gör äggdonation genom att man då använder ägg från kvinnor i ca 25-års åldern. Unga ägg är generellt sett bättre än gamla ägg.

    Risken för kromosomfel på äggen ökar med åldern och är det kromosomfel på embryot så blir det oftast missfall, eller att det inte fäster överhuvudtaget.

    Men om man absolut inte kan tänka sig att göra äggdonation så kan man använda sina egna ägg om man är under 45, men isåfall rekommenderar man att man gör ivf och gör ett äggplock, tar ut äggen, befruktar dem och gör PGS på dem (kromosomtest innan insättning) sen sätter man endast tillbaka 1 eller 2 embryon som är normala kromosommässigt (om det blir några som är normala).


    Ok. Jag blev rekommenderad att göra med mina egna ägg och därför förstår jag inte riktigt. Det är väl det bästa ägget per månad som mognar när man gör barn på naturlig väg? Så om man mognar fram åtta ägg per månad,varför skulle de sju som inte är dominanta vara bra?
  • UndrandeSökare
    Vårdepp skrev 2018-02-27 19:07:41 följande:
    Ok. Jag blev rekommenderad att göra med mina egna ägg och därför förstår jag inte riktigt. Det är väl det bästa ägget per månad som mognar när man gör barn på naturlig väg? Så om man mognar fram åtta ägg per månad,varför skulle de sju som inte är dominanta vara bra?
    Nej, det kan vara så att alla är dåliga tyvärr. Det har med åldern på kvinnan att göra. En kvinna föds med alla sina ägganlag, och de börjar bli dåliga kromosommässigt pgr av ålder redan när kvinnan är 30-35år. För majoriteten av kvinnor är det helt enkelt inte möjligt att få egna biologiska barn efter 40-42. Man kan bli gravid men det blir bara missfall. 

    Enda chansen är då att ta ut äggen, befrukta dem och sen göra PGS för att se om något enda är normalt kromosommässigt. Men det är mikroskopisk chans och tyvärr oftast bara ett slöseri med pengar tyvärr.

    Så största chansen att få ett barn överhuvudtaget i den åldern är att använda äggdonator så att man får unga friska ägg från en kvinna i 25års åldern. 

    Tyvärr det är den bistra sanningen, men tyvärr berättar de inte sånt för oss i skolan, det borde de göra....
  • Zakopane
    mia5678 skrev 2017-01-15 11:36:45 följande:

    En stor risk är ju att barnet kan få Mb Down, och risken är ganska hög när man blir äldre och äggen inte är som bäst. Sedan är det ju detta med att en 20-åring har en mamma som snart går i pension.....En vän till mig fick barn när hon var 40 och på träffar med föräldrarna trodde alla att hon var mormor/farmor till barnet. Plötsligt vägrade han att föräldrarna följde med in på skolgården - han skämdes för sina gamla föräldrar.


    Hahaha, men alltså, du har inte märkt att de flesta barn skäms för sina föräldrar i en viss ålder? Antingen för att föräldrarna har fel kläder, pratar för mycket, är för på, är för av, är för gamla, är för mycket... osv.
  • smurf11

    Men stackars det barnet, det barnet har nog andra bekymmer. Jag fick mitt sista barn när jag var 38. Mina barn tycker att jag är en av de finaste föräldrarna i deras umgänge, och de är stolta över det. Men som någon annan skrev, så skämms barn för mycket olika saker, i vissa åldrar.

    Sedan är det väl tyvärr så att äggen blir sämre ju äldre man blir, men det föds mest friska barn som tur är. Sjuka och handikappade barn föds av mammor i olika åldrar tyvärr!

    Vi önskar också ett kärleksbarn som kommer få massor med kärlek! <3

  • nypan78
    UndrandeSökare skrev 2018-02-16 22:14:45 följande:
    Nej, chansen är störst om man gör äggdonation genom att man då använder ägg från kvinnor i ca 25-års åldern. Unga ägg är generellt sett bättre än gamla ägg.

    Risken för kromosomfel på äggen ökar med åldern och är det kromosomfel på embryot så blir det oftast missfall, eller att det inte fäster överhuvudtaget.

    Men om man absolut inte kan tänka sig att göra äggdonation så kan man använda sina egna ägg om man är under 45, men isåfall rekommenderar man att man gör ivf och gör ett äggplock, tar ut äggen, befruktar dem och gör PGS på dem (kromosomtest innan insättning) sen sätter man endast tillbaka 1 eller 2 embryon som är normala kromosommässigt (om det blir några som är normala).
    Vart gör dem PGS? I Sverige är det ju bara i vissa enskilda fall....man får åka utomlands antagligen...
  • UndrandeSökare
    nypan78 skrev 2019-01-11 10:00:18 följande:

    Vart gör dem PGS? I Sverige är det ju bara i vissa enskilda fall....man får åka utomlands antagligen...


    Jag och min man har gjort PGS på kliniken Avaclinic i Riga, Lettland. Googla på Avaclinic Riga så hittar du klinikrns hemsida. Där finns prislistan också.

    Går man in på hemsidan en vardag under kontorstid så kan man chatta med någon av kliniken patientkoordinatorer. Det var så jag fick kontakt med kliniken.
  • nypan78
    UndrandeSökare skrev 2019-01-11 10:15:34 följande:

    Jag och min man har gjort PGS på kliniken Avaclinic i Riga, Lettland. Googla på Avaclinic Riga så hittar du klinikrns hemsida. Där finns prislistan också.

    Går man in på hemsidan en vardag under kontorstid så kan man chatta med någon av kliniken patientkoordinatorer. Det var så jag fick kontakt med kliniken.


    UndrandeSökare skrev 2019-01-11 10:15:34 följande:

    Jag och min man har gjort PGS på kliniken Avaclinic i Riga, Lettland. Googla på Avaclinic Riga så hittar du klinikrns hemsida. Där finns prislistan också.

    Går man in på hemsidan en vardag under kontorstid så kan man chatta med någon av kliniken patientkoordinatorer. Det var så jag fick kontakt med kliniken.


    UndrandeSökare skrev 2019-01-11 10:15:34 följande:

    Jag och min man har gjort PGS på kliniken Avaclinic i Riga, Lettland. Googla på Avaclinic Riga så hittar du klinikrns hemsida. Där finns prislistan också.

    Går man in på hemsidan en vardag under kontorstid så kan man chatta med någon av kliniken patientkoordinatorer. Det var så jag fick kontakt med kliniken.


    UndrandeSökare skrev 2019-01-11 10:15:34 följande:

    Jag och min man har gjort PGS på kliniken Avaclinic i Riga, Lettland. Googla på Avaclinic Riga så hittar du klinikrns hemsida. Där finns prislistan också.

    Går man in på hemsidan en vardag under kontorstid så kan man chatta med någon av kliniken patientkoordinatorer. Det var så jag fick kontakt med kliniken.


    Hmm tror inte vi kommer att gå så långt...blir 3pack behandlingar som det ser ut..
  • Vårdepp

    [quote=77350565][quote-nick]TessG skrev 2017-01-27 10:18:02 följande:[/quote-nick]Vad jag känner igen mig. Själv är jag nyss fyllda 43 år och skulle SÅ gärna vilja ha ett kärleksbarn. Jag har varit gravid två gånger de senaste 18 månaderna (på naturlig väg), båda gångerna slutade det med missfall. Det senare missfallet var en MA och jag hade varit på ultraljud och sett det lilla hjärtat slå ett par veckor innan det konstaterades att det inte längre fanns något liv. I måndags träffade jag en privat gynekolog, 1 500 kr tog han för undersökning. Konstaterade att allt såg bra ut men att åldern gör det svårt att bli gravid. Skulle jag bli gravid igen kan han skriva ut sprutor med progesteron för att öka chanserna att behålla graviditeten. I övrigt rekommenderade han mig att göra IVF. Har nu googlat och det verkar som om jag/vi får bege oss utomlands pgav min ålder om vi ska göra IVF. Hade dock gärna sett att det blivit en liten på naturlig väg. Kollar med ägglossningsstickor varje månad, också det jobbigt eftersom de fina stunderna nu har blivit ett måste (i alla fall kring ägglossning). Mår dåligt i detta. Skulle gärna hitta någon att prata med som befinner sig i samma situation. Lycka till![/

    Jag har gjort en IVF och skrivit ett inlägg här om vad jsg tyckte om kliniken, IVF Riga. Läs gärna det innan du bestämmer dig.

  • nypan78
    UndrandeSökare skrev 2019-01-13 10:03:03 följande:

    Vårdepp- Hur har du gått vidare nu? Har du lyckats övertala mannen att gå med på äggdonation utomlands?


    Jag ger inte upp hoppet med egna ägg. Är 40 år och har 3 barn sedan tidigare men haft stora problem att bli gravid, gjort ivf och allt möjligt, missfall i bagaget.

    Trots att mitt amh är något dåligt får ci köpa 3pack behandling på CVL kliniken i Uppsala där man nu även har sånt för kvinnor upp till 41 år iallafall...
  • UndrandeSökare
    nypan78 skrev 2019-01-13 15:20:32 följande:

    Jag ger inte upp hoppet med egna ägg. Är 40 år och har 3 barn sedan tidigare men haft stora problem att bli gravid, gjort ivf och allt möjligt, missfall i bagaget.

    Trots att mitt amh är något dåligt får ci köpa 3pack behandling på CVL kliniken i Uppsala där man nu även har sånt för kvinnor upp till 41 år iallafall...


    Det var Vårdepp mitt inlägg var till, inte till dig. Hon är äldre än dig och har redan gjort ivf med PGS hos ivfRiga men alla embryona visade sig vara dåliga kromosommässigt så det blev ingen insättning, alla embryon kastades. Kliniken rekommenderade sen äggdonation.
  • Klara22

    Halloj alla, vill bara säga att jag fick mitt första barn när jag var 42 (skulle precis fylla 43). Detta var genom ivf i Sverige med egna ägg. Så, bara för oddsen inte är de bästa så behöver det inte vara omöjligt. Sedan vet ju alla att statistiken inte ser så bra ut men individuella undantag finns alltid och bara man själv kan bestämma hur man vill göra.

Svar på tråden 43 år, vill ha ett kärleksbarn