• kajsaemma

    Hotta upp en vanlig säng så den passar i barnrum. Har du nått tips!?

    Hej!
    Har funderat fram och tillbaks vilken säng man ska köpa till 2,5 åring.. Då hon gärna vill komma över till oss på natten tänkte jag att man kanske kan köpa en fullstor 90*200cm säng till henne så vi kan natta om henne i hennes säng.
    Tänker mig en ganska neutral så man kan göra nått roligt med den. Troligtvis den här m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/00249487/
    Men vill gärna få den att se ut som en barnsäng. Har någon nått tips? Tänker att man kan klistra dit någon dekor.. men vad mer?

  • Svar på tråden Hotta upp en vanlig säng så den passar i barnrum. Har du nått tips!?
  • Carambolan

    Har du kollat på ikeas säng Flaxa annars? Den är också 90x200 men har sänglådor undertill och skåp/hylla i huvudgaveln med insida i starka färger. Den har vi till ett av barnen.

  • kajsaemma
    Carambolan skrev 2017-01-13 23:53:23 följande:

    Har du kollat på ikeas säng Flaxa annars? Den är också 90x200 men har sänglådor undertill och skåp/hylla i huvudgaveln med insida i starka färger. Den har vi till ett av barnen.


    Ja den har jag sett! Verkar väldigt praktisk men tyvärr är dottern ganska livlig i sömnen, sätter sig upp och kastar sig bakåt så jag är rädd hon ska slå huvudet i kanten på hyllan..
    Sänglådor att ha under sängen finns även till MALM modellen :)
  • Meus Veritas

    Min son har den sängen och vi har gjort den roligare med väggklistermärken som ser ut som färgsplatter. Han har även en liten ljusslinga som sakta ändrar färg på huvudgaveln. Kolla runt lite bland sån dekor så hittar du säkert nått som sätter igång fantasin. Och rekommenderar sänglådorna, dom är toppen. Rymmer massor och rullar lätt på golvet så även ett litet barn kan få fram sina leksaker ur dom.

  • HippHipp

    Hej!

    Jag tycker alla ovanstående tips är bra. Sen kan men göra mycket med textilier, färgglada barnlakan, en massa kuddar med olika motiv.

    Bra val med vuxensäng. Det har alla våra barn fått i den åldern, fast 120. Toppen med lite plats om man ska ligga bredvid och natta, ibland sover syskonen bredvid varandra, när de blir lite större kanske de har övernattande kompisar.

  • 2009

    Kolla runt lite på Pinterest, där har jag hittat massor med inspiration till vårt blivande barnrum!

  • Eurybia

    Jag upplever att Malm har lite hårda kanter, men du kan kanske klä in den i nåt fint barntyg, med skumgummi under.

  • Gyllenkotlett

    Måla i en glad färg och sedan med schabloner. Det finns färdiga att köpa om man inte vill göra dem själv.

    Håller med om att Malm har lite spetsiga hörn för att vara i ett småbarnsrum. Jag hade dock inte klätt med tyg/stoppning. Tänker på snor, svett, saliv, spyor, hudflagor, kvalster mm som fastnar i det.

    (Jag väljer alltid Ikeas möbler i trä istället för spånplattor för att slippa emissionerna (formaldehyd) och de dåliga brandegenskaperna. Men så är jag lite nojjig med sånt. )

  • kajsaemma

    Tack för alla svar!
    Ja malm kanske har lite hårda kanter, ska se om man kan lösa det på nått sätt.
    Nån som har tips på annan fin säng 90*200 som har förvaring under sängen? Med gavel

Svar på tråden Hotta upp en vanlig säng så den passar i barnrum. Har du nått tips!?