• Anonym (pesa)

    Kreditkort utan årsavgift och utan fast jobb

    Kanske ett önsketänkande men finns det något kreditkort som man kan söka som itne har årsavgift (eller gratis år 1 kanske) och inte är så kinkiga med årsinkomst/fast jobb osv?

    Har ett timvik i dagsläget så sitter inte i sjön direkt men inte fast än så länge...

  • Svar på tråden Kreditkort utan årsavgift och utan fast jobb
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)

    Jag tror inte det krävs fast jobb, men du måste ha någon inkomst. Krediten du kan få är typ 20-30% av årsinkomsten. De bästa korten finns hos bensinbolagen. Du kan få ett kort utan årsavgift och 1% bonus.
    Även Forex har ett avgiftsfritt kreditkort, men du får ingen bonus.

    Det kan finnas krav på minsta årsinkomst. Skandiabanken kräver t.ex 150 000 (jag nämner det för att jag känner till det, men de tar en avgift på sitt kreditkort).

  • Anonym (pesa)

    Tror OKQ8 eller Statoil krävde 100000 eller 150000 i årsinkomst.

    Forex lät ju okej men har för mig det kostade årsvis...

  • Anonym (Kille)

    Alla kreditkort har extrem ränta (typ 15%) om man inte betalar i tid. Så har du osäker inkomst är det extra viktigt att du inte skaffar kreditkort. Skaffa en buffert istället.

    Varför behöver du kredit? Skaffa ett vanligt betalkort istället.

  • Anonym (Lage Vrängarén)

    Exakt. Det är dyrt att vara fattig ungefär. Kreditkortsräntorna är nazistiska. Om du överväger kreditkort för att skjuta upp betalning ( få frist) eller kunna leva i förväg på dina inkomster är de alltid ett kasst alternativ.

  • Anonym (pesa)

    Det är en tillfällig lösning inför en resa. Har blivit bortbjuden på bröllop och i och med att flyget blir betalt så tänkte jag passa på att resa runt några dagar.

    Inte som att jag sitter i sjön med pengar, är bara att anställningen (vårdbiträde) inte blivit fast än... massa satans vikariat hit å dit.

    Har ju ett bankkort med mig på resan är tanken och ett extrakort av det, men går de åt skogen har jag ingenting. Råddes att skaffa kreditkort, inte för att skjuta upp köpen utan för att ha som nödlösning. I första hand betalas allt med cash eller bankkort.

    Räntorna är sjuka jo det har jag sett, är väl så de tjänar deg... Typ köpa för 10000 och få 15 % ränta på det, jo tjena.

    Just därför är det ju önskvärt att få något som inte har nån årsavgift på 2-300 per år. Det kommer ju sägas upp så fort jag är hemma.

  • Anonym (Lage Vrängarén)

    Jag har ett Statoil( Circle K, OK eller vad de heter numera?). De har minimumgräns på 150 kkr i årsinkomst. Jag har hittills aldrig använt kortet men heller inte blivit debiterad nån årsavgift vad jag kan minnas. Det är givetvis bra att ha ett sånt kort som backup eller nödlösning. Isht om man förvarar det på nåt annat ställe än ordinarie pengar/ kort. 

  • Anonym (Kille)
    Anonym (pesa) skrev 2017-01-14 15:52:34 följande:

    Det är en tillfällig lösning inför en resa. Har blivit bortbjuden på bröllop och i och med att flyget blir betalt så tänkte jag passa på att resa runt några dagar.

    Inte som att jag sitter i sjön med pengar, är bara att anställningen (vårdbiträde) inte blivit fast än... massa satans vikariat hit å dit.

    Har ju ett bankkort med mig på resan är tanken och ett extrakort av det, men går de åt skogen har jag ingenting. Råddes att skaffa kreditkort, inte för att skjuta upp köpen utan för att ha som nödlösning. I första hand betalas allt med cash eller bankkort.

    Räntorna är sjuka jo det har jag sett, är väl så de tjänar deg... Typ köpa för 10000 och få 15 % ränta på det, jo tjena.

    Just därför är det ju önskvärt att få något som inte har nån årsavgift på 2-300 per år. Det kommer ju sägas upp så fort jag är hemma.


    Ah, då förstår jag. Tror de flesta bensinbolag har visa utan årsavgift. Vet inte årsinkomstkraven, men jag hade för mig att jag hade det när jag var student, så för en låg kredit på 5 eller 10 000 tror jag. Så det kan gå bra (beroende på hur mycket du jobbar).

    Der finns en jämförelsesite på nätet för kort. Kortio. Har för mig att du får svara på ett antal frågor och ser vilka kreditkort som passar dina önskemål.

    Men är kortet utan årsavgift kan du lika gärna lägga undan kortet. En kris kan ju inträffa senare.
  • Anonym (pesa)

    Just nu jobbar jag väl 50 %, minns inte vad heltidslönen ligger på men tillkommer ju ob och sånt. Räknat på 165 timmar för heltid har jag i genomsnitt 170000 per år, men det varierar ju. Ibland är det ju mindre jobb och då kan det bli nedåt 9-100000 per år. Jag vet inte om de godtar det.

    Men som sagt, sitter ju inte i sjön. Blir inte så mycket utgifter per månad mot många andra. Men det kanske är svårt att bevisa för kreditgivaren...

  • Anonym (Obi Wan Kenobi)
    Anonym (pesa) skrev 2017-01-15 10:37:25 följande:

    Just nu jobbar jag väl 50 %, minns inte vad heltidslönen ligger på men tillkommer ju ob och sånt. Räknat på 165 timmar för heltid har jag i genomsnitt 170000 per år, men det varierar ju. Ibland är det ju mindre jobb och då kan det bli nedåt 9-100000 per år. Jag vet inte om de godtar det.

    Men som sagt, sitter ju inte i sjön. Blir inte så mycket utgifter per månad mot många andra. Men det kanske är svårt att bevisa för kreditgivaren...


    Använd i första hand inkomsten från din senaste deklaration, dvs det du tjänade 2015. Om de kollar dig så är det de siffrorna de ser.

    Jag tror Forex tar betalt för sitt bank-kort, men inte för kreditkortet.
    Kreditkorten har ingen ränta om man betalar allt i slutet på månaden efter man handlat. Det gäller dock att vara supernoga med att betala räkningen i tid. Betalar man för sent så blir det inte ränta för de dagarna man är sen, utan det blir en månads ränta direkt (man har faktiskt lånat pengarna mer än en månad). Räntan kan alltså gå från noll till flera hundra kronor även om man bara är en dag sen med betalningen. Årsräntan brukar ligga runt 15%.
  • Anonym (pesa)
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2017-01-15 16:38:23 följande:

    Använd i första hand inkomsten från din senaste deklaration, dvs det du tjänade 2015. Om de kollar dig så är det de siffrorna de ser.

    Jag tror Forex tar betalt för sitt bank-kort, men inte för kreditkortet.

    Kreditkorten har ingen ränta om man betalar allt i slutet på månaden efter man handlat. Det gäller dock att vara supernoga med att betala räkningen i tid. Betalar man för sent så blir det inte ränta för de dagarna man är sen, utan det blir en månads ränta direkt (man har faktiskt lånat pengarna mer än en månad). Räntan kan alltså gå från noll till flera hundra kronor även om man bara är en dag sen med betalningen. Årsräntan brukar ligga runt 15%.


    Jaså om det är 2015 som gäller då är det ingen fara. Då hade jag ett längre vikariat än de strövik jag har nu.

    Jag har ju som sagt inga problem med att betala. Skulle en räkning dyka upp så betalar jag den på studs.

    Läste när jag köpte med SIBA-kortet att det var viktigt att betala rätt summa, annars skulle det räknas som uteblivet...
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)

    Det är smart med autogiro på kreditkortsräkningen (och att ha tillräckligt med pengar på kontot när det är dags).

    Rätt använt är ett kreditkort mycket bra att ha.

  • Anonym (A)
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2017-01-15 16:38:23 följande:
    Jag tror Forex tar betalt för sitt bank-kort, men inte för kreditkortet.
    Tvärt om, de tar betalt för kreditkortet men inte bankkortet.

    Santander kreditkort har ingen valutaväxlingsavgift och ingen årsavgift så det är bra att använda utomlands (eller vid köp på nätet). Andra utan avgift är som nämnt Norwegian eller OKQ8 osv.
  • Anonym (pesa)

    Jag tar en kik på de där OKQ8 och Norveigian... (stavning) och Santander. Så får vi se var vi landar.

    Stort tack för tips och rådgivning :)

  • Anonym (Obi Wan Kenobi)
    Anonym (A) skrev 2017-01-16 09:18:36 följande:
    Tvärt om, de tar betalt för kreditkortet men inte bankkortet.

    Santander kreditkort har ingen valutaväxlingsavgift och ingen årsavgift så det är bra att använda utomlands (eller vid köp på nätet). Andra utan avgift är som nämnt Norwegian eller OKQ8 osv.
    Du har rätt om Forex, det är bankkortet som är gratis.
    Då råder jag TS att först och främst kolla alla bensinbolagen. Deras kort är bäst, men alla är inte exakt lika.
    Bensinbolagen ger bonusen som kontanter, Norwegian ger bara CashPoints för att betala resor hos Norwegian.
  • Anonym (Eva)

    Jag hittade ett kreditkort även fast jag inte har något fast jobb när jag jämförde kreditkort här. Jag gick för Norwegians kreditkort, tyckte det verkade bäst för min del. Men vi är alla olika!

Svar på tråden Kreditkort utan årsavgift och utan fast jobb