• Misscaswell

    Föda i hemmet?

    Jag ska föda mitt andra barn till sommaren och har börjat fundera på hemförlossning. Min första förlossning var normal (startade spontant, födde vaginalt utan klipp, tång eller sugklocka, inga stora bristningar eller andra komplikationer, etc) så jag tror jag uppfyller kriterierna liksom.

    Någon som har varit med om en planerad hemförlossning? Hur var det?

  • Svar på tråden Föda i hemmet?
  • Misscaswell
    IdaLindberg skrev 2017-01-14 16:28:54 följande:

    Jag har fött planerat hemma med två barnmorskor. Bor du i Stockholm? Har du kollat hemsidan egenbarnmorska?


    Ja, det har jag gjort. Bor i Sollentuna. Var det svårt att få det beviljat? Och hur gick just den biten till? Var du nöjd med förlossningen?
  • IdaLindberg

    Jättenöjd med förlossningen! Tryggt och lugnt. Planerar att föda mitt fjärde barn hemma också i april. Nej, om man uppfyller kriterierna för att föda hemma ska det ej vara några konstigheter. Man går på ett läkarsamtal i slutet av graviditeten.

  • Misscaswell
    IdaLindberg skrev 2017-01-14 17:30:21 följande:

    Jättenöjd med förlossningen! Tryggt och lugnt. Planerar att föda mitt fjärde barn hemma också i april. Nej, om man uppfyller kriterierna för att föda hemma ska det ej vara några konstigheter. Man går på ett läkarsamtal i slutet av graviditeten.


    Tack för ditt svar! Då säger jag nog det till min bm nästa gång jag är där. Hon lär ju veta hur arbetsgången är, liksom.
  • Lexikon

    Fött två barn hemma. Om du är frisk, graviditeten normal och du har barnmorska med så kan jag verkligen rekommendera att föda hemma!

    Lugnt, skönt och tryggt. Dessutom mindre risk för komplikationer som bristningar och blödningar. 

  • Misscaswell
    Lexikon skrev 2017-01-14 19:42:39 följande:

    Fött två barn hemma. Om du är frisk, graviditeten normal och du har barnmorska med så kan jag verkligen rekommendera att föda hemma!

    Lugnt, skönt och tryggt. Dessutom mindre risk för komplikationer som bristningar och blödningar. 


    Tack för ditt svar! Behöver man köpa/fixa mycket själv inför, eller har barnmorskorna med sig vad som behövs?
  • Leeandra

    Jag har fött två barn hemma planerat utan barnmorska närvarande, första gången hade vi en hembarnmorska på telefon dock ifall vi behövde assistans. Var helt underbart, lugnt och skönt och det var fantastiskt att få föda i min takt.

  • Eveelina89

    Varför utsätta sig för detta när det finns så bra vård?! Vad händer om din livmoder inte drar ihop sig som den ska? mycket kan hända som man inte kan veta i förväg.

  • Lexikon
    Misscaswell skrev 2017-01-14 19:57:39 följande:
    Tack för ditt svar! Behöver man köpa/fixa mycket själv inför, eller har barnmorskorna med sig vad som behövs?
    Vi hade lite gamla handdukar och lakan på golvet precis på den platsen där jag födde fram barnet, då var det enkelt att bara slänga ner det i en svart sopsäck sedan och slänga. Tog fem min att "städa" efteråt så att det såg ut som om ingenting hade hänt.

    Barnmorskorna har sin utrustning, medicin och lampor för att sutera osv, våg till barnet. Det löser ni när du pratar med dem.

    Och jag föreslår att vi inte matar trollen. Vill man inte föda hemma så låter man bli. Men man kan hålla sig saklig och korrekt. För friska omföderskor med normal graviditet så finns det rent medicinskt bara fördelar med att föda hemma.
  • Eveelina89

    Det spelar ingen roll hur frisk du är, eller hur bra din graviditet har varit. Du kan fortfarande förblöda för att du tappar för mycket blod när din livmoder inte drar ihop sig som den ska. Förlåt men tycker det är så korkat. Det kan hända vem som helst ..

Svar på tråden Föda i hemmet?