• flagande

    Flagande hud i ansiktet

    Hej!


    Jag växte upp med eksem vilket så gott som är borta - blir torr på tre fyra fingrar precis ovanför naglarna där huden är röd och flagnar och har sig... I min barmdom var det knäveck - baksidan halsen - armveck som var irriterat aldrig ansiktet.. som numera jag inte ens smörjer in utan verkar klara sig bra..


     


    Men på senare år har mitt ansikte blivit det jobbigaste i mitt liv... Jag flagarnar i hårbotten och i ansiktet efter varje dusch.. Var hos en hudläkare som påstod att jag har mjälleksem så köpte fungoral och daxxin schampoo som jag använder dagligen.. Tycker inte det blir bättre.. efter varje dusch är det precis som när man bränt sig i solen och huden flagnar.. Tar jag bort denna huden blir det bättre.. Likväl tycker jag huden blir bättre om jag trycker ut pormaskar samt tar bort små fjun/hår i ansiktet och dylikt för då är det precis som huden får mer fett igen.. Men det är ju en evighetsprocess och med åren har jag skadat huden något och har röda partier i ansiktet som är permanenta..

    Jag använder just nu propyless i ansiktet men har väl testat en arsenal av krämer som säkert uppgår i över 10 000kr.... 

    Jag har testat att äta sjukt mycket proteiner.. dricka massa vatten.. äta omega.. ja allt man kan tänka sig.. till och med slutat äta kött under perioder.. men inget funkar.. förutom sol året om - ja då flagnar jag inte alls lika mycket och huden känns mer återfuktad.. 

    Sökt igenom trådar här och testat lite som står i dem.. men gör en egen för att se om man kan få ännu fler tips!

    Jag får vääääldigt enkelt pormaskar där jag har mina fjun/skäggstrån.. och får mindre pormaskar på sommaren helt klart då huden mår mycket bättre.. 

    Vet inte om man kan kalla min hud för torr? känns mer som att jag har för mycket hud och täppta porer så jag inte får ut något fett? 

    //Klyven 27åring

  • Svar på tråden Flagande hud i ansiktet
  • Anonym (Också eksembarn)

    Selsun fungerar för mig. Luktar f*n men det klias mindre. Kletar på det i duschen, väntar någon minut och sen duschar av det. Är beroende av oil of olay till ansiktet, krämen ska tydligen vara dålig för huden men fungerar för mig. Duscha inte i varmt vatten. Duscha inte varje dag. Ta d-vitamin. Klipp naglarna så du inte kliar i sömnen. Vissa svårläkta eksem kör jag selsun, klorhexidin och sen olay på. Vilket schampo använder du? Head & shoulders fick jag värre eksem av tex.

  • Anonym (T)

    Låter som mjälleksem, jag har också det. Locobase repair och hydrokortison i ansiktet (där det behövs, inte i hela) och elocon lösning i hårbotten fungerar för mig.

  • flagande
    Anonym (Också eksembarn) skrev 2017-01-14 13:18:37 följande:

    Selsun fungerar för mig. Luktar f*n men det klias mindre. Kletar på det i duschen, väntar någon minut och sen duschar av det. Är beroende av oil of olay till ansiktet, krämen ska tydligen vara dålig för huden men fungerar för mig. Duscha inte i varmt vatten. Duscha inte varje dag. Ta d-vitamin. Klipp naglarna så du inte kliar i sömnen. Vissa svårläkta eksem kör jag selsun, klorhexidin och sen olay på. Vilket schampo använder du? Head & shoulders fick jag värre eksem av tex.


    Använder Fungoral 2-3 ggr per vecka i hårbotten och hela ansiktet.. Annars kör jag Daxxin schampoo i hårbotten + ansikte.. 
    Selsun får jag kika in då..
  • Anonym (Också eksembarn)

    Ok! De kanske är för starka att använda dagligen, fungoral och daxxin, kanske förvärrar bara? Dvs torkar ut så det blir ännu torrare. Testa någon fuktgivande hårmask och något mildare schampo med honung tex

    Sedan brukar ju socker vara ett vanligt tips på vad man ska undvika äta om man har hudproblem. Fungerar för många. Äter du mkt sånt?

    Det är riktigt jobbigt när huden är emot en och jag lider med dig! Själv har jag precis beställt hem estee lauder serum som jag ska prova på mina (pga vintern) extra torra fläckar :)

  • i-o

    Själv fick jag eksem av SLS/SLES som ingår i alla typer av produkter för rengöring i stort sett. Ska man bli av med sådant får man i värsta fall nyttja receptbelagd kortisonkräm och sedan inte utsätta sig för allergenet ö.h.t.

    Mitt tips är f.ö. att använda en mjukare variant av rotborste. Det man vill åstadkomma med tvätt är att få bort döda hudceller och ytlig smuts. Det kan göras mekaniskt, vilket dessutom får i gång blodcirkulationen.

    Vad gäller hår kan man klara sig på ett fåtal tvättar i månaden med hårinpackningar.

    Annars kan man raka av sig håret också och spara massa pengar...

  • flagande
    Anonym (Också eksembarn) skrev 2017-01-15 09:50:14 följande:

    Ok! De kanske är för starka att använda dagligen, fungoral och daxxin, kanske förvärrar bara? Dvs torkar ut så det blir ännu torrare. Testa någon fuktgivande hårmask och något mildare schampo med honung tex

    Sedan brukar ju socker vara ett vanligt tips på vad man ska undvika äta om man har hudproblem. Fungerar för många. Äter du mkt sånt?

    Det är riktigt jobbigt när huden är emot en och jag lider med dig! Själv har jag precis beställt hem estee lauder serum som jag ska prova på mina (pga vintern) extra torra fläckar :)


    Äter oerhört lite socker faktiskt.. Lite äpplemos till frukost i övrigt aldrig godis och dylikt..


     


    Skall testa använda mindre schampoo och köra mer med propyless efteråt.. 

    Duschar jag och blir torr i hela ansiktet och går och lägger mig så brukar faktiskt sömnen göra så all torr hy/flagande hud har fått lite fett och således behöver jag inte smörja in mig på morgonen.. inte alltid dock..

    Känns som mitt skägg/hår gör så jag blir torrare.. 

  • flagande
    i-o skrev 2017-01-15 10:12:24 följande:

    Själv fick jag eksem av SLS/SLES som ingår i alla typer av produkter för rengöring i stort sett. Ska man bli av med sådant får man i värsta fall nyttja receptbelagd kortisonkräm och sedan inte utsätta sig för allergenet ö.h.t.

    Mitt tips är f.ö. att använda en mjukare variant av rotborste. Det man vill åstadkomma med tvätt är att få bort döda hudceller och ytlig smuts. Det kan göras mekaniskt, vilket dessutom får i gång blodcirkulationen.

    Vad gäller hår kan man klara sig på ett fåtal tvättar i månaden med hårinpackningar.

    Annars kan man raka av sig håret också och spara massa pengar...


    Jag har i princip 1 mm hår på huvudet.. men får väldigt lätt plitar i hårsäckar och dylikt.. möjlgitvis att jag har för mycket hudproduktion i hårbotten? Möjligtvis att kortison hade slätat ut huden något och minskat produktionen?

    Jag tycker det funkar bra att ta på mycket lotion i ansiktet och sedan använda en handduk och gnugga bort all överflöd av död hy.. då känns det som att huden är bättre i några dagar i alla fall.. precis som att huden ligger som ett lock och förvärrar allt...
  • i-o

    Propyless skulle jag inte använda på känslig hy ö.h.t. men det är information du kan få att typ en gogoling.

    Kika på damavdelningen på apoteket. Finns rengörings lotion för att ta bort smink m.m. bör fylla ditt behov.

    Rö. lotion i nyllet, undvik parfymerade produkter och välj något för barn eller känslig hy samt behandla varje dag, inte bara för att temporärt minska besvären.

  • flagande
    i-o skrev 2017-01-15 10:35:17 följande:

    Propyless skulle jag inte använda på känslig hy ö.h.t. men det är information du kan få att typ en gogoling.

    Kika på damavdelningen på apoteket. Finns rengörings lotion för att ta bort smink m.m. bör fylla ditt behov.

    Rö. lotion i nyllet, undvik parfymerade produkter och välj något för barn eller känslig hy samt behandla varje dag, inte bara för att temporärt minska besvären.


    Hmm.. jag har läst att propyless hjälper emot mjälleksem? :)


     


    Tycker den slinker in snabbt i huden också... men jag kanske baraförvärrar allt? 

  • flagande
    i-o skrev 2017-01-15 10:35:17 följande:

    Propyless skulle jag inte använda på känslig hy ö.h.t. men det är information du kan få att typ en gogoling.

    Kika på damavdelningen på apoteket. Finns rengörings lotion för att ta bort smink m.m. bör fylla ditt behov.

    Rö. lotion i nyllet, undvik parfymerade produkter och välj något för barn eller känslig hy samt behandla varje dag, inte bara för att temporärt minska besvären.


    Hmm.. jag har läst att propyless hjälper emot mjälleksem? :)


     


    Tycker den slinker in snabbt i huden också... men jag kanske baraförvärrar allt? 

  • crsmejl
    Jag har troligtvis också mjälleksem, ej frågat läkare. Får inte bukt med det i hårbotten, men anstränger mig inte så mycket heller.

    Men i ansiktet får jag bort det på ett par dagar på det här sättet (Jag har mest vid ögonbryn och näsvingar):

    Morgon och kväll om det är illa, eller bara kväll om det är mindre illa:

    1. Tvätta med visibly clear blackhead eliminating daily scrub
    2. Smörja med Nivea regenerating night cream

    Säg gärna till om det hjälper, du borde se resultat inom ett par dagar. Det är nivean som är viktigast, scrubben kan du ersätta med något annat.
  • Anonym (Fuktis)

    Jag är 30 år och har levt med svåra eksem hela mitt liv. Både på kroppen, i ansiktet och hårbotten och vet vilket helvete det kan vara. Tror jag plöjt mig igenom alla salvor, dieter och piller som finns och kommit fram till en sak som gör väsentlig skillnad - luftfuktare. Min hud är helt klart byggd för ett annat klimat och jag mår så otroligt mycket bättre i t ex Asien där luftfuktigheten är bra. Där blir jag i princip helt eksemfri på två veckor vilket beror delvis på solen och saltvattnet men framförallt den höga luftfuktigheten. På somrarna klarar jag mig bra i Sverige men så fort temperaturen börjar smyga sig nedåt på hösten så tar jag fram en luftfuktare i varje rum. Gjort det de tre senaste vintrarna och mår mycket bättre i huden. Så det är mitt tips :)

  • Anonym (Jane)

    Propyless är ganska starkt, skulle aldrig kunna ha det i ansiktet! Jag har massa eksem på vintern, både i ansiktet och hårbotten. Jag håller med - luftfuktare är jättebra (har en i sovrummet)!! Annars kör jag så naturligt i ansiktet som det går - typ kokosolja eller mandelolja och sen Weleda almond för känslig hy. När det är som värst kör jag Repair kräm från apoteket... Hårbotten har jag problem med just nu, behöver också tips... Använder ingefärsschampo från Bodyshop, fungerar hyfsat iaf.

    Nivea? Tänk vad alla är olika, för min hud är det rena rävgiftet! Börjar klia och får eksem direkt!

  • flagande
    Anonym (Fuktis) skrev 2017-01-16 15:17:37 följande:

    Jag är 30 år och har levt med svåra eksem hela mitt liv. Både på kroppen, i ansiktet och hårbotten och vet vilket helvete det kan vara. Tror jag plöjt mig igenom alla salvor, dieter och piller som finns och kommit fram till en sak som gör väsentlig skillnad - luftfuktare. Min hud är helt klart byggd för ett annat klimat och jag mår så otroligt mycket bättre i t ex Asien där luftfuktigheten är bra. Där blir jag i princip helt eksemfri på två veckor vilket beror delvis på solen och saltvattnet men framförallt den höga luftfuktigheten. På somrarna klarar jag mig bra i Sverige men så fort temperaturen börjar smyga sig nedåt på hösten så tar jag fram en luftfuktare i varje rum. Gjort det de tre senaste vintrarna och mår mycket bättre i huden. Så det är mitt tips :)


    Jag har testat en luftfuktare men tyckte jag blev torr i halsen - förstår inte varför men sålde den efter 1 år.. Jag mår bra i hyn precis som dig - vid varmare och fuktigare klimat.. Bott utomlands en del och då är allt bra i princip! 


     


    Använder du någon kräm som återställer fukt? 


     


    Jag har testat kortison - propyless - canoderm ingen har gjort ett dugg så skall nu testa änglamark day cream och se om den gör någon nytta.  

  • flagande

    Vegetabliska oljor - är det någon som testat mixa 2-4 st t.ex. sesam, kokos, avakado, jojoba, mandel? 

Svar på tråden Flagande hud i ansiktet