• Anonym (sdfkj)

    "Om du orkar sitta vid datorn är du inte sjuk".

    Vad tycker ni om det här argumentet?? Är det något du själv använt? Något du fått höra någon gång? 
    Vad anser ni? 

  • Svar på tråden "Om du orkar sitta vid datorn är du inte sjuk".
  • Anonym (mamma)

    Använder det ofta.
    Att aktivt leta information eller spela krävande spel när man anser sig vara för sjuk för att hjälpa till i hemmet eller sköta jobb och skola.
    Ja då använder jag detta uttryck när jag gnäller.

  • PappaPellerin

    Anser att det argumentet inte är vettigt någonstans. Vad ska man orka när man är sjuk då? Noll och intet? Hur kan man orka äta? Läsa? Duscha? Ligga framför teven?


    Vi är lika starka som vår starkaste länk.
  • Höstaster

    Det beror väl på vad man är för sjuk. Menar du sjukskriven? För det är ju en himla skillnad att vara sjukskriven för brutet ben =då känns det rimligt att man ändå orkar sitta vid datorn eller för utbrändhet och man inte orkar med att arbeta framför datorn = då känns det ju lite orimligt att sitta långa stunder framför datorn och fixa med grejor. Men å andra sidan sköts ju ofta myndighetskontakter via webben och då måste man ju försöka orka sköta de kontakterna.

    Menar du generellt sjuk så tycker jag absolut att man kan orka med dator/platta. Om mina barn är sjuka med feber så hänger de gärna med paddan i soffan och de är bevisligen sjuka.

  • Höstaster

    Det beror väl på vad man är för sjuk. Menar du sjukskriven? För det är ju en himla skillnad att vara sjukskriven för brutet ben =då känns det rimligt att man ändå orkar sitta vid datorn eller för utbrändhet och man inte orkar med att arbeta framför datorn = då känns det ju lite orimligt att sitta långa stunder framför datorn och fixa med grejor. Men å andra sidan sköts ju ofta myndighetskontakter via webben och då måste man ju försöka orka sköta de kontakterna.

    Menar du generellt sjuk så tycker jag absolut att man kan orka med dator/platta. Om mina barn är sjuka med feber så hänger de gärna med paddan i soffan och de är bevisligen sjuka.

  • Dumbledore

    Jag har använt mig av det argumentet (eller snarare "orkar du sitta vid datorn är du inte SÅ sjuk") när folk på fl startat trådar och i princip bett andra ringa ambulans för personen är så sjuk att hen inte ens kan dricka vatten från glaset som står bredvid. Eller orkar skriva långa inlägg medan hen enligt egen utsago har så hög feber att ögonen går i kors.

  • Jill 79

    Alltså ja och nej. Om någon är sjukskriven en längre tid för någon skada eller utbrändhet så säger jag inget. Men när någon kollega är hemma magsjuk eller med feber och gör femtioelva Facebook uppdateringar och tar selfies osv, så undrar man ju hur sjuka de verkligen är.

  • Höstaster
    Jill 79 skrev 2017-01-14 20:43:37 följande:

    Alltså ja och nej. Om någon är sjukskriven en längre tid för någon skada eller utbrändhet så säger jag inget. Men när någon kollega är hemma magsjuk eller med feber och gör femtioelva Facebook uppdateringar och tar selfies osv, så undrar man ju hur sjuka de verkligen är.


    Fast vid magsjuka ska man ju vara hemma 48 timmar efter sista symtom och då kan man ju hinna bli rätt pigg och frisk.
  • Anonym (Trött)

    Jag är sjukskriven för utmattning och det går i vågor, vissa veckor orkar jag ingenting, äter bara mackor, klarar inte av att skriva och läsa eller fokusera alls. När jag är lite piggare kan jag fixa grejer på datorn i sängen eller soffan, i alla fall nån timme här och där. Tröttheten kommer sen plötsligt och då dras rullgardinen ner och hjärnan stängs av.

  • Anonym (Qwerty)

    Ja, jag har använt det argumentet. Inte på mannen dock, utan på fjortonåriga dottern med "onsdagssjukan" som vi kallar det här hemma. När man uppenbart egentligen inte är sjuk alls så ska man ligga i sängen hela dagen och inte göra något annat än att titta upp i taket. Dagen efter brukar "sjukdomen" vara som bortblåst och man längtar till skolan. Konstigt hur mycket en datafri dag kan göra!

  • Fanny b
    Jill 79 skrev 2017-01-14 20:43:37 följande:

    Alltså ja och nej. Om någon är sjukskriven en längre tid för någon skada eller utbrändhet så säger jag inget. Men när någon kollega är hemma magsjuk eller med feber och gör femtioelva Facebook uppdateringar och tar selfies osv, så undrar man ju hur sjuka de verkligen är.


    Även fast man har feber kan man orka med att sitta vid datorn och skriva inlägg.
Svar på tråden "Om du orkar sitta vid datorn är du inte sjuk".