• Anonym Orolig Gravid

    ÖNSKAR MER INFO OM UTOMKVEDSHAVANDESKAP

    Är gravid nu i 7e veckan, 6+5 och fick reda på igår att jag kan drabbats av utomhavandeskap. Gjorde Ultraljud och läkaren såg inget foster någonstans och uteslöt därför inte detta men samtidigt så fick jag inte så mycket info för han hade inget att gå på då han ej såg någonting.
    Givetvis känner jag stark oro nu, ej kunnat sova riktigt och har värsta ångesten! Att inte veta så mycket om tillståndet gör mig ytterligare orolig och vore tacksam över lite mer information kring detta. Borde läkaren kunna se i vecka 7 om det är ett utomhavandeskap? Och vad kan det vara för andra förklaringar till detta?
    Mina symptom var tidigt en lite annorlunda känsla av molande värk som jag ej brukar ha och växtvärk och kände på mig tidigt att jag kunde vara gravid, den molande värken har kommit och gått men haft den rätt ofta däremot och även växtvärken men i min 1a graviditet kände jag ingenting av detta. Haft ömma bröst i början precis som blev större men ömheten försvann rätt så fort.Har även haft lite lätta ljusbruna flytningar till och från, och illamåendet och lite metallsmak i munnen fick jag nu precis i början av vecka 7 i 2a dagar men försvann idag. Gjort blodtest och det visade nu igår att nivåerna  har nästan stannat upp, har ej gått upp nästan något på över 1 vecka! När jag gjorde ett gravtest till 1 vecka senare så reagerade jag på att röda strecket ej blivit rödare och starkare än sist, detta var i början av vecka 6.
    Jag har dock en otroligt svullen ballongmage nu, är jättestor och känner mig mätt fort när jag äter och den känns allmänt orolig och spänd.
    Samtidigt så känns det konstigt att jag haft den molande värken som är vanligt när livmodern växer. Kommer symptomen fort eller smygandes? Vad jag förstått så kan det komma fort och det oroar mig då min man inte alltid är hemma hos mig och jag är hemma ensam med vår dotter om det skulle hända något! Tacksam för snabba svar då jag har jättesvårt att koppla av.

  • Svar på tråden ÖNSKAR MER INFO OM UTOMKVEDSHAVANDESKAP
  • adisa

    Har ingen erfarenhet eller kunskap om detta. Synd att du blev så dåligt informerad hos läkaren och märkligt också att densamme inte berättat om symtom osv för dig. Du kanske kan ringa sjukvårdsupplysningen för att få mer information alternativt att du kontaktar KK och berättar om din situation och att du ofta är ensam med dottern?

  • Dumbledore

    Om hcg knappt gått upp på mer än en vecka låter det ju inte som en frisk graviditet, och det finns kanske anledning att misstänka utomkvedshavandeskap.

  • Vickan I

    Om hcg slutat stiga eller stiger mkt långsamt innebär det också att embryot sluta växa. Antagligen var det inte en frisk graviditet från början som inte växt och utvecklats som den skulle. Därav att man antagligen inte heller hittade något. Det som en gång fäste (någonstans) har växt så lite och avstannat (kanske tom redan tillbakabildats) så att inget syns. Antagligen kommer de endast följa ditt hcgvärde (blodprover) och se att de börjar sjunka. Om det inte sjunker och de inte kan hitta ngt brukar man få någon form av cellgift i sprutform för att avsluta det.

    Jag hade liknande. Hcg steg, men för långsamt för att vara en frisk graviditet. De hittade aldrig vart det fäst någonstans så fick Methotrexate (stavning?) i sprutor för att avsluta det.

  • Anonym Orolig Gravid
    adisa skrev 2017-01-14 22:40:43 följande:

    Har ingen erfarenhet eller kunskap om detta. Synd att du blev så dåligt informerad hos läkaren och märkligt också att densamme inte berättat om symtom osv för dig. Du kanske kan ringa sjukvårdsupplysningen för att få mer information alternativt att du kontaktar KK och berättar om din situation och att du ofta är ensam med dottern?


    Ja jag vet inte varför han inte berättade lite mer i detalj om både risker och samtidigt även kunde försökt lugnat mig något också om det inte var risk för det eftersom jag går en hel helg med denna jäkla oro och borde vara i v 7 dessutom då fostret växer mycket. Eftersom jag hade nerverna utanpå så ringde jag sjukv.upplysningen  också men märkte att hon inte var särskilt insatt i detta, utan verkade mest  läsa på innantill, trevlig och lyssnade men svårt för henne att säga också såklart, och blev nog mer stressade efter samtalet då hon tyckte också det lät som utomhavandeskap men samtidigt var det vissa symptom som jag ej hade. Efter att själv igår gjort rejält med research på nätet så försökte jag lugna mig med att jag förmodligen fått en graviditet som avstannat tidigt, pga hcg jag fick i fredags som låg på närmare 900 (borde varit i v 7) och över en vecka sedan låg på närmare 800, så ej knappt gått upp något, borde ju fördubblas varannandag. Så vet inte, men kanske graviditeten stannat av redan i v 5 pga värdena är min slutsats, och isf så fortsätter inte ägget att växa i äggledaren där den kan brista. Idag har jag också känt mig mindre gravid, den molande värken för första gången på en månad borta och illamåendet osv. Försöker tänka lite mer optimistiskt även om utgången ej blev som önskad Imorgon på morgonen skall vi ta ett nytt blodtest och ultraljud för ett mer definitivt svar och antingen ta en spruta för att framkalla missfall eller så får det framkallas naturlig väg! Men lite oroande oavsett att han ej hittade eller såg någonting?borde han väl gjort även om det avstannat sent i v 5 exempelvis?

  • Anonym Orolig Gravid
    Vickan I skrev 2017-01-14 23:09:01 följande:

    Vet du vad ditt senaste hcgvärde var?


    närmare 900
  • Femblirsex

    Hej ????

    Jag hade ett utomkvedshavandeskap för 1 1/2 år sen..

    Jag hade vanliga graviditets symtomer som jag haft innan (detta var fjärde barnet) men i v 9 fick jag små små blödningar, jag kontaktade mvc men dom var super lugna.. Ingen fara alls.. Är det något fel sköter kroppen det själv... Och små blödningar i början är inte ovanligt .. Min oro var ändå kvar... O någonstans kände jag nog att något var fel.

    En natt i v 14 vaknade jag av fruktansvärda smärtor i magen jag var vit/grön i ansiktet.. Höll på att svimma o spydde av smärtan. Efter en liten stund kändes det något bättre o jag gick o la mig (idiot dumt jag vet...) märkte då att det högg till något fruktansvärt när jag la mig ner och att jag inte kunde andas ordentligt.

    Vi åkte till gynakuten.. Där visade sig att jag hade ett utomkvedshavandeskap som satt i äggledaren. Den hade brustit o jaf hade en rätt stor blödning i magen. Dom opererade bort ena äggledaren, fostret och massa blod ????

    Skriver absolut inte detta för att skrämma dig utan för att ge dig en bild av hur det kan gå till.. Jag själv vill alltid ha så mycke info det går!

    Mitt råd till dig är att be dom undersöka dig ordentligt så inte fostret sitter fast någonstans som det gjorde på mig.

    Jag upplevde att läkarvården inte lyssnade på mig o tog mig på allvar när jag sökte hjälp.. I efterhand hade jag följt min känsla o slagits mer för min egen del!

    Stort lycka till och förlåt om jag skrämt dig ????

  • Anonym Orolig Gravid
    Vickan I skrev 2017-01-14 23:08:10 följande:

    Om hcg slutat stiga eller stiger mkt långsamt innebär det också att embryot sluta växa. Antagligen var det inte en frisk graviditet från början som inte växt och utvecklats som den skulle. Därav att man antagligen inte heller hittade något. Det som en gång fäste (någonstans) har växt så lite och avstannat (kanske tom redan tillbakabildats) så att inget syns. Antagligen kommer de endast följa ditt hcgvärde (blodprover) och se att de börjar sjunka. Om det inte sjunker och de inte kan hitta ngt brukar man få någon form av cellgift i sprutform för att avsluta det.

    Jag hade liknande. Hcg steg, men för långsamt för att vara en frisk graviditet. De hittade aldrig vart det fäst någonstans så fick Methotrexate (stavning?) i sprutor för att avsluta det.


    Tack för att du delar med dig av din info, låter lite som samma upplevelse och känns som nyttig info för mig du skriver och något lugnande. Men måste dock fråga...för det är ju just sådana här saker jag tycker läkaren borde ge information om...har haft lite svårt att hitta info om detta också mer exakt...men borde han inte åtminstone sett hinnsäcken och gulkroppen?
    Annars precis som du säger så kommer dem på måndag jämföra mitt hcgvärde från fredags och nu på måndag och ta UL igen antar jag, hittar han inget även denna gång så kanske han väljer då sprutan, men läste någonstans att man måste vänta 6 månader!!för att försöka igen... för att kroppen skall återställa sig efter en sådan spruta!? Låter ju mindre roligt. 
  • Anonym Orolig Gravid

    @femblirsex förstår att dej ej vill skrämma utan istället informera mig och det uppskattar jag. Ja du har så rätt, man måste lita på sin egna känsla mer och tror du bara försökte intala dig själv in i det sista att allt var ok och försökte vara stark, men det kunde ju gå riktigt illa som du säger och v14 är man väldigt långt gången, så ägget hade växt till v 14?? Tyvärr är det ju rätt så många liknande scenarion som denna som man läser och hör om. 
    Min undran är att hade du gjort något ultraljud under denna tiden eller gått i hela 14 veckor utan att gjort UL? Hade du fått göra det så hade dem ju haft svart på vitt direkt. Vårdpersonal kan ju inget annat än anta och gissa annars. Ja jag är väldigt mycket för att bli informerad så mycket som möjligt i sådana här situationer. Det enda som känns även obehagligt är när läkaren ej kan se något överhuvudtaget vart ägget fästs någonstans, så även han blir konfunderad och kan ej svara exakt mer än anta och gå på blodvärdena. 

  • Femblirsex

    Ja exakt så är det ju, man vill ju att allt är bra och blir ju glad när läkare är positiva även om känslan gnager..

    Ja det kunde gå illa för mig, dom tig mig inte på Alvar på gynakuten o lät mig sitta i 13 timmar innan jag fick träffa läkare.. Då blev det rätt bråttom.. Så i slutänden hade jag nog tur ändå :)

    Jag hade tid bokad för utltraljud två dagar senare.. Lite otur så klart!

    Förstår att det känns olustigt att dom inte ser något.. Hoppas verkligen du får mer rätsida på allt när du träffar läkare igen :)

Svar på tråden ÖNSKAR MER INFO OM UTOMKVEDSHAVANDESKAP