• mmmmn

    Hur länge är normalt att amma?

    Hur länge är normalt att amma tycker ni? Hur länge håller de flesta på?

  • Svar på tråden Hur länge är normalt att amma?
  • Fru Ve

    Jättesvårt att säga vad som är normalt. Det är väl egentligen så länge mamman och barnet vill. Jag skulle kanske tycka det var ovanligt om man ammar ett barn som är äldre än 3 år men det är upp till var och en. Att amma ett barn i 5-6 årsåldern tycker jag känns lite märkligt. Då har man i mitt tycke ändå passerat gränsen för att barnet är för stort.

  • mmmmn

    Finns det någon särskilt ålder som är lättare att sluta vid?

    Just eftersom det verkar vara så stora skillnader på hur länge man ammar känns det som att det är svårt att veta hur länge jag bör hålla på.

  • Anonym (A)

    Allra lättast att sluta är när barnet själv får styra och självmant väljer att trappa ned på amningen så det successivt fasas ut mer och mer.

  • PoL

    Utifrån min egen erfarenhet med tre barn, skulle jag tro att du känner när det är dags att sluta. Det är nog svårt att veta på förhand då det är helt utifrån barnets mognad, dina behov och ert samspel.
    För min egen del har jag slutat amma när de varit runt året. Jag tycker mig höra från omgivningen att det vanligaste är att amma fram till mellan 6 mån och 1,5 år.

  • Ingrediensen

    Mina två tidigare barn har börjat sluta amma runt 10 månader. Då har deras intresse minskat markant, så det har varit på deras initiativ. Vet flera i föräldragruppen som haft samma erfarenhet. Dock ammar jag betydligt mer med tredje barnet och vi verkar missat det där naturliga tillfället då vanlig mat är mer intressant och det inte finns ro för amning längre, så vi får väl se. Kan också ha att göra med att matintron var vid 6 mån istället för 4 mån med de tidigare.
    Säger inte att detta är det normala utan ville bara berätta min erfarenhet.

  • Anonym (A)

    Jag tycker du ska strunta i vad andra gör och vad som är normen i samhället för tillfället. Det finns mängder av fördelar med att amma länge, så om du trivs med det och det fungerar bra så är det bara att fortsätta så länge du vill. Om du däremot inte känner att du vill amma längre och tycker att det räcker så kommer det också ordna sig. Som Fru Ve skriver så har de flesta slutat amma före tre års ålder, men det finns många som fortsätter längre än så också. Men då det i så fall handlar om så få tillfällen så är det ofta bara familjen som vet om det.

  • Jill 79

    Det finns ju massa varianter och de flesta är nog normala. Själv ammade jag barn ett till sju månaders ålder. Då ammade han bara nattetid och jag orkade inte, då han vaknade hela tiden och skulle snutta. Andra av ugefär samma anledning som första, vis tio månaders ålder. De två hade säkert gärna fortsatt om de fått bestämma nattetid. Barn tre fick både flaska och amning från start pga dålig viktuppgång. Då på grund av min bekvämlighet blev det mer och mer flaska och mindre amning. Och slutade helt runt fem månader. Så alla slutade amma för att jag började ledsna. Men ser inget konstigt att amma upp till ett kanske två år. Men senare är det förstår jag inte hur folk orkar.

  • MammAmma

    Allt är väl relativt då alla inte har samma referensramar. Jag tycker att det är "normalt" upp i ca 4 årsåldern. De flesta verkar sluta nånstans mellan 6 månader och året, vilket i mitt tycke är väldigt tidigt.

    Själv har jag ammat mina barn 1 år+10 mån, 18 mån, 16 mån, och 2 år+3 mån.

  • Flisan79

    Håller med övriga.

    Själv ammade jag barn 1 tills hon var ca 2 år. Var då gravid med nr 2 och kände att jag ville sluta i god tid innan den nya kom. Dels för att jag vägrade amma 2 st och då ville jag inte att första skulle känna att andra tog ammandet ifrån henne.

    Nr 2 slutade självmant vid 10 mån

    Nr 3 slutade självmant vid 13-14 mån

    Jag har med andra ord låtit de amma tills de fått nog, fast med begränsning vid nr 1 där jag vid det laget mest blivit en napp

  • lövet2

    De flesta jag känner har ammat så länge det känts bra. Själv har jag vant av ungarna runt 1-årsdagen, eftersom jag gått ned så hemskt mycket i vikt av amningen. 1 år har varit min gräns. Andra slutar amma när de ska börja jobba igen efter f-ledigheten.

  • Mälaröbo

    Många idag delar på föräldraledigheten. Det kan ju leda till att amningen fasas ut när det är dags för pappan att vara hemma. För att kunna heltidsamma längre än 6-8 månader så inbillar jag mig att man behöver lägga beslag på större delen av föräldraledigheten eller arbeta hemifrån. Jag har kunnat helamma, men när jag börjat delamma har jag snabbt sinat.

  • kixan

    Biologiskt är det normalt att amma i 2-5 år, i Sverige verkar de flesta sluta runt ettårsdagen. Jag har ammat mina i 2,5-4 år ungefär.


    A -03, F -05, V -10, S -14
  • Anonym (Mamma Mu)

    Första barnet 4 månader

    Andra barnet 3 månader

    Tredje barnet 33 månader och ammade även fjärde barnet när han föddes tillsammans med nr 3 tills han var 16 månader.

    Väntar nu femte barnet och ska amma så länge det funkar

    Upp till var och en om och hur länge man kan och vill.

  • viseversa

    Så länge barn och mamma vill och kan. Dom flesta slutar väl senast runt 1 år men vissa ammar betydligt längre än så.

  • Simone26

    Så länge man har bröstmjölk och så länge barnen vill amma

  • Anonym (olika)

    Så länge barnet och mamman vill. Jag har inget emot att amma och mina barn har gillat det så för oss har det blivit länge, speciellt yngsta. Äldsta slutade i samband med att yngsta föddes. Är dock medveten om att vi ammat bra mycket längre än genomsnittet men har inte sett någon anledning till att forcera ett avslut.

  • Anonym (Naturligt)

    Ammade ganska exakt ett år. Blev liksom naturligt att det fasades ut, var inget jag bestämt mig för innan. Det var dottern som tappade intresse.

Svar på tråden Hur länge är normalt att amma?