• Sommaren2016

    Hög hyra eller inte???

    Behöver er hjälp kanske låter konstigt i vissas öron men:

    Har fått erbjudande om en lgh på 270 kvm!!!! 7 r o k den är otroligt vacker och nyrenoverad.

    Hyran är på 17500???? Idag betalar vi 13500 på 145 kvm men helt orenoverad och i dåligt skick!

    Finns det nån här som har en sån hög hyra?och hur mkt har ni kvar/månad??

  • Svar på tråden Hög hyra eller inte???
  • Monchichier

    Idag betalar du 93kr/kvm. Den nya hyran innebär 64kr/kvm, så egentligen är inte den nya hyran hög någonstans, speciellt med tanke på att den är nyrenoverad.

    Nu betalar vi inte hyra, men boendekostnaden ligger väl på drygt 25.000kr.

  • Sommaren2016

    Ja den nya lgh är ju billigare/kvm och har det mesta du kan önska... :)

    Vissa tycker ju att man kastar bort pengarna när man hyr men jag vet inte om jag håller med beror ju lite på hur man ser på saken.

    25000 då är det lån, el värme försäkringar osv eller??

  • Monchichier
    Sommaren2016 skrev 2017-01-15 14:23:00 följande:

    Ja den nya lgh är ju billigare/kvm och har det mesta du kan önska... :)

    Vissa tycker ju att man kastar bort pengarna när man hyr men jag vet inte om jag håller med beror ju lite på hur man ser på saken.

    25000 då är det lån, el värme försäkringar osv eller??


    Ja alltså det är ju alltid dyrare med hyresrätter när man slår ut det. Men man får också mycket fördelar man inte får när man äger boendet, så kasta bort pengar i sjön är det bara de som inte kan tänka längre än näsan räcker som säger.

    Ja men precis, det är lån, amortering, el, sophämtning, vatten, allt som man som hyresgäst betalar via hyran.
  • Aniiee

    Du betalar redan ny typ hälften per kvadrat än jag. Så, nä, det är väl ingen hög hyra. Men jag har ingen aning om du har råd eller inte. Det vet bara du.


    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Mandelkanel

    Tycker det är en hög boendekostnad men antar ni har stor familj? För den månadskostnaden skulle ni väl kunna få en fin och stor bostadsrätt istället? Det hade varit ett mycket bättre alternativ ur ekonomisk synvikel. I alla fall om det är på längre sikt.

  • Monchichier

    De flesta bostadsbolag har jag för mig har ett krav att man ska tjäna tre gånger hyran. Då bör man ju rimligtvis också ha råd tänker jag, om bostadsbolagen tänker så menar jag. Vet dock inte om det är brutto eller netto de räknar på.

  • Monchichier
    Mandelkanel skrev 2017-01-15 16:33:42 följande:

    Tycker det är en hög boendekostnad men antar ni har stor familj? För den månadskostnaden skulle ni väl kunna få en fin och stor bostadsrätt istället? Det hade varit ett mycket bättre alternativ ur ekonomisk synvikel. I alla fall om det är på längre sikt.


    Sett ur ekonomisk synvinkel är det alltid bäst att själv äga sin bostad. Det man däremot slipper när man bor i hyresrätt är att bekosta nya vitvaror när de går sönder, slipper oroa sig för kostnader för fuktskador, takbyten, stambyten, stopp i avlopp, vattenläckor, var man ska slänga grovsopor etc. i all oändlighet.

    Och ja, är man bara en person så är det en hög boendekostnad, men rimligtvis behöver inte TS 300kvm och 5 extra sovrum om hon bor helt själv..
  • Leahlotten

    Allt är relativt. Det är ju verkligen inte dyrt men mer pengar. Dock är det också bara det att det ju faktiskt är ni själva som själva bara kan avgöra vad som känns rätt för er och passar för just er egen ekonomiska hushållningsbudget ni har.

    Jag föredrar fräscht och rymligt och är beredd att lägga pengar på det i mitt boende. Jag bor i en hyresrätt med min man och den är på 55 km2, en tvåa. Vi har ett barn med. Vi betalar 16800kronor i månaden varje månad innerstan.

    Dyrt har inga gränser i Stockholm och bostadspriserna går upp både på hyresrätterna och bostadsrätterna och på studentbostäder... bostadsbubblan.com/bostadspriserna-okar-under-2017/

  • Dixie

    Har det någon betydelse vad andra som har hög hyra, har kvar efter hyran?! Det väsentliga är väl om ni klarar den hyran?

  • athanatos
    Leahlotten skrev 2017-03-22 22:17:17 följande:

    Allt är relativt. Det är ju verkligen inte dyrt men mer pengar. Dock är det också bara det att det ju faktiskt är ni själva som själva bara kan avgöra vad som känns rätt för er och passar för just er egen ekonomiska hushållningsbudget ni har.

    Jag föredrar fräscht och rymligt och är beredd att lägga pengar på det i mitt boende. Jag bor i en hyresrätt med min man och den är på 55 km2, en tvåa. Vi har ett barn med. Vi betalar 16800kronor i månaden varje månad innerstan.

    Dyrt har inga gränser i Stockholm och bostadspriserna går upp både på hyresrätterna och bostadsrätterna och på studentbostäder... bostadsbubblan.com/bostadspriserna-okar-under-2017/


    Fast om man läser artikeln så står det ju att det är en Sifoundersökning som visar att svenskarna TROR att det kommer öka, inte att det faktiskt gör det. Och att det är 51% som anser det i år till skillnad från förra året då det var 80% som trodde på en höjning.
Svar på tråden Hög hyra eller inte???