• Anonym (Pigan)

    Så fruktansvärt lat sambo

    Jag börjar ge upp nu! Min sambo måste vara den lataste människa som finns och jag vet inte hur jag ska göra.

    Vi har varit tillsammans i över 13 år med de högsta toppar och djupaste dalar. Vi har 2 barn ihop, en på 10 och en på 3. När 10 åringen var runt 2 gjorde vi slut och han var varannan helg pappa i typ 4 år innan vi blev ihop igen och väldigt snart blev gravida med 3 åringen. Jag har alltså uppfostrat vår äldsta så gott som ensam.

    I början när vi blev ihop så var allt på topp. Sen när vår minsting föddes gick det utför. När jag var föräldraledig gjorde jag sånt som en "ska", dvs gick dagliga barnvagnspromenader, tog hand om hemmet och allt det där. När vi byttes av så gjorde han ingenting. Inte ens promenader. Hans första föräldralediga dag (då jobbade jag ständigt natt) kallade han mig för ett jävla svin som inte gick upp och hjälpte till med frukosten till barnen...

    Jag har nu i flera år tjatat och tjatat om att han MÅSTE göra mer hemma. Han tycker jag är dum i huvudet som inte kan ta du lugnt och är på honom hela tiden om allt. Och han för all del rätt! Jag ÄR på honom hela tiden. Grejen är att om inte jag "påminner" om att han fan får ställa in sin smutsdisk i maskinen efter vi ätit så står det smutsig jävla disk på bänken (om jag har turen att han dukat av från bordet vill säga...) i åratal om inte jag antingen säger åt honom som en jävla tjatmorsa eller själv gör det åt honom. Jag lagar 90% av all mat hemma för att han inte kan. Att lära honom gav jag upp med redan innan vi fick barn. Och det är okej för mig att stå för all matlagning, men då vill jag att han har ansvaret för något varje dag. Och när jag frågar honom om vad han vill ta istället så använder han sin favoritfas; jag vet inte. Jag har valt att jobba deltid och jag tycker att det är helt okej att jag därför gör mer än honom hemma, MEN FAN INTE ALLT! Och jag HATAR att stå bredvid och säga typ varje dag; det behövs byta i diskmaskinen, det kanske du kan göra idag? Eller; nu svämmar det visst över med tvätt, när var det du tvättade senast? Ja ni fattar.

    Att sexstrejka har jag gjort länge. Sen 3- åringen kom har vi haft sex 2 gånger, senast sommaren 2015 och innan dess var det en gång 2014. Om jag själv skiter i att städa, laga mat, handla, gå ut med hunden så slutar det med svältande och skitiga barn, ett hem som ser ut som en knarkarkvart och hundpiss i hörnen och hundskit på mattan. Detta i ett försök till att få honom att inse hur jävla mycket jag gör och att han själv kanske skulle tröttna på att ha veckogamla matrester i diskhon och skit överallt. Det funkade inte.... Jag stod tillsist inte ut med skiten mer så jag gav upp och städade upp.

    Han påstår att han är typ utbränd från sitt förra jobb som han hade för ett år sedan. Han menar att det är jag som är den mest stökiga av oss och att han inte ser någon anledning till att plocka upp efter mig ( vilket är sant, jag är stökig, men vi är 4 personer som bor under ett tak, och jag tvättar ju hans skitiga kalsonger). Ska han natta minstingen så spelar han candy crush istället för att läsa saga. Han LOVADE att han skulle bli bättre som sambo och pappa om han började fiska ingen. Han behövde egentid och sänka stressen sa han...Jag sa okej, det blev inte ett dugg bättre.han lovar grejer hela tiden men håller du aldrig, och blir sen sur när jag säger att jag har noll tillit till det han säger.

    Säger jag att NU JÄVLAR STÄDAR VI så städar han i 10 minuter sen låser han in sig på toa och påstår att han bajsar i 45 min. VARJE JÄVLA GÅNG!!!!om jag då tar paus medan han är på toa så händer ingenting. Då går han på toa igen. Ibland hittar jag honom i sängen smygspelandes på telefonen och halvdöende säger att han måste vila.

    Jag hatar den människa han blivit! Jag tycker han är en sån jävla sopa och hade det inte varit för att jag själv satt mig i den berömda kvinnofällan och således knappt har pengar så hade jag dragit.

    Innerst inne vill jag bara att det ska bli som förr när vi hade det bra. Jag älskar den person som finns bakom den där lata jävla äckliga fasaden. Jag HATAR det där jävla tjuvbajsandet som är varje gång vi ska städa ihop. Jag blir så jävla ledsen av att han säger att det är mitt fel att han inte hjälper till.

    Just nu ligger han i sängen och tycker synd om sig själv för att han sov dåligt inatt för att minstingen kom och knödde in sig hos oss inatt. Hela jävla dagen har han legat som ett jävla offer och fattar inte varför jag är så förbannad för att jag tack vare det inte kunde åka och titta på en bil till mig för att han inte ville ta hand om sina egna barn den stunden.jag själv får aldrig en hel natts sömn pga att han snarkar så jävla mycket, så när ska jag få spela offer en hel jävla dag?

    Om jag vill prata så svarar han bara "jag vet inte". På typ allt. Vad får en människa till att bli sån? Är han deprimerad? Gör han det här för att straffa mig för att jag inte vill ha sex längre? Vad kan jag göra? Är det kört? Är den killen som var rolig, omtänksam och HYFSAT jämställd död för alltid?

    Behövde skriva av mig. Tack för att ni läste. Dubbelt tack om ni har nån input.

  • Svar på tråden Så fruktansvärt lat sambo
  • Krblsj1947

    Du har ju tre barn istället för två. Älskar du och vill fortfarande vara med honom krävs parterapi. Vägrar han så hade jag övervägt att separera. Hans lathet är inte ditt ansvar

  • Minimalen

    Du har ett barn på 10år, ett på 3år och en omogen baby. Eftersom han arbetar heltid och inte kan laga mat så får han köpa någon form av takeaway på sina matlagningsdagar (för sina fickpengar förstås). Vägrar han så får han antingen vara utan mat eller äta mackor (eller ännu hellre något som han avskyr). Helst på smutsig tallrik.

  • Aikido

    Skicka honom till mig så ska jag nog kunna bygga om honom till mobilladdare. Har frakthandling som gäller hos Postnord för kolli upp till pall eller bur jag kan skicka till dig. Bedöva honom så att han är utslagen i några dygn. Slå in honom i brunpapper och tejpa tillräckligt så att han ser ut ungefär som ett avgassystem (obs se till att han får luft) och ring posten så hämtar de honom.

    Glöm inte att anmäla honom som saknad sedan så du inte blir misstänkt för någonting.


  • Anonym (Pigan)
    Chianti skrev 2017-01-15 17:38:07 följande:

    Fool me once, shame on you.

    Fool me twice, shame on me.


    Jag förstår vad du menar, och tror mig veta vad du syftar på. Men när vi gjorde slut så berodde det på att han fick jobb 30 mil bort och jag fixade inte att ha distansförhållande med någon jag redan bott med i flera år. DÅ berodde det inte på att han var så satans lat, utan det har kommit samtidigt som den lilla kom. Vi BÅDA ville ha ett till barn, så det är inte så att han typ straffar mig eller så.
  • Anonym (mk)

    Hur har du kunna stanna så länge? Jag förstår att man blir lite hemmablind och till slut bara försöker överleva. Men han måste ju varit så här ända från början, att du skaffade barn med honom är mig en gåta. 

    Han låter värre än en tonåring, det måste uppenbarligen vara något fel på honom. I hjärnan. 

    Vill du att barnen ska växa upp och se hur deras "pappa" är. Ja jag skriver pappa i citationstecken för han är, som någon skrev, som en baby. Gissar att barnen är bättre än han på att plocka undan.

    Jag skulle om jag var du, ändå göra om experimentet att inte städa hans skit MEN jag skulle göra som jag läst någon gjorde för många år sen: hon dumpade sambons skit på hans säng. All disk han inte tog undan efter sig, lorttvätt på golven osv, allt la hon på hans säng. Då kunde han inte gå och lägga sig utan att ta bort det först och till slut blev det bättring. Du ska givetvis inte tvätta åt honom heller. Har ni möjligen två badrum, se till att han använder det ena och ni övriga den andra och sen får han ha det som han vill på den. Går han på den rena toaletten som du sköter om får du ha lås på den. Ja jag vet det låter fånigt men han är ju inte av denna värld!

    Om du absolut vill vara tillsammans med honom kan ni vara särbos så kan barnen bo hos dig och han kan bo i en skitig stinkande etta nånstans där han kan städa hur lite han vill. 

  • Anonym (Pigan)
    Anonym (mk) skrev 2017-01-15 17:52:47 följande:

    Hur har du kunna stanna så länge? Jag förstår att man blir lite hemmablind och till slut bara försöker överleva. Men han måste ju varit så här ända från början, att du skaffade barn med honom är mig en gåta. 

    Han låter värre än en tonåring, det måste uppenbarligen vara något fel på honom. I hjärnan. 

    Vill du att barnen ska växa upp och se hur deras "pappa" är. Ja jag skriver pappa i citationstecken för han är, som någon skrev, som en baby. Gissar att barnen är bättre än han på att plocka undan.

    Jag skulle om jag var du, ändå göra om experimentet att inte städa hans skit MEN jag skulle göra som jag läst någon gjorde för många år sen: hon dumpade sambons skit på hans säng. All disk han inte tog undan efter sig, lorttvätt på golven osv, allt la hon på hans säng. Då kunde han inte gå och lägga sig utan att ta bort det först och till slut blev det bättring. Du ska givetvis inte tvätta åt honom heller. Har ni möjligen två badrum, se till att han använder det ena och ni övriga den andra och sen får han ha det som han vill på den. Går han på den rena toaletten som du sköter om får du ha lås på den. Ja jag vet det låter fånigt men han är ju inte av denna värld!

    Om du absolut vill vara tillsammans med honom kan ni vara särbos så kan barnen bo hos dig och han kan bo i en skitig stinkande etta nånstans där han kan städa hur lite han vill. 


    Han ÄR värre än en tonåring. Som du skriver är våra barn mycket bättre på att hålla ordning efter sig. Jag frågar mig själv samma sak, hur står jag ut?

    Det här är absolut INTE något försvar; men det har inte alltid varit så här. Innan vi skaffade barn var det 50/50 förutom att jag stod för typ all matlagning. När första barnet kom tog jag mer ansvar än honom för barn och hem men det var ändå hyfsat jämställt hemma. Jag behövde i vilket fall inte tjata så förbannat mycket! Sen flyttade han 30 mil bort för jobb (det i sig är en invecklad historia) och jag pallade inte att ha distansförhållande med någon jag har barn ihop med och ja... Det funkade helt enkelt inte. Men så flyttade han tillbaka och vi blev ett par nästan genast och det funkade verkligen superfint. Vi blev gravida kanske 6 mån efter vi blev ihop igen och vårt förhållande funkade utmärkt fram tills dess att barn nr 2 föddes. Det låter kanske dramatiskt och överdrivet men det gick till katastrof som över en natt. Det är som om han fullständigt stängt av.
  • Anonym (C)

    Om jag var du skulle jag googla telefonnumret till en parterapeft, ringa och boka nästa möjliga tid och säga till honom att antagligen dyker du upp den här tiden och går på detta med mig, eller så separerar vi. Förstår att det är svårt att separera när man har dålig inkomst, men du kan ju försöka jobba heltid varannan vecka när barnen är hos honom, och det kanske är värt att leva lite fattigare men lyckligare? Jobbar du natt gissar jag att det är inom vården, och det brukar funka att jobba tex 75% och få ett schema på halvtid varannan vecka då! :)

  • Anonym (Add)

    Låter som ADD. Styr upp schema, bildstöd, tydlig struktur på precis ALLT som behöver göras varje dag/vecka.

    Ta bilder på hur det ska se ut när det är rent så att han har en mall att gå efter.

    Be honom söka för sin funktionsnedsättning så han kan få terapi och medicin.

    Vill du eller han inte detta så lämna. Det är inte normalt att behöva ha så hög arbetsbelastning som du har, om man inte är ensamstående.

  • Anonym (x)

    Hur sjutton klarar han av att ha ett jobb om han är så här? Kan inte låta bli att undra på ett ungefär vad han jobbar med.

    F ö tänker även jag på ADD.

Svar på tråden Så fruktansvärt lat sambo