• Anonym (Velig tvåbarnsmamma)

    Oplanerat gravid med tredje barnet

    Hej!

    Behöver mycket råd och erfarenhet!

    Vi har två barn som är precis 4 år och 1,5 år.

    Vi står mitt i bröllopsplanering och har bokat utlandsresa i sommar.

    Trots avbrutet & dagen efter piller var där ett tydlig plus på grav-testet, borde vara i mitten på vecka 6 nu.

    Första tanken var abort, vi har så gott som hela året fullbokat och bröllop nästa sommar på det (lokalen är betald och icke avbokningar). Utlandsresan är i juli, kommer vara mellan vecka 30-32 isåfall, hur ska det gå. Dessutom jobbar jag bara 75%, ekonomin är inte på topp (även om vi inte går på knäna).

    Samtidigt känns det så ledsamt att behöva tacka nej till en liten trea som vi egentligen tänkt börja planera först efter vi gift oss, dvs om 1,5 år.

    Någon som gjort abort pga att det helt enkelt inte passat? Eller behöll ni och struntade i alla saker runtomkring? Berätta!

  • Svar på tråden Oplanerat gravid med tredje barnet
  • Anonym (B)

    Inga tips alls, är i samma sits. Vill gärna ha en till men just nu så opassande..

  • Anonym (Jag)

    Jag har gjort abort för att jag blivit oplanerat gravid två månader efter min förstfödda. Jag kände att jag inte pallade ta hand om ett till barn så nära inpå, så då fick det bli så. Jag ångrar mig inte alls och blev senare gravid min dotter.

  • uska81

    Om man ändå ska skaffa ett tredje barn senare tycker inte jag att man gör abort. Hallå det är ett liv du skriver om. Inte en pryl man bara kan välja till eller från.
    Jag är emot aborter om det inte är absolut nödvändigt. Och i detta fall finns ingen orsak att göra abort enligt mig förutom ytliga anledningar.
    Blir nästan mörkrädd att folk missbrukar liv idag.

  • Anonym (Fyran)

    Har idag plussat oplanerat med nummer fyra..har en som är 8, en nästan 6 och en som blev 2 nyss..vet inte vad vi ska göra?!? Men fyra är ju en för mkt..tiden, ekonomin och orken, men abort känns inte heller bra ????

  • Anonym (S)
    Anonym (Fyran) skrev 2017-01-15 19:32:02 följande:

    Har idag plussat oplanerat med nummer fyra..har en som är 8, en nästan 6 och en som blev 2 nyss..vet inte vad vi ska göra?!? Men fyra är ju en för mkt..tiden, ekonomin och orken, men abort känns inte heller bra ????


    Nej! Fyra är helt perfekt :). Fick fjärde för ett år sedan.. Underbart att vara en stor familj. Men förstår om det känns jobbigt när det var oplanerat.
  • Anonym (Jenn)

    Tja det är ju ingen bra idé att behålla den av dåligt samvete. Bättre att ge redan existerande personer en bra tillvaro. Nya chanser kommer när det passar bättre!

  • Anonym (Jag)
    uska81 skrev 2017-01-15 19:25:38 följande:

    Om man ändå ska skaffa ett tredje barn senare tycker inte jag att man gör abort. Hallå det är ett liv du skriver om. Inte en pryl man bara kan välja till eller från.
    Jag är emot aborter om det inte är absolut nödvändigt. Och i detta fall finns ingen orsak att göra abort enligt mig förutom ytliga anledningar.
    Blir nästan mörkrädd att folk missbrukar liv idag.


    Men vad bra då att det är upp till varje individ att bestämma i det här landet huruvida man vill göra abort eller inte. Det är ju inte din huvudbry så länge det inte handlar om din kropp! Glad
  • sandlilja

    Om ni inte ville ha fler barn eller det kändes alldeles för tidigt pga hälsoskäl hos föräldrar eller syskon, då fanns det anledning att fundera. Men en utlandsresa? Göra abort för att inte riskera att missa en semesterresa? Är du uppriktig eller är tråden ett inlägg i en abort- eller bridezilla-debatt?

    Och bröllopsplanering- ni skulle väl gifta er NÄSTA sommar så det går ju bra, barnet föds ju i höst. Vad är problemet?

    Jag förstår inte hur du ens kan överväga abort av de orsakerna.

  • Anonym (Mänskligt Liv)

    Vad använde ni för preventivmedel? Bara avbrutet, eller annars kondomer/pessar? Tja, vet man att man använder en osäker preventivmetod så får man väl stå sitt kast och acceptera graviditet. Det är ju trots allt en människa som påbörjat sitt liv nu.

    Har varit i samma sits, då med minipiller, och kunde inte döda fostret när jag såg hjärtat slå.

  • Anonym (Mänskligt Liv)
    Anonym (Jag) skrev 2017-01-15 19:49:27 följande:

    Men vad bra då att det är upp till varje individ att bestämma i det här landet huruvida man vill göra abort eller inte. Det är ju inte din huvudbry så länge det inte handlar om din kropp!


    Men vi har rätt att saga sanningen, nämligen att det är ett mänskligt liv med hjärta som slår som man dödar om man använder abort.
Svar på tråden Oplanerat gravid med tredje barnet