• Anonym (korkad?)

    Har jag räknat rätt?? Kan det stämma? (Färskfoder)

    Försöker räkna ut hur mycket mat jag ska ge min hund! 

    Vet inte om jag har räknat rätt. 
    Har en valp med förväntad vuxenvikt på 6 - 12 kg. 
    Hon ska äta 2% av förväntad vuxenvikt per dag. Jag får det till ca 250 gram. 

    Tycker det låter jättelite?? Eller är jag dum? 

  • Svar på tråden Har jag räknat rätt?? Kan det stämma? (Färskfoder)
  • zemer

    Rekommendationen är väl att ge hunden ca 2% av hundens faktiskt vikt per dag, inte förväntad vuxen vikt.. det har jag aldrig hört.

  • Aniiee

    Riktmärket/tumregeln är att ge 2% av hundens vikt. Inte vad hunden kanske väger om 1 år, utan vad den väger NU. Väg hunden en gång i månaden för att justera.

    och som sagt, 2% är ett riktmärke, sen beror det så klart på hunden.


    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Dexter dot com

    Jag gav Nordic förr och då räknar man på hundens vikt som vuxen när man räknar ut fodergivan så 250g stämmer om du räknar på 12 kg. Sen får du ju naturligtvis justera om du märker att valpen tunnar ur eller blir för rund.
    Vad är det för ras där det skiljer så mycket som 6 kg på förväntad vuxenvikt i rasstandarden?

  • cattus

    2% av kroppsvikten ger man till en färdigvuxen hund. Till valpar kan det vara ända upp till 10% av kroppsvikten vilket gör det väldigt svårt att beräkna fodergivan till yngre valpar. Du skrev aldrig hur gammal din valp är eller vilken ras(för beräkning av aktivitetsnivå). Skulle tro att du behöver ge ca 5-6% av kroppsvikten då det är en ganska liten ras. 
    Eftersom det kan variera så mycket så får man får helt enkelt hålla koll på hur de är i kroppsformen och justera därefter. De skall hellre vara lite slanka än knubbiga då det kan skada skelettet att vara för tunga under uppväxten.
    Om valpen fortfarande är väldigt hungrig så blanda i lite torrfoder med maten istället för en del av färskfodret så håller den sig lite mättare. Långsamma kolhydrater hjälper till att reglera hungerkänslorna/blodsockret vilket många glömmer bort då de enbart ger färskfoder och inte förstår varför hunden alltid är så hungrig. Alla magar är olika och vissa mår bättre av mer kolhydrater.

Svar på tråden Har jag räknat rätt?? Kan det stämma? (Färskfoder)