• Äldre 15 Jan 21:36
    4583 visningar
    6 svar
    6
    4583

    Rädd för havandeskapsförgiftning

    Hej!
    Vet inte om jag ska lägga inlägget här eller i prematurtråden men jag testar här  

    Det är lite "final call" för vår del och vi vill så gärna ha ett sista barn (jag 44 år). Det som hindrar oss är rädsla. Jag tänkte höra hur ni andra kloka resonerar

    Vi har tre barn och med de två sista har jag fått havandeskapsförgiftning tidigt i graviditeten. Med tvåan låg jag inne två månader, han föddes i rimlig tid, vecka 36. Med trean kom havandeskapsförgiftningen i vecka 20 och i vecka 24 var de tvungna att förlösa mig. 

    Nu har det gått 10 år sedan vårt sista barn och jag är vältränad (vilket jag inte var med barn två och tre) och har lågt blodtryck. Känner att kroppen skulle palla en graviditet på ett annat sätt. 

    - Jag känner att det "låser sig" i vad jag tror är livmodern ibland när jag tränar mage eller ligger i upp-och nedvända yogaställningar. Vad kan detta bero på? Sammanväxt? Bråck?

    - Jag har gjort två kejsarsnitt. Kan man göra ett tredje (vet att man inte sk avföda vaginalt efter två tidigare snitt)?

    Någon här som har erfarenhet av flera havandeskapsförgiftningar eller komplicerade förlossningar? Jag vet ju att jag ligger i riskzonen dels pga åldern men också då jag haft det två gånger tidigare. 

    Hur skulle ni göra om ni vore i min sits, chansa eller skippa ett sista barn?

    Tusen tack på förhand!

  • Svar på tråden Rädd för havandeskapsförgiftning
  • Anonym (Stina­)
    Äldre 15 Jan 22:22
    #1

    Jag har haft två graviditeter med havandeskapsförgiftning och akuta kejsarsnitt. Tredje graviditeten åt jag Trombyl som faktiskt förebygger havandeskapsförgiftning. Och jag fick heller ingen havandeskapsförgiftning. Be om Trombyl i nästa graviditet.

    Inga problem att göra flera kejsarsnitt. Men har läst att inte fler än tre snitt rekommenderas.

  • Äldre 16 Jan 19:30
    #2

    Tack för svar Stina! Vad skönt att höra att din tredje graviditet gick bra och att Trombylen fungerade! Den ska ju ge ett ökat flöde genom navelsträngen vad jag förstår.

    BM har sagt att det blir Trombyl från vecka 8 och spec MVC för mig om vi bestämmer oss. Jag är så rädd för havandeskapsförgiftning och extrem prematuritet igen men det känns super att läsa att det som för dig faktiskt kan gå riktigt bra också tror att vi kommer att testa. Vi har ju åldersfaktorn mot oss också. Tanten håller ju på att bli gammal

    Tack snälla för svar!

  • Anonym (Rund)
    Äldre 16 Jan 19:46
    #3

    Jag har haft fyra graviditer, alla havandeskapsförgiftningar. Första i v. 23 andra i v.24 tredje och fjärde i v.36+1. Så för mig gick det bättre för varje gång. :)

  • Anonym (Stina­)
    Äldre 16 Jan 19:54
    #4
    Pyspunkan skrev 2017-01-16 19:30:05 följande:

    Tack för svar Stina! Vad skönt att höra att din tredje graviditet gick bra och att Trombylen fungerade! Den ska ju ge ett ökat flöde genom navelsträngen vad jag förstår.

    BM har sagt att det blir Trombyl från vecka 8 och spec MVC för mig om vi bestämmer oss. Jag är så rädd för havandeskapsförgiftning och extrem prematuritet igen men det känns super att läsa att det som för dig faktiskt kan gå riktigt bra också tror att vi kommer att testa. Vi har ju åldersfaktorn mot oss också. Tanten håller ju på att bli gammal

    Tack snälla för svar!


    Ja Födde en frisk flicka. Är inte heller så ung längre är 39år.

    Vad skönt att du kommer att få Trombyl också. Det kommer att gå bra ska du se.

    Jag ville inte göra kub test och inte heller fostervattenprov. De erbjuder gärna det när man är äldre. Men sådana tester oroar bara och kan ge falska resultat speciellt kub testet. Valde att njuta av graviditeten istället.

    Kejsarsnittet gick så bra och hade inte ont efteråt. Var uppe och gick samma dag som jag snittades.

    Få se om vi får ett barn till. Skulle gärna vilja det. Isåfall blir det en fjärde snitt.
  • Äldre 16 Feb 17:57
    #5
    Anonym (Rund) skrev 2017-01-16 19:46:07 följande:

    Jag har haft fyra graviditer, alla havandeskapsförgiftningar. Första i v. 23 andra i v.24 tredje och fjärde i v.36+1. Så för mig gick det bättre för varje gång. :)


    Härligt att höra Rund! Glad

    Hur mår alla barn nu? 
  • Äldre 16 Feb 20:34
    #6

    Med tre barn sen tidigare skulle jag avsta. En graviditet ar sa mycket mer riskabel vid 44 an 34. Och det ar valdigt stor risk att du drabbas av HF igen. Skulle inte chansa.

Svar på tråden Rädd för havandeskapsförgiftning