• Autumnleaf76

    Vilka undersökningar har gjorts på ditt barn? Förstoppning.

    Min dotter är 5 år. Hon har alltid varit trög/hårdare i magen men hon har bajsat dagligen och utan problem.

    Så plötsligt en dag i juni fick hon superont i magen. Blev ambulans pga smärtorna. Väl på akuten fick hon klyx och bajsa direkt. Inga mängder. Läkaren ordinera då behandling för förstoppning. Detta trots att vi påpeka att hon inte klagat för magont tidigare. Att hon bajsat dagligen utan bekymmer. Senast var på morgonen samma dag som vi hamna på akuten. Vi fick lactulos utskrivet. Men efter två månader med en dotter som klagade för magont dagligen helt plötsligt kontaktade vi vården igen och en sköterska ringde upp från barnmottagningen. Hon ordinera byte från lactulos till Movicol junior. Två påsar om dagen. Vi körde på, funka bra. Gick ned till en påse. Funka bra. Så ringde sköterskan och sa att vi skulle få utskrivet x-antal förpackningar och börja fasa ut movicol i egen takt. Hon får nu fem påsar i veckan, men nu har vi börjat se tendenser till att hon blir trögare i magen igen.

    Det jag undrar är; ni som har barn med förstoppningsproblematik, vilka undersökningar har gjorts?

    Läkaren på akuten klämde på hennes mage. Inga prover togs. Sedan dess har ingen läkare undersökt henne. Inte tagit några prover. Ingenting. Tycker hela handlingsförloppet känns konstigt men det kanske är helt normalt därav min undran här.

  • Svar på tråden Vilka undersökningar har gjorts på ditt barn? Förstoppning.
  • Gurkan25

    Hej!

    Nu har inte jag ett barn med förstoppningsproblematik men jag har det själv, är 25 år idag. Jag har alltid vad jag kan komma ihåg haft ont i magen till och från. Nät jag var runt 10 år var jag hemma flera dagar i veckan pga smärtor i magen, illamående, diarré/förstoppning. Har varit på sjukhuset och vc så många gånger, har tagit blodprov för att utesluta laktos och gluten intolerans, tagit utinprov, avföringsprov, läkare har känt på magen, dom har känt i analöppningen, dom har konstaterat att jag har IBS eftersom dom har uteslutit andra sjukdomar. Jag har ätit movicol, tagit klyx 1 månad varje dag, ätit andra diverse mediciner för att ha en bra konsistens på tarminnehållet, jag har undvikit fet mat som kan vara svårt att smälta för min mage, nu idag, 15 år senare har jag slutat ta medicinera och även slutat kontakta läkare på vc om det blir värre, då jag känner att hoppet om att få leva en dag utan magont, förstoppning/diarré och illamående är ute för mig. Har provat allt som gått utan resultat.

    Be om en ordentlig undersökning för dottern, försök stt ta alla prover som går. Håller tummarna för att din dotter ska må bättre snart!!

    Lycka till

  • Autumnleaf76

    Tack för ditt svar!

    Känns så skumt hur detta gick till. Och just att ingen vill kolla upp henne utan vi ska vara nöjda med movicol och sköta oss själva.

  • lillan11121

    Det låter i sin ordning det som gjorts. Förstoppning är mycket vanligt hos barn, och det kan uppstå snabbt och barnet kan ha avföring varje dag och ändå vara förstoppad.

    Det kan handla om så enkla saker som att barnet druckit dåligt några dagar, att det vi något tillfälle gjort ont att bajsa så att barnet håller sig, att barnet hållit sig för att det inte tagit sig tid att gå på toaletten. Och vips har det blivit en förstoppning och barnet vidmakthåller den lite omedvetet genom att hålla sig.

    Behandlingen brukar vara rätt långvarig eftersom det krävs viss tid att ändra beteendet och lära barnet att det inte längre gör ont i magen eller rumpan att bajsa. 

    Laktulos är en mindre potent behandling än Movicol, säker därför man bytte medicin. Om ni nu börjar trappa ut den och symtomen kommer tillbaka kan det vara ett tecken att barnet inte är helt av med förstoppningen och/eller beteendet som givit förstoppning. Det behöver inte (och oftast inte) att det finns något allvarligare i botten, utan bara att barns magar är känsliga och att det inte krävs särskilt mycket för att sätta den i olag med förstoppning som följd. 

  • Autumnleaf76
    lillan11121 skrev 2017-01-16 13:31:14 följande:

    Det låter i sin ordning det som gjorts. Förstoppning är mycket vanligt hos barn, och det kan uppstå snabbt och barnet kan ha avföring varje dag och ändå vara förstoppad.

    Det kan handla om så enkla saker som att barnet druckit dåligt några dagar, att det vi något tillfälle gjort ont att bajsa så att barnet håller sig, att barnet hållit sig för att det inte tagit sig tid att gå på toaletten. Och vips har det blivit en förstoppning och barnet vidmakthåller den lite omedvetet genom att hålla sig.

    Behandlingen brukar vara rätt långvarig eftersom det krävs viss tid att ändra beteendet och lära barnet att det inte längre gör ont i magen eller rumpan att bajsa. 

    Laktulos är en mindre potent behandling än Movicol, säker därför man bytte medicin. Om ni nu börjar trappa ut den och symtomen kommer tillbaka kan det vara ett tecken att barnet inte är helt av med förstoppningen och/eller beteendet som givit förstoppning. Det behöver inte (och oftast inte) att det finns något allvarligare i botten, utan bara att barns magar är känsliga och att det inte krävs särskilt mycket för att sätta den i olag med förstoppning som följd. 


    Min dotter har aldrig upplevt smärta i samband med toabesöken tack och lov.

    Men hur länge bör man stå på movicol? Jag menar man hör ju att det är "farligt" då tarmen vänjer sig och att problemet kan bli svårt att lösa utan läkemedel.

    Nu har jag egen erfarenhet av krånglande mage (har ibs) så är kunnig på bra och sämre mat. Men tycker det urskumt att ingen har påpekat vikten av en bra kost i samband med dotterns problem. Utan allt fokus har varit på medicineringen.
Svar på tråden Vilka undersökningar har gjorts på ditt barn? Förstoppning.