• Mila

    Hur skulle ni gå ner i tid? Innan dottern börjar skolan

    Jag har jobbat sedan dottern var några månader. Hon blir 6 år i sommar.

    Jag arbetar 7-16 med 45 min lunch, förutom fredagar då det är 7-15 med 1 timmas lunch.

    Jag funderar nu på att gå ned i tid i vår. Så jag och dottern får lite lugn och mer tid ihop innan förskoleklassen drar igång i höst.

    Men jag vet inte hur jag ska göra. Jag har ingen föräldrapenning kvar. Men kommer ha råd att vara hemma 2-3 dagar i månaden. Men vad blir bäst tro? Börja/sluta någon timmar tidigare varje dag eller ta ledigt en hel dag ca varannan vecka?

    Ni som gått ner i tid. Hur han ni gjort?

  • Svar på tråden Hur skulle ni gå ner i tid? Innan dottern börjar skolan
  • Anonym (Ellen)
    Mila skrev 2017-01-16 10:35:15 följande:

    Jag har jobbat sedan dottern var några månader. Hon blir 6 år i sommar.

    Jag arbetar 7-16 med 45 min lunch, förutom fredagar då det är 7-15 med 1 timmas lunch.

    Jag funderar nu på att gå ned i tid i vår. Så jag och dottern får lite lugn och mer tid ihop innan förskoleklassen drar igång i höst.

    Men jag vet inte hur jag ska göra. Jag har ingen föräldrapenning kvar. Men kommer ha råd att vara hemma 2-3 dagar i månaden. Men vad blir bäst tro? Börja/sluta någon timmar tidigare varje dag eller ta ledigt en hel dag ca varannan vecka?

    Ni som gått ner i tid. Hur han ni gjort?


    Det du har laglig rätt till är att:
    vara ledig i den omfattning som du tar ut FP
    vara ledig ner till max 75% utan att ta ut FP

    Alltså kan du ta ut enstaka dagar förutsatt att du har dagar kvar och du kan gå ner i tid och sluta lite tidigare några dagar i veckan utan att ta ut FP alls. Men då sänks givetvis din SGI.

    Om din arbetsgivare är noga med reglerna är det ovan som gäller. Du har också enligt lag rätt till tre perioder per år. Ur den aspekten är det bättre att söka för tex 1 februari till sista juni med 15% nedsättning och lägga ett schema där du börjar senare eller slutar tidigare vissa dagar per vecka. Då räknas 1/2 - 30/6 som EN period. Tänker du ta ut strödagar så räknas varje dag för sig som en period. Arbetsgivare kan bevilja hur mycket ledigt som helst om det funkar i verksamheten men OM de är noga med vad som gäller som sagt, så skulle du kunna få ut tre dagar ledigt, sen är det stopp för resten av 2017 för du har förbrukat dina perioder....

    Jag har själv slutat en timme tidigare 3 dagar per vecka de senaste åren och den modellen funkar bäst för mig. Då har jag sökt ledigt årsvis och schemat ligger sedan konstant för hela året.
  • Mila
    Anonym (Ellen) skrev 2017-01-16 11:44:36 följande:

    Det du har laglig rätt till är att:

    vara ledig i den omfattning som du tar ut FP

    vara ledig ner till max 75% utan att ta ut FP

    Alltså kan du ta ut enstaka dagar förutsatt att du har dagar kvar och du kan gå ner i tid och sluta lite tidigare några dagar i veckan utan att ta ut FP alls. Men då sänks givetvis din SGI.

    Om din arbetsgivare är noga med reglerna är det ovan som gäller. Du har också enligt lag rätt till tre perioder per år. Ur den aspekten är det bättre att söka för tex 1 februari till sista juni med 15% nedsättning och lägga ett schema där du börjar senare eller slutar tidigare vissa dagar per vecka. Då räknas 1/2 - 30/6 som EN period. Tänker du ta ut strödagar så räknas varje dag för sig som en period. Arbetsgivare kan bevilja hur mycket ledigt som helst om det funkar i verksamheten men OM de är noga med vad som gäller som sagt, så skulle du kunna få ut tre dagar ledigt, sen är det stopp för resten av 2017 för du har förbrukat dina perioder....

    Jag har själv slutat en timme tidigare 3 dagar per vecka de senaste åren och den modellen funkar bäst för mig. Då har jag sökt ledigt årsvis och schemat ligger sedan konstant för hela året.


    Oj det var mycket att hålla reda på :p

    Vi försöker få en till liten så jag vill ju såklart inte att sgin påverkas så mycket. Men om jag går ned i tid ca 16 timmar/ mån i 3 månader så borde det ju inte påverkas massor? Hur påverkas semesterdagar och så?
    Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ MF i juni, MA i december ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • Anonym (Ellen)
    Mila skrev 2017-01-16 13:04:55 följande:
    Oj det var mycket att hålla reda på :p

    Vi försöker få en till liten så jag vill ju såklart inte att sgin påverkas så mycket. Men om jag går ned i tid ca 16 timmar/ mån i 3 månader så borde det ju inte påverkas massor? Hur påverkas semesterdagar och så?
    Ja det är mycket och det är ändå inte allt. Kollektivavtal kan också ge regler som man måste hålla koll på.

    Om du söker en nedsättning av tid med 16h/månad på schemat och gör det i tre månader så påverkar det inte jättemycket nej. Särskilt inte om det är ett tag kvar till du eventuellt ska vara f-ledig igen, och du tänker jobba heltid emellan?
    Om du får ett schema med färre timmar i så påverkas inte semesterdagarna i antal, däremot kan värdet ändras. Det bör du kolla med din löneavdelning.

  • hammarhajen

    Tror mycket beror på arbetets sorr. Jag skulle ta hela dagar ledigt om jag fick välja, men på mitt jobb är det så lätt att fastna i något och bli kvar så jag tror att det skulle bli svårt att korta dagarna i praktiken. 

    Skulle nog också vilja passa på att ha tid med heldagsgrejer innan skolan drar igång. Hämta tidigare kanske man kan få till i år 2 också, men då har man ju skoltider och svårare att hinna med t.ex. museum, badhus och sådant en vanlig men tidig eftermiddag. 

  • Fru Ve

    Beror på hur långt du har till jobbet tycker jag. Tar pendling tid så är det säkert bäst att ta helt lediga dagar ibland. Jobbar man nära så kan det ju annars vara jätteskönt att sluta tidigare så man slipper en del av vardagsstressen. Sen beror det också på jobbet. Mitt jobb är sånt att det bara blir mer stress om man ska hem tidigare. Samma jobb ska göras under dagen oavsett, så det blir att man får ta kortare rast och springa mer för att hinna. Så när jag har haft deltid har jag varit ledig hela dagar istället.

  • Gryntroll

    Jag hade gått ner så att jag kunde jobba 1 - 2 halvdag(ar) i veckan beroende på om du vill ta 2 eller 3 dagar per månad. För mig äts en timma upp så himla lätt av korridorsnack etc och blir knappt märkbart i slutändan.
    Men hade jag bestämmt att på ex torsdagar slutar jag iom lunchen så är det lättare att komma iväg och då finns tid att faktiskt göra något tillsammans ett tag innan middag,ex pyssel tillsammans, åka till en lekpark, åka till affären tillsammans etc.

  • J1983

    Jag har gått ner 25% och är ledig fredag och måndag varannan vecka. Har senaste åren tagit ut min ledighet med hel ledig dag då det ger mer. Beror lite på jobb osv. Jag är ofta stressad när jag kommer från jobbet och kan inte varva ner och ha kvalitetstid med barnet 14.30.

Svar på tråden Hur skulle ni gå ner i tid? Innan dottern börjar skolan