• Stolt Farsa

    Är du mer orolig för din dotter än din son?

     


    Igår hade Agenda på SVT premiär för i år. Där uttryckte Mattias Karlsson (SD) sin oro över att hans systerdotter löper 10% risk att bli utsatt för sexuella övergrepp varje år. Han kopplade förstås detta till den senaste höga invandringen vi haft till Sverige.


     


    Men tråden handlar inte om det. Jag undrar lite hur andra föräldrar här inne tänker. Ni som har barn hur resonerar ni kring detta? Är ni mer oroliga över att er dotter skall råka ut för ett brott eller övergrepp än att er son gör det? Ni som har barn av båda könen har ju bra underlag för att svara på frågan. Ni som har barn men bara av ett kön får försöka tänka er in i situationen om ni hade barn av båda könen. Ni som inte har barn får självklart också komma med synpunkter. Kanske har ni en bror-son/dotter/syster-son/dotter som ni kan associera till.


     


    Inga påhopp mellan varandra snälla. Respektera att vi är olika. Kör på!


     

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du mer orolig för din dotter än din son?
  • MammAmma

    Jag oroar mig nog mer för min son. Risken för en kille/man att bli överfallen och misshandlad är högre än den är för en tjej/kvinna att bli överfallen och våldtagen. Min son är dessutom bisexuell och öppen om att han föredrar killar något mer framför tjejer och har väl ganska 'queer' stil. Det sticker garanterat i ögonen på en del.

  • Palestrina

    Det skulle vara intressant att veta hur han kom fram till siffran 10% risk för att bli utsatt för sexuella övergrepp varje år, och exakt vad han menar med det, för det låter som nonsens för mig. Men nej, jag är inte särskilt orolig vare sig för min dotter eller för min son, eller för mig själv heller för den delen.

  • cosinus

    Mina barn är så små än, mellan 6 och 12 så jag oroar mig inte alls för dem beroende på vilket kön de har. Mer hur godtrogna och förvirrade de är :)

    Men nä, jag tror inte det kommer vara så att jag oroar mig mer för döttrarna generellt. Tror sönerna kan råka minst lika illa ut.

  • K med lilla E

    Nu har jag väldigt stor åldersskillnad på mina barn, mina söner är 26 och 28 år och jag är inte särskilt orolig för dem och har heller aldrig varit. Min dotter däremot, hon är 12 och tycker att hon är odödlig och ja jag är orolig för henne. 

  • Stolt Farsa
    Palestrina skrev 2017-01-16 12:51:15 följande:

    Det skulle vara intressant att veta hur han kom fram till siffran 10% risk för att bli utsatt för sexuella övergrepp varje år, och exakt vad han menar med det, för det låter som nonsens för mig. Men nej, jag är inte särskilt orolig vare sig för min dotter eller för min son, eller för mig själv heller för den delen.


    Vet inte. Det sa han inte. undrar också vart han fick en ifrån
  • FDFMGA
    Palestrina skrev 2017-01-16 12:51:15 följande:
    Det skulle vara intressant att veta hur han kom fram till siffran 10% risk för att bli utsatt för sexuella övergrepp varje år, och exakt vad han menar med det, för det låter som nonsens för mig. Men nej, jag är inte särskilt orolig vare sig för min dotter eller för min son, eller för mig själv heller för den delen.
    I en undersökning, SOM-institutet?, uppger var tionde ung kvinna, mellan 16 och 20, att de utsatts för ett sexuellt brott det senaste året.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Palestrina
    FDFMGA skrev 2017-01-16 13:16:17 följande:
    I en undersökning, SOM-institutet?, uppger var tionde ung kvinna, mellan 16 och 20, att de utsatts för ett sexuellt brott det senaste året.
    Är det detsamma som 10% risk för att bli utsatt för sexuella övergrepp? Jag kan omöjligt se det så.
  • John22
    Palestrina skrev 2017-01-16 13:21:02 följande:
    Är det detsamma som 10% risk för att bli utsatt för sexuella övergrepp? Jag kan omöjligt se det så.
    Det kan definitivt ses så.

    Om var tionde kvinna blir utsatt för sexuella övergrepp under ett givet år blir risken att utsättas rent generellt 10% om man är kvinna. Då ser man ju dock på den kvinnliga populationen som en helhet, så det är ju en grov generalisering, och man förutsätter även att mängden övergrepp fortsätter i samma takt som förra året.
  • lövet2

    Nej, jag oroar mig inte mer för flickorna. Jag är fullt medveten om att de har blivit tafsade på i olika sammanhang, och att de kommer att bli det igen, men vi har pratat om vad de ska göra sådana gånger. Inte bara bita i hop och se glada ut, som min generation fick göra.

Svar på tråden Är du mer orolig för din dotter än din son?