• Äldre 16 Jan 19:54
    6876 visningar
    14 svar
    14
    6876

    Köpa belånat fordon.

    Kan någon reglerna runt detta? Om jag köper ett fordon som nuvarande ägare har ett lån på och han skulle typ festa upp köpeskillingen i stället för att betala lånet, kan jag bli skyldig något då?

  • Svar på tråden Köpa belånat fordon.
  • Äldre 16 Jan 19:57
    #1
    Egon den stora skrev 2017-01-16 19:54:39 följande:

    Kan någon reglerna runt detta? Om jag köper ett fordon som nuvarande ägare har ett lån på och han skulle typ festa upp köpeskillingen i stället för att betala lånet, kan jag bli skyldig något då?


    Bilen är ju en säkerhet om det inte är en vanligt blacolån så bilen kan ju tas tillbaka
  • Äldre 16 Jan 20:01
    #2
    Holma skrev 2017-01-16 19:57:27 följande:

    Bilen är ju en säkerhet om det inte är en vanligt blacolån så bilen kan ju tas tillbaka


    Kan man skriva något avtal om att säljaren är skyldig att betala lånet eller för man bäst i att strunta i affären?
  • Äldre 16 Jan 20:07
    #3
    Egon den stora skrev 2017-01-16 20:01:50 följande:
    Kan man skriva något avtal om att säljaren är skyldig att betala lånet eller för man bäst i att strunta i affären?
    Jag skulle se till att lånet blev betalt i samband med köpet annars låta bli
  • Äldre 16 Jan 20:31
    #4

    Jag vet inte om det är likadant fortfarande, men för några år sen ville vi skriva över vår bil på mig i stället för maken, men eftersom den var belånad gick inte det, med annat än att vi betalade av hela skulden först.

  • Abegay­le70
    Äldre 16 Jan 21:29
    #5

    Nej för 17, gör aldrig det. En bekant råkade ilalut när förre ägaren inte betalade skulden på bilen.


    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • Äldre 17 Jan 05:49
    #6

    Okej. Bra att veta!

  • Äldre 17 Jan 07:14
    #7

    Värt att poängtera är att det går bra att göra ägarbytet i sig även om bilen har lån på sig. Det finns ingen spärr som många tror. Den nya ägaren får bara ett brev hem från lånegivaren som deklarerar att betala bilen eller så hämtar vi den........

  • Äldre 17 Jan 07:23
    #8

    Gör upp affären med att betala av lånet till banken och inte direkt till säljaren och summan utöver lånet får säljaren. Då ska du få uppgifter till långivare, lånenummer och skulden inkl kvarstående ränta.

  • Äldre 17 Jan 09:19
    #9

    Jag misstänker att lånet är större än vad fordonet är värt. Men kan man se någonstans om det är belånat?

  • Äldre 17 Jan 09:50
    #10
    Egon den stora skrev 2017-01-17 09:19:12 följande:

    Jag misstänker att lånet är större än vad fordonet är värt. Men kan man se någonstans om det är belånat?


    Kolla upp bilen via Biluppgifter så står det om bilen är på kreditköp , är den det så är bilen belånad . Är det ett blancolån o bilen är köpt med det så ser du det inte o då är inte bilen en säkerhet
  • Äldre 17 Jan 10:29
    #11
    Holma skrev 2017-01-17 09:50:50 följande:

    Kolla upp bilen via Biluppgifter så står det om bilen är på kreditköp , är den det så är bilen belånad . Är det ett blancolån o bilen är köpt med det så ser du det inte o då är inte bilen en säkerhet


    Så om det inte finns något registrerat så kan man lita på att fordonet inte är säkerhet och man kan få köpa utan risk?
  • Äldre 17 Jan 10:36
    #12
    Egon den stora skrev 2017-01-17 10:29:29 följande:
    Så om det inte finns något registrerat så kan man lita på att fordonet inte är säkerhet och man kan få köpa utan risk?
    Det ska man kunna ja om det står kreditköp Nej
  • Äldre 17 Jan 13:14
    #13

    Nä faktiskt går undersökningsplikten djupare än så, man är INTE skyddad bara för att det inte står på regbeviset. Skumma individer kan nämligen sälja vidare snabbt typ till andra och tredje person innan kreditbolagen börjar reagera. Köper man privat och affären är nästan för perfekt så är man nästan tvungen att kolla tidigare ägare också och särskilt om det varit väldigt många på kort tid.

  • Äldre 17 Jan 18:50
    #14
    Nyfikna72 skrev 2017-01-17 13:14:43 följande:

    Nä faktiskt går undersökningsplikten djupare än så, man är INTE skyddad bara för att det inte står på regbeviset. Skumma individer kan nämligen sälja vidare snabbt typ till andra och tredje person innan kreditbolagen börjar reagera. Köper man privat och affären är nästan för perfekt så är man nästan tvungen att kolla tidigare ägare också och särskilt om det varit väldigt många på kort tid.


    Vad jobbigt allt måste vara. Dock är inte affären för bra för att vara sann typ. Det är ett ganska normalt pris, fördelen är att just detta fordon finns så nära så att jag slipper köra flera timmar.
Svar på tråden Köpa belånat fordon.