• Purple­cat12
    Äldre 16 Jan 20:23
    8726 visningar
    8 svar
    8
    8726

    Lägst C-språk/B steg 3

    Hej!

    Kan någon vänlig person förklara vad " lägst C-språk/B steg 3 " innebär?

    Vilken nivå , hur många års språkstudier?

    Jag är inte från Sverige och vi har ett helt annat system.

  • Svar på tråden Lägst C-språk/B steg 3
  • Caramb­olan
    Äldre 16 Jan 20:36
    #1

    Det är lite svårt att svara på. Varje steg i c-språk (tyska/framska/spanska/kinesiska) motsvarar 100 poäng på gymnasiet. Det ska motsvara ungefär lika många timmar i studietid. Ofta läser man ett steg per termin, men olika skolor har olika upplägg där beroende på hur många kurser man läser parallellt.

    Jag förstår inte om de menar att du som lägst ska ha betyg B i steg tre eller om de menar att du kan ha läst C-språk kurs B enligt de gamla kursplanerna för gymnasiet, eller C-språk B på universitetet (i så fall två terminers universitetsstudier). Det kanske framgår av resten av informationen.

  • Purple­cat12
    Äldre 16 Jan 20:56
    #2
    Carambolan skrev 2017-01-16 20:36:14 följande:

    Det är lite svårt att svara på. Varje steg i c-språk (tyska/framska/spanska/kinesiska) motsvarar 100 poäng på gymnasiet. Det ska motsvara ungefär lika många timmar i studietid. Ofta läser man ett steg per termin, men olika skolor har olika upplägg där beroende på hur många kurser man läser parallellt.

    Jag förstår inte om de menar att du som lägst ska ha betyg B i steg tre eller om de menar att du kan ha läst C-språk kurs B enligt de gamla kursplanerna för gymnasiet, eller C-språk B på universitetet (i så fall två terminers universitetsstudier). Det kanske framgår av resten av informationen.


    Tack.

    Det står bara " Förkunskapskrav och andra villkor för tillträde till kursen : tyska, franska eller italienska som lägst C-språk/B steg 3. "

    Jag ville veta hur många terminer det kan betyda på Komvux / Universitet.

    Men då kan det vara 2 terminer på universitet.

    Jag ska givetvis fråga studievägledaren snarast , men det är lite för sent idag.

    Tack för hjälpen.
  • Äldre 16 Jan 21:58
    #3

    Jag har läst kinesiska fram till C-nivå. Det var en "bokstav" per termin, alltså 30 hp per steg, så tre terminer tog det att läsa klart C.

  • Äldre 16 Jan 21:59
    #4
    Rafael90 skrev 2017-01-16 21:58:54 följande:

    Jag har läst kinesiska fram till C-nivå. Det var en "bokstav" per termin, alltså 30 hp per steg, så tre terminer tog det att läsa klart C.


    På universitet alltså.
  • Purple­cat12
    Äldre 16 Jan 22:04
    #5
    Rafael90 skrev 2017-01-16 21:59:09 följande:

    På universitet alltså.


    Tack.
  • Purple­cat12
    Äldre 16 Jan 22:24
    #6
    Rafael90 skrev 2017-01-16 21:59:09 följande:

    På universitet alltså.


    Hur bra pratar du kinesiska?
  • Äldre 16 Jan 22:35
    #7
    Purplecat12 skrev 2017-01-16 22:24:32 följande:
    Hur bra pratar du kinesiska?
    Jag pluggade det 2010-2011 och har inte övat sen dess så i dagsläget är jag inte flytande, minst sagt. När jag var inne i det kunde jag ta mig runt i Kina utan att vara helt vilse, men jag kunde inte sitta och diskutera livsåskådning direkt.
  • Purple­cat12
    Äldre 16 Jan 22:48
    #8
    Rafael90 skrev 2017-01-16 22:35:08 följande:

    Jag pluggade det 2010-2011 och har inte övat sen dess så i dagsläget är jag inte flytande, minst sagt. När jag var inne i det kunde jag ta mig runt i Kina utan att vara helt vilse, men jag kunde inte sitta och diskutera livsåskådning direkt.


    Tack.

    Bra att veta.

    Då försöker jag nog med bedömning av

    reell kompetens först.

    Jag förstår / pratar rätt okej tyska men har inga svenska betyg.

    Får nog hälsa på familjen i München för ett tag.
Svar på tråden Lägst C-språk/B steg 3