• Äldre 16 Jan 23:50
    2393 visningar
    8 svar
    8
    2393

    Rädsla för ännu ett MA..

    Hej!

    Jag har två MA bakom mig som upptäcktes i v12 och v9, graviditeterna hade stannat av i V8 bägge gångerna.

    Nu är jag gravid igen.. i vad jag tror (otroligt oregelbunden cykel) v6-7.

    Har ett tidigt vul inbokat onsdag pga min starka oro inför ännu ett fördröjt missfall!

    Känns så långt bort att jag skulle få gå därifrån på onsdag och faktiskt fått ett positivt besked.. :/

    Har knappt några symptom heller, något ömma bröst..

    Usch ville bara skriva av mig lite förmodar jag..

  • Svar på tråden Rädsla för ännu ett MA..
  • Äldre 17 Jan 00:29
    #1

    Tredje gången gillt, lycka till <3

  • Äldre 17 Jan 08:15
    #2

    Känner så väl igen mig! Hade 3 MA och 1 MF bakom mig när jag plussade i januari förra året. Nästan 5 år av försök för att få till ett syskon till sonen. Jag var så rädd för att det skulle bli ännu ett MA. I v 9 gjorde jag ett tidigt UL (runt den tiden dom andra MA avstannat) och där slog hjärtat! Och på KUB 4 veckor senare slog hjärtat! Och på RUL 6 veckor senare slog hjärtat och en frisk pojke sparkade omkring där inne. Och nu ligger en knappt 4 månaders bebis vid mitt bröst och ammas.

    Det är väldigt liten risk för ett tredje MA (det kan ju hända, det hände ju mig men nån ska ju ha otur... :-/ ) så försök tänka positivt. Eller iaf tänka att det inte finns nåt du kan göra ändå. Det är jättesvårt, jag minns knappt hur jag stod ut dom första månaderna.

    Jag önskar dig lycka till och håller tummarna för att du får ett positivt besked på onsdag!

  • Äldre 17 Jan 15:10
    #3

    Det är ytterst ovanligt med 3 missfall om man ser till statistiken så jag tror det går bra för dig! {#emotions_dlg.flower}

  • obi
    Äldre 17 Jan 17:53
    #4

    Jag hoppas att jag inte skrämmer upp dig mer och gör det svårt för dig, jag menar bara väl och vill ge ett tips..!

    Efter att jag blev gravid för första gången och sedan fick ett tidigt mf så googlade jag jättemycket och länge på mat att undvika. Det finns mer än vad som skrivs på livsmedelsverket rekommendation.. En grej som jag inte visste men som jag googlade fram var att intag av gluten kan försämra förutsättningarna för graviditeten på så vis att du hämmar upptaget av bla järn och folsyra om du äter spannmål och det i sin tur gör att fostret kanske inte utvecklas som det ska vilket i sin tur leder till mf.. Alltså skulle man indirekt kunna få mf av vete. 

    Många tycker att hetsen kring mat bara är strunt. Men har du varit med om mf flera gånger (eller ma som du också haft) så kan du ju iaf pröva EN gång under några veckor att äta helt utan spannmål, inte ens glutenfri pasta utan bara ingen pasta alls för säkerhetsskull! 

    Jag tror att de flesta gångerna kan man inte göra något alls åt situationen.. men ibland kan man det. Varför inte pröva? Lycka till. Jag är också i v6 nu. (Och jag äter spannmålsfritt) :) 

  • obi
    Äldre 17 Jan 17:55
    #5

    Dessutom har jag läst att man kan minska risken för mf med hela 60% om man äter varierat med frukt och grönt Varje dag! :) 

  • Äldre 17 Jan 18:02
    #6

    obi- jag har haft flera m.f och fått hjälp av klinik och med mediciner och absolut ingen har nämnt maten som orsak. Då skulle hur många som helst få m.f om gluten orsakade m.f.  M.f beror på fel på fostret-utvecklats fel- eller fel hos kvinnan som t.e.x överaktivt immunförsvar.

  • obi
    Äldre 17 Jan 18:25
    #7

    Jag säger inte att det här är svaret på dina problem (det vågar jag inte!) men jag vill bara upplysa dig om olika alternativ. Jag menar att det Kanske kan hjälpa.. Om du förmår dig att prova så kan det åtminstone inte skada? Om du googlar gluten och graviditet kan du nog hitta lite läsning om detta. Här är en länk  

    www.doktorn.com/artikel/%C3%B6verk%C3%A4nslighet-mot-gluten

    "Det finns nu flera rapporter om att glutenöverkänslighet kan bidra till svårigheter för både män och kvinnor att bli föräldrar (Bradley RJ et. 2004). Kvinnor kan ha svårt att bli gravida men risken för missfall är också ökad. En möjlig förklaring skulle kunna vara att tarmskadan ger försämrat upptag av vissa näringsämnen. Man tror dock att orsaken oftare kan vara en annan, bland annat immunologisk. "

    Som jag skrev tidigare: det behöver inte vara lösningen, men det kan vara lösningen. 

  • Äldre 20 Jan 14:26
    #8

    Hej allihopa! Ville bara berätta att jag var och gjorde ett vul i förrgår(??) och hon såg ett tickande hjärta, dock suuuuupertidigt. V5+. Har ny tid om 2 veckor igen så nu är det bara hoppas att allt går bra!

Svar på tråden Rädsla för ännu ett MA..