• Anonym (Inte en hen)

    Avsaknaden av könsroller och ”henifieringen” av samhället skadar betydligt mer än den hjälper

    De allt mer utsuddade könsrollerna gör barn förvirrade och osäkra. Dagens ungdomar mår sämre än någonsin. Den rådande samhällsideologin säger en sak och biologin en annan. Att då försöka navigera i samhället och i relationer blir svårt och skapar ordentlig osäkerhet när verkligheten inte är som man trodde den var.


    De individerna jag känner som mår bäst psykiskt och fysiskt överlag är de som är ordentligt maskulina eller ordentligt feminina. De som ser värdet i sitt kön och de egenskaper som kommer med det könet i fråga.

    De jag har i min närhet som däremot som inte alls följer könsrollsmönsterna är i en högre grad förvirrade, ängsliga och psykiskt skörare. De tar allting mycket mer personligt, har inte samma driv i livet, blir kränkta för minsta lilla, blir överkörda i karriärmässigt och socialt av de med tydlig könsidentitet och har svårt att hitta en partner (just då de biologiska instinkterna går stick i stäv med vad personerna tror att de vill ha och hur de anser att de borde agera).

    Jag tror föräldrar gör barnen en björntjänst om de väljer en könsneutral eller genusinspirerad uppfostran.

    Håller ni med?  

  • Svar på tråden Avsaknaden av könsroller och ”henifieringen” av samhället skadar betydligt mer än den hjälper
  • PappaPellerin

    Själv ser jag fler oroliga/upprörda människor som klagar på denna "henifiering" än folk som faktiskt går omkring och följer detta slaviskt. Själv ser jag väl oftare attityden att "folk ska ha fria val och inte tvingas in i roller de ej valt själva" (och dessa människor jag personligen känner är mycket starka i sig själva), än "kvinnor och män måste vara likadana, alla måste kallas 'hen', det är fult att vara feminin/maskulin och så vidare" när det gäller folk som kallar sig genusmedvetna. Klart det finns folk som är extrema. Det finns det överallt. De som gapar högst hörs mest och ger ofta en skev bild av verkligheten. Och alla som inte håller på med denna "henifiering" är ju knappast väldigt feminina/maskulina. En vän till mig, en heterosexuell (inte för att det spelar någon roll, men folk tar i princip alltid för givet att hon är gay) truckförare med kort hår och "maskulint" beteende bryr sig exempelvis inte alls om genus.

    Själv använder jag ordet hen när det är en person jag ej vet könet på, eller tar en påhittad person som exempel. Jag tycker att det är ett praktiskt ord. Sedan är jag väl inte världens mest genusmedvetna person. Dottern min, tja, jag uppfostrar väl henne som jag uppfostrar henne, tänker inte aktivt på att "detta måste vara genusmedvetet", lär henne helt enkelt om fria val, hon får vara hur "flickig"/"pojkig"/ingetdera/båda som hon vill. Inte att hon måste följa könsroller, inte heller att hon måste ta avstånd från dem för sakens skull.


    Vi är lika starka som vår starkaste länk.
  • Queennr1

    Vilka typiska egenskaper tänker du att jag som kvinna bör ha, och vad ska jag göra om jag inte har dessa?

  • Anonym (V)
    Anonym (Inte en hen) skrev 2017-01-17 00:05:32 följande:

    De individerna jag känner som mår bäst psykiskt och fysiskt överlag är de som är ordentligt maskulina eller ordentligt feminina.


    Hmm, kan det ha något att göra med att dessa tillhör den rådande normen och därmed är accepterade i samhället utan att behöva anpassa sig?
  • Dixie

    Så du menar att flickor mår bäst av att veta att de ska vara snälla och sitta still, inte utmärka sig och låta pojkarna leka och stoja i skolan - för att sedan acceptera en sämre placering på arbetsmarknaden och givetvis sämre lön - och utöver detta sedan ta allt ansvar för hem och barn?! Ja, det låter ju verkligen som något vi bör eftersträva.....

  • Anonym (H)

    Bullshit!

    Håller inte alls med och det stämmer inte.

  • Anonym (HEN)
    Dixie skrev 2017-01-17 21:14:27 följande:

    Så du menar att flickor mår bäst av att veta att de ska vara snälla och sitta still, inte utmärka sig och låta pojkarna leka och stoja i skolan - för att sedan acceptera en sämre placering på arbetsmarknaden och givetvis sämre lön - och utöver detta sedan ta allt ansvar för hem och barn?! Ja, det låter ju verkligen som något vi bör eftersträva.....


Svar på tråden Avsaknaden av könsroller och ”henifieringen” av samhället skadar betydligt mer än den hjälper