• Anonym (monet­99)
    Äldre 17 Jan 00:32
    1048 visningar
    2 svar
    2
    1048

    13-årig dotter på tvären

    Är man, 46 år och skild sedan 8 år tillbaka. God relation med min exfru. Har två barn tillsammans - en 17-årig kille och en 13-årig tjej.

    Killens tonår har varit helt problemfria.Han har blivit en fantastisk kille på alla sätt. Finns inga problem och har aldrig funnits.

    Lillasyster har varit likadan ända fram till strax före hon fyllde 13 år. Då började det bubbla ganska ordentligt. Och i ungefär samma veva kom mensen.

    Kort sagt har vi båda känt oss orättvist anklagade för olika saker. Jag vill inte tala för mitt ex, men för min del har det handlat om att hon tycker jag blivit alldeles för arg när hon inte följt regler vi blivit överens om. Det har handlat om hur länge hon använder mobil/padda på dagarna och innan hon ska sova, hur hon håller ordning i sitt rum och vilken attityd hon har. Jag går verkligen inte runt och surar eller är allmänt hård/grinig. Men när man sagt till en och två gånger, blir jag alltmer bestämd. Har fått ett eller max två rejäla utbrott på henne på ett halvår. Däremellan försöker jag lirka med humor och tricks för att få henne att göra det som bestämts. Men inte ens jag är mer än människa och har inte hur mycket tålamod som helst.

    Jag vet att alla i mon omgivning tycker jag har extremt mycket tålamod i andra situationer och personligen tycker jag inte det är sämre här hemma. Ändå blir jag anklagad. 

    Hur bemöter vi detta på bästa sätt? Gränser, skyldigheter och rättigheter har vi kommit överens om tillsammans. Hon har fått vara med och bestämma. Har även byggt in lösningar som tar hand om situationer då hon "glömmer" vad vi bestämt. Dvs det känns verkligen som att hon inte brytt sig tillräckligt mycket, utan att allt ändå slutat med att vi måste tjata och till slut bli upprörda/arga för att hon inte gör det vi bestämt. Kan inte se att vi kunde gjort detta bättre.

    Finns mer att säga men börjar med detta.

  • Svar på tråden 13-årig dotter på tvären
  • Anonym (tyst)
    Äldre 17 Jan 00:55
    #1

    Sluta bli arga och upprörda. Bara ge konsekvensen, lågaffektivt. Får hon inte sitta vid datorn så ta sladden till elen och lägg undan, till exempel. Ta inga diskussioner alls, bara säg att vi bestämde detta, du var med och bestämde, nu är det så. Kanske ni behöver prata om reglerna igen, de bör omförhandlas varje år. Vi gör det inför varje ny årskurs, regler och veckopeng, barnen är 16, 13 och 9.

    Samtidigt är hon stor nu. Mobilen och plattan bör hon kunna styra tiden över själv, med kravet att läxorna sköts och att hon lägger undan dem när ni äter, umgås och så. 

    Tjata aldrig. Ge tidsvarningar istället.

  • Anonym (Nylig­en tonåri­ng)
    Äldre 17 Jan 01:45
    #2

    Jag känner igen mig, inte som förälder utan som 13 åringen. Nu var det visserligen 9 år sedan jag var 13, men kommer ihåg förloppet som det var igår.

    Jag, liksom de flesta 13 åringar går in i en vilsen period. Man testar gränser, man leker lite vuxen, vill inte vara barn längre, vill ta eget ansvar (ansvar som man inte är redo för), man jämför sig med andra tonåringar, deras regler och vad dem får lov att göra. 

    Mina föräldrar kämpade det året mycket med att jag skulle börja bry mig om reglerna, då ska det noteras att det inte handlade om hemmasysslor, utan rökning, alkohol, skolkning, ljög om vart jag befann mig (eftersom dem var så hemskt överbeskyddande).

    Vad som tillslut fick mig att "lyda", var att mina föräldrar aldrig gav vika, det blev konsekvenser varje gång, inga stora, men det klassiska utegångsförbudet, om jag gick ut ändå så tog dem kanske mobilen, stängde av internet, visade en besvikelse (som tro det eller ej tonåringar reagerar på, även om vi låtsas inte bry oss).
    Tillslut var det inte värt att komma hem och lukta rök om händerna längre.

    Besvikelsen i deras ögon, tydligheten och konsekvenserna var nog det som fick mig att börja respektera dem igen, sen höll det i resten av tonåren. (Tror aldrig det gav någonting med bråk och skrik, då blir man provocerad)

Svar på tråden 13-årig dotter på tvären