• Äldre 17 Jan 00:39
    4225 visningar
    18 svar
    18
    4225

    Flickväns överbeskyddande föräldrar

    Hej. 
    Vi kan börja med att jag träffade en tjej för cirka ett år sen, och hon är den bästa människan jag nånsin träffat. Vi umgicks lite till och från men för tre månader sen blev vi ett par, och hon är den bästa ja kunnat önska mig. 
    Jag är 17 år och hon är 16. 

    Nu till problemet. Hennes föräldrar är helt galet överbeskyddande. De är även mycket religösa, vilket min flickvän inte är.
     Men dom låter oss inte ha ett normalt förhållande, de kan inte acceptera att hon vill leva sitt egna liv. Dom låter oss inte sova över hos varandra då de är rädda för att vi ska ha sex. (Det skulle vi kunna ha vilken tid på dygnet som helst så förstår inte resonemanget faktiskt)
    De har sagt till min flickvän att dom kommer bli mycket arga och ledsna om hon skulle ha sex. Av någon anledning tror de att de kan bestämma över min flickväns kropp. De vet heller inte vad ordet byxmyndig betyder

    Hon går runt och är ledsen pågrund av detta, eftersom dom har konflikter angående vårt förhållande.  Min flickvän tycker som jag att det beteendet dom har är helt sjukt. 

    Hjälp mig nu, vad kan man göra? Jag blir helt förstörd utav detta.

  • Svar på tråden Flickväns överbeskyddande föräldrar
  • Caramb­olan
    Äldre 17 Jan 00:45
    #1
    +1

    Hur väl känner du hennes föräldrar? Kanske skulle det hjälpa lite att du kommer dit och umgås med dem på ett riktigt reko helyllesätt så att de upptäcker att du är en schysst kille. Vinna deras förtroende liksom. Stäng inte in er på hennes rum utan ät middag (och erbjud dig att hjälpa till att laga den!) med föräldrarna, kolla på På spåret ihop och säg tack och godnatt och gå hem självmant klockan 21.

  • Äldre 17 Jan 00:49
    #2

    Grejen är att jag känner dom relativt bra. Dom säger till min flickvän att dom tycker om mig, det är inte det som är problemet. Enligt dom så skulle det inte spela någon roll vem de än var. 

  • Emmace­cilia
    Äldre 17 Jan 00:54
    #3

    Vilken religion är det de tillhör?

    Och måste säga att du skulle få dejta min dotter vilken dag som helst, du låter som en bra och seriös kille, din flickvän har hittat en guldklimp!

  • Äldre 17 Jan 00:57
    #4
    Emmacecilia skrev 2017-01-17 00:54:09 följande:

    Vilken religion är det de tillhör?

    Och måste säga att du skulle få dejta min dotter vilken dag som helst, du låter som en bra och seriös kille, din flickvän har hittat en guldklimp!


    Tack så mycket! Skulle göra allt för denhär tjejen. Jag vill bara att dom accepterar oss så vi kan ha ett normalt förhållande.
  • Emmace­cilia
    Äldre 17 Jan 01:01
    #5

    Vilken religion är det? Det är lättare att ge råd om jag vet det.

  • Äldre 17 Jan 01:06
    #6
    Emmacecilia skrev 2017-01-17 01:01:38 följande:

    Vilken religion är det? Det är lättare att ge råd om jag vet det.


    Kristendom.
  • Emmace­cilia
    Äldre 17 Jan 01:18
    #7

    Ja det är ju bättre än att det vore en strikt arabisk muslimsk familj med en pappa som hm skulle kunna nypa dig i öronen om du inte lydde...

    Om din flickvän inte är kristen och känner att hon inte vill leva det liv som hennes föräldrar förespråkar så handlar det inte bara om dig. Utan om hela hennes liv och val framöver. Jag tänker som så att hon behöver stöd och hjälp att bryta sig loss från sina föräldrar. Mitt förslag är att du och flickvännen bokar tid tillsammans på ungdomsmottagningen. Det finns en kurator där, även psykolog. Berätta hur situationen är så förstår de vad din flickvän behöver. Jag tror att det kan vara en bra början om ni får gå i samtal och få stöd och råd av någon annan vuxen genom processen att bryta sig loss från religiösa föräldrar.

    Vill du att jag ska hjälpa dig att hitta ungdomsmottagning där du bor, så skicka ett meddelande till mig.

    Det är också bra om ni planerar för att ha preventivmedel redan nu, så att ni inte blir oönskat gravida innan ni är beredda att bli föräldrar. Då slipper ni den ångesten. För ni har faktiskt rätt att ha sex med varandra. Det har hennes föräldrar inget med att göra. De kan inte göra något åt det heller när det väl är gjort så att säga. Om de kräver att hon ska vänta tills hon är gift, då är det grymt, för så fungerar det ju inte i vårt land. Och de äktenskapen blev ju inte alltid bra heller...

    Du är en bra kille, låt ingen ta den vissheten ifrån dig. Religion ska vara ett val, inte ett tvång.

  • Äldre 17 Jan 01:21
    #8

    Jag skulle nog fråga dom direkt om jag skulle kunna sova över en helgnatt om jag var du, så får du se hur dom reagerar, ert eventuella sexliv behöver dom varken veta om eller acceptera, vem vill att ens föräldrar har koll på det? Det är en privatsak mellan er två, och kan bli direkt pinsamt om man involverar föräldrarna. Trust me, jag har en superliberal morsa, det hade också sina nedsidor i tonåren, det var t ex rätt pinsamt att vakna och ens mor sitter och snackar p-medel och menscykler med en tjej som man nyligen träffat vid frukostbordet! Jag har många gånger frågat mig själv hur hon trots bristen på normala gränser går hem så hårt hos nästan alla hon träffar.

    Skolkvällar var no-no för min första tjej. Helger gick dock bra, efter ett tag, hon bodde dessutom ett antal pendelstationer ut i spenaten, så det handlade ju även om att lösa logistiken om hon varit inne i stan.

  • Äldre 17 Jan 01:28
    #9
    MEE83 skrev 2017-01-17 01:21:17 följande:

    Jag skulle nog fråga dom direkt om jag skulle kunna sova över en helgnatt om jag var du, så får du se hur dom reagerar, ert eventuella sexliv behöver dom varken veta om eller acceptera, vem vill att ens föräldrar har koll på det? Det är en privatsak mellan er två, och kan bli direkt pinsamt om man involverar föräldrarna. Trust me, jag har en superliberal morsa, det hade också sina nedsidor i tonåren, det var t ex rätt pinsamt att vakna och ens mor sitter och snackar p-medel och menscykler med en tjej som man nyligen träffat vid frukostbordet! Jag har många gånger frågat mig själv hur hon trots bristen på normala gränser går hem så hårt hos nästan alla hon träffar.

    Skolkvällar var no-no för min första tjej. Helger gick dock bra, efter ett tag, hon bodde dessutom ett antal pendelstationer ut i spenaten, så det handlade ju även om att lösa logistiken om hon varit inne i stan.


    Det har jag också funderat på. Har inget att förlora på att fråga. 
    Visst är det sant att dom borde kunna acceptera det, att vi kan ha sex om vi vill. Men det förstår dom inte. Min flickvän tror att dom skulle förbjuda oss att umgås om vi hade sex. Det är på den nivån, det är helt sjukt. Vad kan jag göra?
  • Äldre 17 Jan 02:04
    #10
    Jonte98 skrev 2017-01-17 01:28:19 följande:
    Det har jag också funderat på. Har inget att förlora på att fråga. 
    Visst är det sant att dom borde kunna acceptera det, att vi kan ha sex om vi vill. Men det förstår dom inte. Min flickvän tror att dom skulle förbjuda oss att umgås om vi hade sex. Det är på den nivån, det är helt sjukt. Vad kan jag göra?
    Tja, som sagt, ni behöver inte skylta med det, dom behöver inte veta att ni har sex, ni är förvisso minderåriga, men sex är något privat och det skall inte föräldrar lägga sig i, som jag ser det har man ett ansvar som förälder att informera ens barn om t ex riskerna med sex och då såklart även informera barnet/ungdomen om vilka skydd som finns tillgängliga på marknaden som de kan använda sig av för att hedga sig mot dessa risker, väldigt basala saker med andra ord och det är ingen skillnad på när man är 17 år eller som jag 33, det skall dom bara skita i, om nu inte barnet/ungdomen vill att man har mer insyn/koll. Nu gör ju inte tjejens föräldrar det, och om ni då vill börja sex så kan ni helt enkelt vara diskreta så att dom slipper veta/inte för reda på det.

    Känner ni att ni behöver mer info angående t ex skydd, så finns som nämnts ungdomsmottagningar, och kådisar kan man väl fortfarande få gratis där? Då slipper tjejen oroa sig för att föräldrarna skall komma på henne med andra typer av p-medel hemma, det kan du ta ansvar för.
  • Äldre 17 Jan 02:59
    #11
    Jonte98 skrev 2017-01-17 01:28:19 följande:

    Det har jag också funderat på. Har inget att förlora på att fråga. 

    Visst är det sant att dom borde kunna acceptera det, att vi kan ha sex om vi vill. Men det förstår dom inte. Min flickvän tror att dom skulle förbjuda oss att umgås om vi hade sex. Det är på den nivån, det är helt sjukt. Vad kan jag göra?


    Det är inte sjukt. De är bara udda för vår kultur i vår tid.

    Är de med i någon sekt som Jehovas? Frikyrko anhängare som pingstkyrkan? Eller bara starkt troende?

    Min erfarenhet av starkt religösa är att de vill sköta saker inom familjen. Att din flickvän skulle ta avstånd från sin familj är ingen bra lösning såvida de inte är sektmedlemmar.

    Om du är seriös med denna tjej tror jag på lösningen som sades att du bör fortsätta att jobba på din re?ation till svärföräldrarna för att bli en del av familjen. För att bli omtyckt bör du inte bara vara trevlig, visa även att du har ambitioner. Visa att du skulle bli en bra man och provider. Utbilda dig för att i framtiden få ett bra jobb.

    Sedan skulle jag rekommendera dig att bli sekulariserad kristen. D.v.s. en person som egentligen inte tror på gud men av respekt för våra förfäder och vår historia går i kyrkan iaf någon gång per år samt månar om kristna traditioner och värderingar.
  • Äldre 17 Jan 06:41
    #12

    Efter en sömnlös natt kan jag konstatera att: Jag måste verkligen älska denna tjej på riktigt eftersom jag går igenom detta med henne.
    Jag ska bli bättre på att följa med hennes familj på lite olika saker, såsom middagar, kyrkan etc. Förhoppningsvis kommer situationen bli bättre utav detta. 
    Tiden brukar ha en magisk verkan på saker och ja hoppas det blir så nu med.

  • Anonym (inget konsti­gt?)
    Äldre 17 Jan 10:35
    #13

    Kanske är det en generationsfråga, men mina ytterst sekulariserade föräldrar ()och dåvarande pojkvänners föräldrar kan väl tilläggas) hade fått tuppjuck om jag hade en pojkvän sovandes över när jag var 15-16. Det var först när jag kom upp i gymnasiet som sådant tilläts, och bara på helger/lov. Därmed inte sagt att det inte hände både det ena och det andra vid andra tidpunkter på dygnet. Demon

  • Äldre 17 Jan 11:50
    #14
    +1

    Jag ser inte riktigt problemet. Är själv förälder och hade som tonåring icke-troende föräldrar med samma inställning så jag förstår föräldrarnas synvinkel. Nu kanske de är överbeskyddande på något annat sätt, men att inte låta sin 16-åriga dotter sova över hos en ny pojkvän låter i mina öron som gott föräldraskap. Om vi bortser från religionen så händer det tyvärr alltför ofta att tonåringar går med på att ha sex innan de är redo för det och sedan ångrar det efteråt. Så var det för mig. Är du ens säker på att din flickvän ens vill sova över hos dig och ha sex, eller säger hon det bara för att hon vill göra dig nöjd? Det gjorde nämligen jag. Jag gick med på att göra många saker som jag egentligen inte ville göra på grund av taskig självkänsla.

    Ert förhållande har bara varat i tre månader. Detta är en mycket kort tid. Ge det lite tid, lär känna varandra och föräldrarna och var mycket uppmärksam på att du inte pressar din flickvän. Kritisera inte heller hennes föräldrar, utan låt det i så fall komma från henne och visa att du stöder henne och respekterar hennes åsikter och beslut.

  • Anonym (Cecil­ia)
    Äldre 17 Jan 12:03
    #15

    Du kan inte ändra på hennes föräldrar.Antingen stannar du kvar eller lämnar den familjen.Så länge hon bor hemma kommer dom fortsätta med sitt beteende.

  • Äldre 17 Jan 12:30
    #16

    Till sist blir detta en fråga för din flickvän, hur mycket är hon beredd att gå emot sina föräldrar, öppet eller i smyg.

  • Äldre 17 Jan 14:04
    #17

    Din flickvän kan verkar vara upprörd över sina föräldrars regler, men samtidigt känna sig trygg för att de bryr sig om henne. Minns när jag själv var tonåring och försökte vara något av en rebell mot mina föräldrar, men sist och slutligen ändå tyckte att det var skönt när de satte gränser. Som den gången då jag som sextonåring fick för mig att jag skulle på fest i extremt kort minikjol, fishnet stay ups där övre kanten syntes när jag gick eller satt ner, extrem urringning och massor med smink. Även om jag klagade för mina vänner över hur hemska mina föräldrar var så var jag ändå glad över att de inte lät mig gå på fest i de kläderna. Nu när jag är vuxen är jag tacksam för att mina föräldrar hindrade några av mina värsta påhitt som skulle ha kunnat sluta riktigt illa. I din flickväns fall kan hennes föräldrar eventuellt hindra henne från att göra något som hon senare skulle ångra (eller åtminstone försvåra det). Några års eller till och med månaders extra mental mognad kan göra en stor skillnad.

  • Äldre 17 Jan 14:29
    #18
    Anonym (inget konstigt?) skrev 2017-01-17 10:35:53 följande:

    Kanske är det en generationsfråga, men mina ytterst sekulariserade föräldrar ()och dåvarande pojkvänners föräldrar kan väl tilläggas) hade fått tuppjuck om jag hade en pojkvän sovandes över när jag var 15-16. Det var först när jag kom upp i gymnasiet som sådant tilläts, och bara på helger/lov. Därmed inte sagt att det inte hände både det ena och det andra vid andra tidpunkter på dygnet. Demon


    vi går i gymnasiet båda två. jag i tvåan,hon i ettan.
Svar på tråden Flickväns överbeskyddande föräldrar