• 8airam8

    Efternamn till minsta hjärtat?

    Hej!

    Mina två äldsta barn har mitt efternamn, och det är exmaken som är pappan. Han heter samma som vi, eftersom han tog mitt efternamn när vi gifte oss.

    Jag har för inte alltför längesedan fått mitt tredje barn, och nu kommer frågan om vilket efternamn som bebisen ska ha. Alternativet att jag tar mitt efternamn som mellannamn och tar sambons egennamn till mitt ifall vi gifter oss finns inte.

    Alternativen såsom jag ser det är ju då att:

    a) de två äldsta heter A i efternamn, det yngsta får heta B

    b) alla tre barnen heter A i efternamn

    Skulle behöva lite input med olika perspektiv, för jag tycker att det här är svårt.

  • Svar på tråden Efternamn till minsta hjärtat?
  • Carambolan

    Jag hade absolut tyckt att det var enklast att ha samma efternamn på alla barnen. Håller din sambo inte med eller vad är det som får dig att tveka?

  • Nyfikna72

    Det kommer en ny namnlag snart och vad jag fattar så kommer mellannamn att försvinna och det blir godkänt med två efternamn igen. Kan ju vara värt att kolla upp innan ni bestämmer er. Det nya barnet måste ju nödvändigtvis inte ha samma efternamn som ni har. Det har ju ingen betydelse på det viset.

  • Maddi

    Jag hade nog valt att ha samma efternamn till alla barn, då barnet får känna samhörighet med syskonen. Om inte barnet har syskon på pappans sida, för då spelar de väl ingen roll vad barnet heter. 

  • Anonym (Sara)

    Jag tror att nya namnlagen redan börjat gälla? Tror det skulle vara från 1/1, men jag kan ha fel. Man kommer numera ansöka om efternamn till barnet, precis som man gjort med förnamn tidigare och som någon skrev ovan så kommer man kunna ha två efternamn och inte behöva krångla med mellannamn osv. 

    Menar du att ifall ni gifter er kommer du inte byta efternamn alls (men att din man inte heller kommer byta?)? Isåfall får ni väl diskutera vad som är viktigt med efternamnet på barnet. Och som sagt kommer ni kunna ge barnet era båda efternamn om ni vill det. 
    Jag hade personligen argumenterat för att barnet skulle heta samma som dig och dina tidigare barn. I mitt fall valde jag att låta mitt barn få pappans efternamn i hopp om att han äntligen skulle ta sitt förnuft till fånga och vilja gifta sig, haha. Det gick dock inte hem och jag friade själv! Han sa ja och jag kommer ta hans efternamn när vi gifter oss. Jag vill gärna heta samma som mitt barn!

  • s87s

    Samma för mig. Jag o mina två äldsta heter A i efternamn bebis med ny man får heta B. Inte vill min nya man att and bebis ska ha mitt ex efternamn

  • 8airam8

    Valet är svårt därför att å ena sidan vill jag att barnen har samma efternamn för den där känslans skull bara. De är ju mina barn, alla tre. Sedan har vi sambon: detta är hans första och kanske enda barn. Klart att han vill ge sitt efternamn. Hans efternamn är ganska alldagligt men viktigt för honom givetvis. Mitt efternamn låter väl inte så märkvärdigt det heller, men min släkt är ensam i Sverige om det. Och inte för att det är så viktigt det heller, utan det är mer en känsla liksom.

    Skäl för att ta mitt efternamn: barnen heter samma och det kanske ger en skönare syskonfeeling. Efternamnet är lite unikt.

    Skäl för att ta sambons efternamn: hans första och kanske enda barn, känslan för honom där nu då.

    Fylla på listan?

  • 8airam8

    Och just det: om vi gifter oss så kommer inte jag att ta hans efternamn. Han tar nog inte mitt heller.

  • Anonym (Sara)
    8airam8 skrev 2017-01-19 00:33:19 följande:

    Och just det: om vi gifter oss så kommer inte jag att ta hans efternamn. Han tar nog inte mitt heller.


    Nu kanske ni inte vill göra så, men med dom förutsättningarna som du nämnt så tror jag jag hade valt att ge bådas efternamn. 
Svar på tråden Efternamn till minsta hjärtat?