• Anonym (Småba­rnspap­pa)
    Äldre 17 Jan 10:55
    4935 visningar
    22 svar
    22
    4935

    Småbarnstiden

    Tänkte höra med er kvinnor om hur länge man kan förvänta sig att "småbarnstiden" gäller? När anser ni att den är över, vilka kriterier gäller? När yngsta barnet är typ 2år? När barnet sover själv hela nätterna?

    Hur gamla var era barn när ni började fungera hjälpligt som sexuella varelser igen?

  • Svar på tråden Småbarnstiden
  • PeterG­B3G
    Äldre 17 Jan 10:59
    #1

    När alla barn sover i egen säng och inte vaknar på natten eller kommer in till föräldrarnas säng. Olika för olika barn, vid 2-3 års ålder för en del. Kan vara senare/tidigare med.


    "Jag förväntar mig inte att du ska hålla med, inte ens att du ska förstå"
  • PeterG­B3G
    Äldre 17 Jan 11:01
    #2

    Sorry! Ser nu att du frågade kvinnor.


    "Jag förväntar mig inte att du ska hålla med, inte ens att du ska förstå"
  • Caramb­olan
    Äldre 17 Jan 11:37
    #3

    Jag säger också: när barnet sover själv i egen säng och (oftast) inte vaknar och behöver en på natten. Vår yngsta är tre och vi är inte riktigt där än :) Men fungerande sexliv har vi ju ändå.

  • Anonym (Mampa­)
    Äldre 17 Jan 11:37
    #4
    +1

    Tror det har mer med lust och behov av intimitet/närhet i det stadiet. Närhet får ofta mamman i överflöd under första året med amning och ofta 100% föräldraledighet. Men det där med sova om nätterna eller inte och om och när man väljer att låta sina barn sova i egen säng osv är man väl ändå två om!? Sen faller det sig troligen lite mer naturligt att den som är föräldraledig tar hand om det OM den andre jobbar. 

    Jag skulle vilja påstå att det intima blir aktuellt igen på allvar när mamman inser att hon fortfarande är en kvinna och ser sin man som en man och inte bara som pappan till deras barn. Sen om det tar en månad eller 3-5 år är en annan sak och KAN bero på många fler saker än att man faktiskt har blivit mamma och pappa och således en familj.

  • Anonym (allde­les för länge)
    Äldre 17 Jan 16:25
    #5
    -1
    Carambolan skrev 2017-01-17 11:37:09 följande:

    Jag säger också: när barnet sover själv i egen säng och (oftast) inte vaknar och behöver en på natten. Vår yngsta är tre och vi är inte riktigt där än :) Men fungerande sexliv har vi ju ändå.


    Våran äldsta sover nästan alltid i våra sängar, och hon är 10 år! Om vi någon gång lyckats få henne att sova i sitt eget rum så kommer hon ändå över efter ett par timmar, så "småbarnstiden" kan verkligen dra ut på tiden om man är för "snäll"
  • 100kgp­appa
    Äldre 17 Jan 20:03
    #6

    Tycker sexlivet var enklare när barnen var små, för då sov de mycket mer. Nu när de är större är de uppe nästan lika länge som oss, och på helger ofta längre än oss.

  • Äldre 17 Jan 20:17
    #7
    100kgpappa skrev 2017-01-17 20:03:51 följande:

    Tycker sexlivet var enklare när barnen var små, för då sov de mycket mer. Nu när de är större är de uppe nästan lika länge som oss, och på helger ofta längre än oss.


    Håller med - var enklare när de var småbarn än nu när de ibland är uppe lika länge som oss!

    Vårt sexliv har funkat bra från barnen varit någon månad.
  • Äldre 17 Jan 21:33
    #8

    Jag tror att man lätt hamnar i en ond cirkel när man har lite sex under småbarnsåren. Man är trött och blir "sexlat". Lite sex=behov av lite sex. Se till att ha sex så ofta det bara går så kommer lusten automatiskt oftare och man ser då till att ha det oftare- trots småbarn som ibland hindrar.
    Vi vet att vårt minsta barn vaknar ibland kl 2 på natten och vill komma över till oss, då har vi sex innan klockan blir så mkt. Vi har fasta rutiner på att barnen alltid ska somna i sina egna sängen så att vårt sovrum är barnfritt efter läggdags. Brukar också försöka ha sex på helgerna på morgonen diskret innan de stora vaknat och medan de små sitter i vardagsrummet och kollar på film. Vi har fyra barn och ett femte på väg och har aldrig upplevt att sexet blivit lidande pga barnen. 

  • Äldre 17 Jan 21:36
    #9
    100kgpappa skrev 2017-01-17 20:03:51 följande:

    Tycker sexlivet var enklare när barnen var små, för då sov de mycket mer. Nu när de är större är de uppe nästan lika länge som oss, och på helger ofta längre än oss.


    Håller med! Både mannen och jag är kvällsmänniskor men tyvärr är barnen det också. Jag brukar försöka ta en powernap på kvällen för att orka va uppe tills barnen somnat för att kunna ha sex ;) Annars kan man ju se till att barnen är på sina rum när klockan börjar bli sent och säga att man går och lägger sig och sen vara lite diskret med sexet. 
  • Anonym (Zzz)
    Äldre 17 Jan 21:56
    #10

    Värst vad alla verkar koppla småbarnstiden till sömn, det är en faktor som jag knappt ens har tänkt på. :P

    Vårt barn har sovit hela nätter i egen säng i snart 5 mån nu men då vi teoretiskt sett fortfarande har möjlighet att få pseudotvillingar så vore det ju i vårt fall smått bisarrt att hävda att småbarnstiden redan är över.

    Jag skulle nog säga att småbarnstiden definitivt är över när yngsta barnet har börjat i förskoleklass (vid 5-6 år) men att den kan sluta tidigare också förutsatt att barnet helt har slutat med vagn, napp och blöja.

    Spädbarnstiden skulle jag dock säga att vi redan är förbi och den skulle jag också mer tydligt koppla till milstolpar som att sova hela natten utan matningar, att inte behöva bära barnet överallt, etc.

Svar på tråden Småbarnstiden