• K Kalle

    Ofullständig leverans. En del av produkten saknas. Vad är skälig ersättning?

    Jag beställde en skinnkjol som enligt hemsidan ska ha ett tillhörande skärp i lackat skinn. När jag fick hem varan saknades skärpet. Jag mailade företaget och har fått svaret att det inte finns något skärp och att de vill ersätta mig med 200:-. Kjolens ursprungspris var 1999:- och jag köpte den för 1000:-. Företaget har ett bredare skärp i lackat skinn i sitt sortiment med ordinarie pris 999:-. Är då 200:- en skälig ersättning?

  • Svar på tråden Ofullständig leverans. En del av produkten saknas. Vad är skälig ersättning?
  • Kjell2
    K Kalle skrev 2017-01-17 11:17:39 följande:

    Jag beställde en skinnkjol som enligt hemsidan ska ha ett tillhörande skärp i lackat skinn. När jag fick hem varan saknades skärpet. Jag mailade företaget och har fått svaret att det inte finns något skärp och att de vill ersätta mig med 200:-. Kjolens ursprungspris var 1999:- och jag köpte den för 1000:-. Företaget har ett bredare skärp i lackat skinn i sitt sortiment med ordinarie pris 999:-. Är då 200:- en skälig ersättning?


    Du kan alltid testa med att begära 400 kr eller så häver du köpet.


  • KristinaJ
    K Kalle skrev 2017-01-17 11:17:39 följande:

    Jag beställde en skinnkjol som enligt hemsidan ska ha ett tillhörande skärp i lackat skinn. När jag fick hem varan saknades skärpet. Jag mailade företaget och har fått svaret att det inte finns något skärp och att de vill ersätta mig med 200:-. Kjolens ursprungspris var 1999:- och jag köpte den för 1000:-. Företaget har ett bredare skärp i lackat skinn i sitt sortiment med ordinarie pris 999:-. Är då 200:- en skälig ersättning?


    Ingen rätt till ersättning alls enligt konsumentköplagen. Däremot kan du enligt lag kräva en hävning vid fel på varan som inte går att avhjälpa. Alltså återsända varan och få alla pengarna tillbaka. Men om det föreligger ett hinder för företaget att avhjälpa felet kan du inte kräva att de ska lösa det eller kräva kompensation för ett fel som inte går att fixa. Du kan ju testa att föreslå ett större prisavdrag men det blir goodwill från företagets sida. Du kan inte både kräva att få behålla varan och få ersättning enligt någon lag, däremot kan du som sagt kräva en hävning enligt lag - alltså ett återköp - och få tillbaka det du betalat.
Svar på tråden Ofullständig leverans. En del av produkten saknas. Vad är skälig ersättning?