• Svar på tråden kontantinsats
  • matben

    Menar du en bank som ger ett privat/blancolån utöver bolånet, eller hur tänker du?

  • Lillen 84

    Vet inte vad jag tänker riktigt. Men min vän fick låna till hus utan besparingar av Swedbank. Trodde man behövde 15 % av egna besparingar.

  • Valkyria75

    Vi hade 5% och lånade resten av Nordea. 85% i bolån och 10% blancolån.

    Tror det är rätt enkelt om man har fasta tjänster och hyfsade löner iaf.

  • matben

    Vi hörde med Swedbank för drygt en vecka sen, där var det blankt nej om man ville låna utöver 85%. Diskuterade dock bara med kundtjänst, om man går dit och pratar med dem är de kanske mer tillmötesgående.

  • Lillen 84
    matben skrev 2017-01-17 19:33:48 följande:

    Vi hörde med Swedbank för drygt en vecka sen, där var det blankt nej om man ville låna utöver 85%. Diskuterade dock bara med kundtjänst, om man går dit och pratar med dem är de kanske mer tillmötesgående.


    Jag har hört det jag med. Va därför jag blev så förvånad över min vän.
  • Carambolan

    SBAB presenterar möjligheterna till blancolån redan i bolånekalkylen på sin hemsida, så de hymlar inte ens med att man kan få ett sådant upplägg.

  • Noname00
    Lillen 84 skrev 2017-01-17 19:24:20 följande:

    Vet inte vad jag tänker riktigt. Men min vän fick låna till hus utan besparingar av Swedbank. Trodde man behövde 15 % av egna besparingar.


    Det är krav på 15% kontantinsats, du får bara belåna 85% av bostaden.
    Däremot finns det inga regler att man inte får låna eller låna ut pengar till insatsen utan bara att man inte kan göra det med bostaden som säkerhet.
    Därför erbjuder e del banker ett separat lån med oftast högre ränta.
Svar på tråden kontantinsats