• Deadea

    Första hyreslägenheten

    Om några månader ska jag flytta in i min allra första egna lägenhet (eller ja det är en hyresrätt). Jag kan ingenting om bostäder och så eftersom att det är första gången. Det finns säkert många kloka och duktiga människor här så jamber om er hjälp. Kommer inte alls ha mycket pengar så har ni några tips på att hålla nere kostnader?

    Vet att jag behöver en hemförsäkring, har ni några tips på vart det är bäst att teckna försäkring?

    Berätta gärna allt som kan vara till nytta för mig, är tacksam för hjälp.

  • Svar på tråden Första hyreslägenheten
  • zemer

    Jobbar du och är med i facket? I så fall brukar det ingå hemförsäkring där.

    Adressändring ska göras. Skaffa ett elavtal.

    Har du en person försäkring? Skade och olycksfallsförsäkring?

    Telefon? Bredband? Hur mycket vill/kan du lägga på mat, hygien, städ, kläder, nöjen i månaden? Gör en budget.

  • Fjäril kär

    Ska du flytta hemifrån?

    Är du anställd och medlem i facket har du hemförsäkring via facket.

    Att hålla kostnaden nere är enkelt avhjälpt med att du gör en budget. Du hittar en hel del smarta budgetverktyg via din banks hemsida.

    Försök att ha så mycket som möjligt på autogiro så dras pengarna direkt utan att du behöver fundera.

    Det kan vara frestande att ta på sig diverse abonnemang av olika slag men kom ihåg att det givetvis kostar pengar. Så skippa direkt allt smått som tex spotify, streaming-tjänster, dyra tv-kanaler, play-tjänster och betalappar i både tv och mobil/dator/padda. Bättre att du först ser vad du har råd med innan du tackar ja till något.

    Välj det tv-utbud och det internet som hyresbolaget rekommenderar . Ingår det basutbud i hyran så nöj dig med det.

  • Carambolan

    Ta inte förgivet att du automatiskt har hemförsäkring via facket bara! Kolla upp det noga! I mitt fackmedlemskap ingår sjuk- och livförsäkring men inte hemförsäkring.

  • Holma

    Är ofta ganska dåliga villkor i fackets försäkringar , räcker oftast inte allt man behöver . Lika med sjuk/olycksfall oxå

  • Deadea

    Ska skriva lite mer kanske så det blir lättare för er att hjälpa mig. Ja jag ska flytta hemifrån, jobbar inte utan är student så inget fack.

    Lundbergs är hyresvärden, är det någon som har erfarenhet av dem?

    Pratade med en person på Lundbergs och hon sa att de hade avtal med ett elbolag så jag behöver inte teckna eget avtal. Ska teckna hemförsäkring och bredband men de har Telia så där finns inget val. Funderar på Länsförsäkringar som hemförsäkring. Är de bra?

    Behöver jag personförsäkring? Räcker det inte med den enklaste hemförsäkringen?

    Tar tacksamt emot all hjälp om allting som har med att flytta hemifrån att göra.

  • Noname00

    Köp hem mat som pasta och sådant du kan slänga i frysen det vinner man på istället för att gå ut och äta.

  • Dumbledore

    Personförsäkring borde du redan ha, om dina föräldrar skaffat en barnförsäkring, den brukar gälla tills man fyller 26. Annars är det självklart att du behöver det. Jämför priserna på insplanet.se (tror jag) och läs villkoren på respektive bolags hemsida. Det blir ofta billigare om man har fler försäkringar på samma bolag. När du bestämt dig för vilket så ring och prata med dem, eftersom det är första gången för dig så kan det vara svårt att hålla koll på allt. Eller boka ett hembesök av en representant från bolaget, det är gratis.

    En viktig sak som många unga inte har koll på när de flyttar till sin första lägenhet är att man ALDRIG får störa sina grannar, annat än med vardagsljud alltså. Det ska oftast vara tyst efter 22 (23 på helgerna), men det är inte okej att spela hög musik bara för att klockan inte slagit 22 än.

    Hyresgästföreningen är bra att vara med i, men inte nödvändigt, så länge du inte behöver hjälp. De är lite som facket, kan man säga.

Svar på tråden Första hyreslägenheten