• Jeska91

    Ergobaby 360 eller orginal?

    Är inne på att köpa en ergobaby.

    Är det någon som provat både ergo 360 och orginal.

    Skiljer det sig något i avlastning för ryggen för den som bär? Någon av dessa som är bättre när det gäller det?

  • Svar på tråden Ergobaby 360 eller orginal?
  • kixan

    Jag gillar ergo adapt bäst av ergos selar. Av de två du nämner föredrar jag original eftersom den är mjukare och funkar längre.


    A -03, F -05, V -10, S -14
  • Carambolan
    kixan skrev 2017-01-18 09:41:53 följande:

    Jag gillar ergo adapt bäst av ergos selar. Av de två du nämner föredrar jag original eftersom den är mjukare och funkar längre.


    Håller med. 360 känns mest som ett halvdant försök att plocka marknadsandelar från Babybjörn.
  • elyse

    Det är inte så att 360-modellen gör det enklare om man vill bära barnet vänt framåt? Min dotter ville helst bli buren så så vi fick sälja Ergobabyn vi hade köpt för den är inte gjord för det; mot bäraren eller på ryggen är det som gäller. Nu kikar jag igen eftersom vi ska ha ett till barn, men jag tänker ha lite is i magen och se hur barnet är först. Är det lika nyfiket och aktivt som första blir det en sele där barnet kan vara vänd framåt. Annars fungerar ju de flesta ergonomiska selar.

  • Mymarrymelissa

    Min son är bara tre månader än så länge. Så det har bara varit aktuellt med mot mig. Men känner några som har haft 360 och varit nöjd med den åt alla hål

  • kixan
    elyse skrev 2017-01-18 10:03:37 följande:

    Det är inte så att 360-modellen gör det enklare om man vill bära barnet vänt framåt? Min dotter ville helst bli buren så så vi fick sälja Ergobabyn vi hade köpt för den är inte gjord för det; mot bäraren eller på ryggen är det som gäller. Nu kikar jag igen eftersom vi ska ha ett till barn, men jag tänker ha lite is i magen och se hur barnet är först. Är det lika nyfiket och aktivt som första blir det en sele där barnet kan vara vänd framåt. Annars fungerar ju de flesta ergonomiska selar.


    Det är den enda som det går at bära framåtvänt i, men det rekommenderas ju inte direkt, det blir tyngre för den som bär, inte lika ergonomiskt för barnet och det kan bli för mycket intryck för barnet också. Vill barnet se framåt kan man hellre bära på höften eller ryggen. Jag har burit alla mina ungar i flera år och aldrig saknat framåtbärande, det känns lite som att det är något BB kommit på är ett måste..
    A -03, F -05, V -10, S -14
  • elyse
    kixan skrev 2017-01-18 19:08:03 följande:

    Det är den enda som det går at bära framåtvänt i, men det rekommenderas ju inte direkt, det blir tyngre för den som bär, inte lika ergonomiskt för barnet och det kan bli för mycket intryck för barnet också. Vill barnet se framåt kan man hellre bära på höften eller ryggen. Jag har burit alla mina ungar i flera år och aldrig saknat framåtbärande, det känns lite som att det är något BB kommit på är ett måste..


    Jag tänker att det är bra med ett alternativ för barn som verkligen vill titta framåt och fortfarande är små. Jag förstår att de barnen är i minoritet eftersom jag sällan stöter på någon som haft det "problemet" utan, som du skriver, inte ens verkar reflektera över det som alternativ. Jag har inte velat bära mitt barn på ryggen när hon bara var 4-5 månader och sjal fick vi aldrig till, men jag ska verkligen träna på att knyta nu. :)
  • Mykoquis

    Jag har ergobaby 360 och känns rätt bra för ryggen det enda jag inte gillar är kardborrebandet som sitter i bältet. Det låter för mycket när man ska ta av det. Inte smidigt efter din bebis har somnat.

  • kixan
    elyse skrev 2017-01-18 20:55:48 följande:
    Jag tänker att det är bra med ett alternativ för barn som verkligen vill titta framåt och fortfarande är små. Jag förstår att de barnen är i minoritet eftersom jag sällan stöter på någon som haft det "problemet" utan, som du skriver, inte ens verkar reflektera över det som alternativ. Jag har inte velat bära mitt barn på ryggen när hon bara var 4-5 månader och sjal fick vi aldrig till, men jag ska verkligen träna på att knyta nu. :)
    Nä, inte rygg så tidigt, det är från typ 6-7 månader ungefär, det är bra om barnet kan sitta stadigt. Men höften funkar ju. :)
    A -03, F -05, V -10, S -14
  • kixan
    Mykoquis skrev 2017-01-18 21:16:02 följande:

    Jag har ergobaby 360 och känns rätt bra för ryggen det enda jag inte gillar är kardborrebandet som sitter i bältet. Det låter för mycket när man ska ta av det. Inte smidigt efter din bebis har somnat.


    Du kan ju lägga ner bebis utan att knäppa upp i midjan och så gör du det när du lämnat rummet istället. :)
    A -03, F -05, V -10, S -14
  • vipsan

    Har inte haft någon Ergo men tipsar om att kolla upp Manduca. Superbra och ergonomisk för både bärare och barn!

  • Stina mamma

    Jag valde också mellan dem två samt babybjörn one och kunde inte riktigt bestämma mig. Var först inne på Babybjörn one bärselen men en kompis tipsade om Ergobaby 360'n sen var googlandet igång Tyst. Bestämde mig tillsist för Ergobaby 360 efer läst detta testet: https://babydrommen.se/basta-barselen/ och jag är helnöjd! Provat den idag och ja så mysigt, älskar den!

Svar på tråden Ergobaby 360 eller orginal?