• summerlove

    Träning på olika saker valp 11 mån

    Hej min lille bror har en flatte renrasig på 11 månader, helt underbar. 
    Dock otränad. Och tänkte skulle försöka få lite iordning på henne och försöka hjälpa lillebrossan. Men är inte så jätte insatt varken i rasen eller träning.Så söker mig till er erfarna.<3


    Vi var på en hundkurs, men kursen var bara tanter som pratade igenom om allt annat än träning, så efter 5 grr var vi så trötta och besvikna på de hela, och slutade. Finns inte direkt fler i närheten. Men till problem som jag önskar tips och råd <3


    1.Hon drar extremt i koppel, hur är bästa sätt att få bukt med detta?


    2.Hon kan få för sig att bita i saker ibland när vi inte är hemma, vilket inte är så ofta, men hon är väldigt mycket ensamtränad, så tycker konstigt detta beteende. vad gör man i detta fall?


    3.Och nu den senaste månaden har hon kissat inne på 3 olika ställen och just på madrasser, jätte konstigt för vid dessa tillfällen har hon nästan precis varit ute. Dock har jag lagt märke till när detta hänt har hon någon gång under tiden innan varit uppstressad? Kan de höra ihop? Tacksam för all hjälp vi kan få.


  • Svar på tråden Träning på olika saker valp 11 mån
  • Jemp

    Vill han ha hjälp av dig? Varför ska du lyckas bättre än honom? Jag skulle bli rätt förbannad om nån försöker uppfostra min hund efter att ha frågat på ett forum som detta.

    Ja, olyckor inne kan ha med stress att göra. Är hon rumsren i övrigt? Varför stressad? Passivitetstränar ni något?

    Har hon tillåtna alternativ att tugga på? Vad innebär mycket ensamtränad? Brukar det gå bra, är hon trygg, var hon aktiverad innan, hur mycket är hon ensam? Valpar är barn, de stoppar (tuggar) saker i munnen. Tuggande kan ha att göra med stress över att vara ensam, understimulans osv men många är just valpiga i den åldern, har ett stort tuggbehov och har inte lärt sig vad som är okej och inte.

    Stanna när hunden drar, gå vidare när kopplet är slakt.

    Hur aktiveras hunden?

  • Jemp

    Är hon helt rumsren och fortsätter med olyckor inne så kolla upp henne hos veterinären.

  • slutatsnusa

    Vad roligt att du är engagerad i din brors hund!

    Det finns massor av böcker om inlärning. En jag tycker är bra är "Kontaktkontraktet" av Eva Bodfält

    Det finns även bra on-line kurser som kanske passar dig om det inte finns några kurser där du bor.

    Läs gärna böcker om apportering eftersom det är en retriever ni har.

    Lär dig själv först hur du lägger ett, till att börja med enkelt, spår till hunden. Att använda nosen/hjärnan gör att hunden blir trött på ett annat sätt än om den bara fått springa runt och leka. Det är en lugn aktivitet som säkert kan passa er flatte.

    Det är aldrig fel att ta hjälp av en erfaren hundtränare för nån enstaka privatlektion då och då som en introduktion eller om något "hakar upp" sig på vägen.

    Lycka till

  • summerlove

    Varför skulle jag inte? Är viljan starkare än hans. Varför skulle du bli förbannad om du bett om råd?  Snacka om va snedvriden. De va faktiskt inte vad inlägget handla om iheller, såna som dig som går ifrån trådarna är fruktansvärt onödigt. Har du ingen annan hemma och hacka på eller. Tycker väldigt onödig kommentar som inte har enaning vad man snackar om.

    Ja hon är annars rumsren. Nä flatte rasen är stirrig. Sen låter min lillebror hon göra lite vad hon vill därmed springer omkring. 
    ja hon har både leksaker & ben.
    Ja hon har varit ensamtränad fråndag 1. Alltså ökat därmed efter hand mer och mer, inte ensam särskilt mycket i dags läget eftersom märkt hon kan bita i sönder saker.
    Kurs tränaren sa imed hon är med så pass mycket över allt, få vara med mycket och springa osv, är hon över stimulerad, och vi skulle dra ner på de?

    Ja allt ifrån simning, spring i skog, nosövningar, alltmän vardagslydnad osv 


    Jemp skrev 2017-01-18 05:59:20 följande:

    Vill han ha hjälp av dig? Varför ska du lyckas bättre än honom? Jag skulle bli rätt förbannad om nån försöker uppfostra min hund efter att ha frågat på ett forum som detta.

    Ja, olyckor inne kan ha med stress att göra. Är hon rumsren i övrigt? Varför stressad? Passivitetstränar ni något?

    Har hon tillåtna alternativ att tugga på? Vad innebär mycket ensamtränad? Brukar det gå bra, är hon trygg, var hon aktiverad innan, hur mycket är hon ensam? Valpar är barn, de stoppar (tuggar) saker i munnen. Tuggande kan ha att göra med stress över att vara ensam, understimulans osv men många är just valpiga i den åldern, har ett stort tuggbehov och har inte lärt sig vad som är okej och inte.

    Stanna när hunden drar, gå vidare när kopplet är slakt.

    Hur aktiveras hunden?


  • summerlove

    Ja tack, han känner sig lite fast, så jag sa fast inte direkt jätte erfaren ska försöka hjälpa han.
    Ska genast kolla upp boken. 
    Har läst en bok om "fågelhund" som retrivern är. Ska se om kan sätta mig mer in i de, för kanske varit en idee. 
    ja just de jag tänker men har ju ingen runt mig jag kan råd fråga. så man försöker ju vända sig utåt, men himla tradigt när folk hoppar på bara för man försöker hjälpa.  Men tack för ditt svar, ska kolla upp mvh


    slutatsnusa skrev 2017-01-18 06:29:06 följande:

    Vad roligt att du är engagerad i din brors hund!

    Det finns massor av böcker om inlärning. En jag tycker är bra är "Kontaktkontraktet" av Eva Bodfält

    Det finns även bra on-line kurser som kanske passar dig om det inte finns några kurser där du bor.

    Läs gärna böcker om apportering eftersom det är en retriever ni har.

    Lär dig själv först hur du lägger ett, till att börja med enkelt, spår till hunden. Att använda nosen/hjärnan gör att hunden blir trött på ett annat sätt än om den bara fått springa runt och leka. Det är en lugn aktivitet som säkert kan passa er flatte.

    Det är aldrig fel att ta hjälp av en erfaren hundtränare för nån enstaka privatlektion då och då som en introduktion eller om något "hakar upp" sig på vägen.

    Lycka till


  • Deceree1

    Jag har haft 2st flattar och det jag har lärt mig om dom är att dom är glada och livliga som valpar hela livet. Dom är väldigt lättlärda och väldigt villiga att lära. Dom gillar när det händer grejer. Prova att gömma nån favvogrej ( vi kör med den lilla ikeanallen) när ni är i skogen och låt hunden leta. Den blir jättetrött på ett bra sätt av detta. När hunden är lagom trött, åk hem och träna lite"fot". Det är lättare att träna lydnad om hunden är lite trött så värsta spralligheten har lagt sig. En flatt kan lära sig precis vad som helst för den är så himla villig att lära. Kul att du vill hjälpa din bror :))

  • Dexter dot com

    Passivitetsträning i balans med mental aktivering och inkallning är det jag personligen tycker är viktigast att satsa på. En hund som är trött i huvudet är oftast mer balanserad och lättare att få att varva ner.
    Har du inte kunskapen så sök dig till en privattränare, uppfödaren eller annan instruktör som kan hjälpa dig lägga spår, apporteringsträna och ge dig verktygen till att fostra hunden på rätt sätt.
    Det finns ju otroligt många grupper på FB som tränar ihop, går promenader tillsammans och tränar inkallning/hundmöten mm eller så kollar du med rasklubben om dom har aktivitetsträffar eller liknande.

  • Lurifixen

    Att hon kissar på saker kan ha med könsmognad och ett eventuellt löp att göra. Begränsa så hon inte kommer åt de hon kissat på annars kan de befästa beteendet

  • Jemp
    summerlove skrev 2017-01-18 08:20:06 följande:

    Varför skulle jag inte? Är viljan starkare än hans. Varför skulle du bli förbannad om du bett om råd?  Snacka om va snedvriden. De va faktiskt inte vad inlägget handla om iheller, såna som dig som går ifrån trådarna är fruktansvärt onödigt. Har du ingen annan hemma och hacka på eller. Tycker väldigt onödig kommentar som inte har enaning vad man snackar om.

    Ja hon är annars rumsren. Nä flatte rasen är stirrig. Sen låter min lillebror hon göra lite vad hon vill därmed springer omkring. 

    ja hon har både leksaker & ben.

    Ja hon har varit ensamtränad fråndag 1. Alltså ökat därmed efter hand mer och mer, inte ensam särskilt mycket i dags läget eftersom märkt hon kan bita i sönder saker.

    Kurs tränaren sa imed hon är med så pass mycket över allt, få vara med mycket och springa osv, är hon över stimulerad, och vi skulle dra ner på de?

    Ja allt ifrån simning, spring i skog, nosövningar, alltmän vardagslydnad osv 


    summerlove skrev 2017-01-18 08:20:06 följande:

    Varför skulle jag inte? Är viljan starkare än hans. Varför skulle du bli förbannad om du bett om råd?  Snacka om va snedvriden. De va faktiskt inte vad inlägget handla om iheller, såna som dig som går ifrån trådarna är fruktansvärt onödigt. Har du ingen annan hemma och hacka på eller. Tycker väldigt onödig kommentar som inte har enaning vad man snackar om.

    Ja hon är annars rumsren. Nä flatte rasen är stirrig. Sen låter min lillebror hon göra lite vad hon vill därmed springer omkring. 

    ja hon har både leksaker & ben.

    Ja hon har varit ensamtränad fråndag 1. Alltså ökat därmed efter hand mer och mer, inte ensam särskilt mycket i dags läget eftersom märkt hon kan bita i sönder saker.

    Kurs tränaren sa imed hon är med så pass mycket över allt, få vara med mycket och springa osv, är hon över stimulerad, och vi skulle dra ner på de?

    Ja allt ifrån simning, spring i skog, nosövningar, alltmän vardagslydnad osv 


    Jag frågade om han ville det, inte mer än så så jag tycker du överreagerar. Jag hade bett om hjälp från någon kunnig.

    Nej flattar ska inte vara stirriga, dock energiska.

    Hur mycket aktiveras hon? Tid per dag/vecka? Ensamtid per dag/vecka?

    Jag har en hund som har stressproblem, där får jag hela tiden jobba med aktivering, passivitetsträning och analysera i vilka situationer hon går upp i stress och vad jag kan göra åt det.
Svar på tråden Träning på olika saker valp 11 mån