• Äldre 18 Jan 11:35
    14865 visningar
    34 svar
    34
    14865

    Klänning - bröllopsgäst

    Hej,

    Jag vill ha lite tips på klänningar som man kan ha på bröllop som gäst. Bröllopet är i slutet på maj. Dresscode "kavaj". Så då innebär väl det alla sorters klänningar.

    Jag vill gärna ha en klänning som är max till knäna, annars ser jag för kort ut. Gärna en klänning som har lite arm. Behöver inte täcka armarna men bara en liiten arm.

    Länka gärna. Mitt första bröllop så jag vet inte riktigt vilken sorts klänning som man har.

    Tacksam för tips.

  • Svar på tråden Klänning - bröllopsgäst
  • Äldre 18 Jan 12:21
    #1

    En snygg klänning till knäna funkar utmärkt ts.


    Vad gäller klädkoder för kvinnor så finns det inte lika mycket regler som för män, men tänk ungefär såhär:


    Finare vardag. ?Om en man klär sig i ljus kostym, hur uppklädd är han då?? Som kvinna bör du känna dig lika uppklädd. Detta beror ju dock självfallet på vad man är van att klä sig i till vardags.
    Klänning, kjol, byxdress eller dräkt. Det ska vara elegant men inte lika uppklätt som en mörk aftonklädsel. Klänning eller kjol ska minst gå ned till knäna, men inte vara golvlång. Inga bara axlar. Sparsam urringning.
    Snygg byxa och top fungerar.
    Smycken kan göra stor skillnad och ge ett mer eller mindre formellt intryck, beroende på stil.
    Precis som herrar kan bära mörk kostym när det står kavaj som klädkod, så går det bra för kvinnor att ha mörk kostymklänning. Det är aldrig fel, men man kan försöka känna av hur formell tillställningen är. Äger den rum på kvällen så kan man tänka en högre formell nivå.
  • Äldre 18 Jan 12:31
    #2
  • Äldre 18 Jan 12:40
    #3
  • Äldre 18 Jan 12:44
    #4
  • Äldre 18 Jan 13:01
    #5
  • Äldre 18 Jan 19:11
    #6

    Tack för tipsen. Ska kolla igenom nu.
    Du verkar kunnig på mode så kan jag fråga om skor.. jag bara avskyr klackar. Men vad finns det då för alternativ eller är klackar ett måste?

  • blairw
    Äldre 18 Jan 19:25
    #7
    Orkide skrev 2017-01-18 19:11:04 följande:

    Tack för tipsen. Ska kolla igenom nu.
    Du verkar kunnig på mode så kan jag fråga om skor.. jag bara avskyr klackar. Men vad finns det då för alternativ eller är klackar ett måste?


    Jag använder sällan klackar pga är så lång och känns så tråkigt och obekvämt att var 1-2 huvuden högre än alla andra med klackar på. En fin sandal, balettsko eller en sandal med en liten klack (inte taxklack). Öppen tå kan vara fint om du vill ha det. Exakt vilken stil och färg beror ju på vad för klänning du har. Lite exempel på platta skor som fungerar bra till festligar tillfällen också:
    tinyurl.com/gurgwzc
    tinyurl.com/gnrn3rx
    tinyurl.com/zowgwgd
    tinyurl.com/j965c8s

    Alternativt om du vill ha "klacken" men inte gillar att gå i klackar kan du ju kolla efter en kilklack. Typ något sådant här (HM brukar inför varje vår/sommar ha något liknande, ASOS har massor): 
    tinyurl.com/gmpqv6p
    tinyurl.com/jrkuhv7
  • Äldre 18 Jan 20:05
    #8

    Jag har problem med klackar och som ovan föreslår kör jag med ballerina, finare sandal och ibland kilklack.

  • Äldre 18 Jan 20:27
    #9

    Tackar för tipsen. Är det kuvertväska man har?

    Männen, vad ska de ha?

    Första bröllopet så vi har ingen aning.

  • Äldre 18 Jan 22:19
    #10

    En liten axelremsväska går också bra ts.

Svar på tråden Klänning - bröllopsgäst