• Anonym (orolig mamma)

    Hjälp! Alkoholist?

    Jag vet egentligen inte om min man är alkoholist, men det är ett problem. Han dricker endast 3.5% folköl....kanske 3 ggr i veckan....6 varje gång.
    Han gömmer ölburkar överallt....men enligt honom har han inga problem.


    Jag har nu tagit ut skilsmässa, för jag orkar inte längre. Vi har haft det såhär i 15 års tid.
    Jag tvivlar väldigt mycket på hur jag känner, antar att han manipulerat mig och tar jag upp en diskussion angående ölen så vänds allt emot mig och det manipuleras.....och jag överdriver osv osv. Detta har gjort mig väldigt osäker, men jag har även mått väldigt dåligt pga detta och varit sjukskriven med ångest i flera år.


    Nu har jag flyttat ifrån honom, men då dök nästa problem upp. Min 14 åriga dotter tjallar till mig om hur mycket han dricker. Hon har aldrig sett detta tidigare eftersom han va bra på att smyga eller dricka när barnen sov.
    Nu är hon mina ögon och jag får info om hans drickande.
    Iof får han ju göra som han vill, men varannan vecka har han mina 3 barn där och jag är orolig.


    Hon berättade att hon och pappa varit i affären och köpt öl och mat. Han hade då köpt 7 folköl 3,5% och 4 guinness 3,5%. Sedan har han sagt till dottern att guinness innehåller mycket bra grejer och att man till o med använder det på sjukhus.


    Detta va väl nått han sa för att hon inte skulle tycka att han köpte väldigt mycket......
    Sedan jag flyttade så verkar hans drickande ha ökat. Bara denna veckan så har han druckit 6 öl i måndags och 3 öl igår.....


    Jag behöver råd. Är detta alkoholism?
    Jag har försökt påverka hans drickande i 15 år, sagt att det är okej om han dricker ett 6-pack i veckan....men det har han aldrig lyckats hålla.
    Det är ingen annan som ser eller förstår mitt problem, för han har ett hög betalt jobb på en statlig myndighet och han har aldrig visat utåt att dessa problem finns.


    Nästa fråga är....om han dricker 6 st 3,5 % mellan 20.30-24 och sedan kör bil klockan 07...är han påverkad då?
    Han är lång och smal...
    Han kör nämligen med min 3 åriga dotter och jag tror inte att han är helt "ren" i blodet vid den tiden.


    Hjälp!

  • Svar på tråden Hjälp! Alkoholist?
  • Anonym (Tess)

    Eh, han blir nog knappast ens påverkad av att dricka 3,5or. Klart han kan köra bil dagen efter.. Fattar inte ens varför eller hur han kan dricka så mycket folköl? Dricker han starköl också? Mina alkoholistföräldrar vänder s g bara till folköl ifall systemet har stängt.

  • Anonym (Trams!)

    Fruktansvärt överdrivet av dig!!

    Nej han är INTE alkoholist!!

    JA han kan köra bil dagen efter på så lite!!

    NEJ du behöver inte vara orolig för dina barn när det gäller exmannen!!

    JA du bör vara orolig över barnen pga den oro DU ger dem!!

  • klyban

    Med de mängder öl och 3,5%, så har du gjort en felaktig slutsats och alkoholism.
    Så nej ingen alkoholism, och inte ens nära i ditt initiala TS.

  • Anonym (orolig mamma)

    50 ml folköl = 4 cl sprit varav förbränning är 2-2,5 timmar.

    Han dricker 6 st= 12 timmar innan man kan köra.

  • Aniiee

    Alltså, mängden, kanske inte så superfarligt.

    Men att han smusslar, ljuger och hittar på ursäkter (som det han sa till er dotter), där ringer klockorna. 


    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 17. Bara 83 kvar.
  • Anonym (Kille)

    Med tanke på att beteendet delvis låg till grund för skilsmässan så känns det ju som att det ringer varningsklockor. Smussla med det känns suspekt

    Men 6 3.5 öl är ju inte alarmerande mycket. Däremot låter det konstigt att han bälgar folköl. Har du kollat om vissa burkar är starköl?

    3liter 3.5öl motsvarar 105ml ren alkohol. Kroppen förbränner ca 8ml alkohol i timmen om jag inte fattade det fel. Typ 12, som nån skrev ovan. Så han har ju sannolikt inte 0 alkohol i blodet dagen efter, men sannolikt under 0.2 promillegränsen skulle jag tro.

  • Anonym (Trams!)
    Aniiee skrev 2017-01-18 20:29:21 följande:

    Alltså, mängden, kanske inte så superfarligt.

    Men att han smusslar, ljuger och hittar på ursäkter (som det han sa till er dotter), där ringer klockorna. 


    Nej det är inga varningsklockor! Det är en konsekvens av en galnings tjatande!
Svar på tråden Hjälp! Alkoholist?