• Anonym (Anonym)

    Bättre lön? Hjälp med lönesamtal

    Vet inte hur man gör, tydligen räcker det inte att argumentera till varför man ska ha bättre - vad man har åstadkommit för organisationen, hur man har breddat sin kompetens och vad det har lett till som gynnar arbetsplatsen. Lika bra att jag skiter i att gå? Om jag nu formulerar allt det där och chefen säger vad hon kommer att ge, vad gör jag då? Argumenterar jag det jag redan argumenterat om eller drar jag till med nya rimliga argument till henne? Statligt arbete. Jag blir less.

  • Svar på tråden Bättre lön? Hjälp med lönesamtal
  • Carambolan

    Se till att din chef får veta allt det där INNAN lönesamtalet. När samtalen drar igång är ju fördelningen i huvudsak redan klar, det finns bara utrymme för mycket små ändringar utan att sabba hela lönerevisionsplanen. Du måste se till att de tänker på dig redan på planeringsstadiet.

    Eller byt jobb, det är mycket lättare om du vill höja lönen.

  • Anonym (Ef)

    Lönesamtalet är ingen förhandling. Enda gången du förhandlar om din lön är när du anställs. Vilket fackförbund tillhör du? Lönesättande samtal eller förhandlingsmodellen?

  • Anonym (Anonym)
    Carambolan skrev 2017-01-18 22:58:45 följande:

    Se till att din chef får veta allt det där INNAN lönesamtalet. När samtalen drar igång är ju fördelningen i huvudsak redan klar, det finns bara utrymme för mycket små ändringar utan att sabba hela lönerevisionsplanen. Du måste se till att de tänker på dig redan på planeringsstadiet.

    Eller byt jobb, det är mycket lättare om du vill höja lönen.


    Så det är kört om mötet är på måndag och man berättar om sina planer nu? Det här mötet handlar om mål m.m. Det kanske inte ens är lönesamtal. Fick veta detta väldigt sent. Bättre framförhållning vore super. Det hade jag önskat från chefen. Lönerevisionsplanen, den hade varit intressant att förstå. Hur går det egentligen till? Undrar hur mycket pengar det rör sig om och hur fördelar sig.
  • Domesticgoddess

    Men du Anonym, eftersom du jobbar statligt så lär det ju inte komma som en chock när lönesamtamtalet närmar sig? Det är väldigt strikt reglerat och du behöver inte, om du inte känner att du får gehör, förhandla ensam med din chef. Är du ST el SACO?

  • Anonym (234)

    Inför varje år så ser jag till att ha gjort mig själv lite mer oersättlig. Har funkat hittills.

  • Carambolan
    Anonym (Anonym) skrev 2017-01-19 00:30:20 följande:

    Så det är kört om mötet är på måndag och man berättar om sina planer nu? Det här mötet handlar om mål m.m. Det kanske inte ens är lönesamtal. Fick veta detta väldigt sent. Bättre framförhållning vore super. Det hade jag önskat från chefen. Lönerevisionsplanen, den hade varit intressant att förstå. Hur går det egentligen till? Undrar hur mycket pengar det rör sig om och hur fördelar sig.


    Hur löneprocessen ser ut är extremt olika, tror det är olika på vaje myndighet. Exempel: På mitt jobb har alla medarbetare utvärderingssamtal med närmasta chef i juni. Cheferna samlas sedan i grupp och jämför och gör en rating där alla medarbetares prestation betygsätts från 1-5 (i en normalfördelningskurva, inget "alla får stjärnor"). Avdelningens lönerevisionsutrymme fördelas sedan där alla som får samma rating också får samma procentuella höjning. Extra påökt till de som tex blivit befordrade. I september meddelas lönehöjningen och vi har målsamtal inför det nya året.
Svar på tråden Bättre lön? Hjälp med lönesamtal