• Äldre 18 Jan 22:58
    7459 visningar
    11 svar
    11
    7459

    Bebis trycker bort bröstet och skriker!

    Har en bebis som är lite mer än en vecka gammal. När jag ska amma ibland så trycker han bort bröstet och viftar med armarna och skriker hysteriskt. Trots att han har fått ett bra grepp (använder amningsnapp) sen tar han tag igen i cirka 10 sekunder och gör om samma procedur, kan hålla på så väldigt länge sen kan han komma till ro och slappna av! Är likadant varje gång i princip sen 1-2 dagar tillbaka. Nån som haft/har samma problem och vet vad det kan bero på att han gör så?

  • Svar på tråden Bebis trycker bort bröstet och skriker!
  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 18 Jan 23:14
    #1

    Är det så att han släpper bröstet eller menar du alltså att han trycker bort bröstet med händerna så att han tappar taget?

  • elyse
    Äldre 18 Jan 23:28
    #2

    Han har nog inte ro eller teknik nog ännu. Min dotter hade också amningsnapp (i ett halvår, faktiskt) och skrek och fäktade i 30-60 minuter innan hon kom till ro VARJE amning i några veckor... Om du tar det med ro - du vet ju att han lugnar ned sig till slut - så tror jag att det släpper snart.

  • Äldre 18 Jan 23:30
    #3

    Det kan absolut vara normalt. Lite kvällsångest som spökar antagligen. Det är nog bara att vänta ut henne, lugna och trösta och vänta.

  • Äldre 18 Jan 23:43
    #4
    Mascaraklumpar skrev 2017-01-18 23:14:16 följande:

    Är det så att han släpper bröstet eller menar du alltså att han trycker bort bröstet med händerna så att han tappar taget?


    Han tar tag först och börjar suga och inte långt efter börjar han skruva på sig i kroppen och släpper taget sen börjar han som dra med händerna på bröstet eller vad man ska säga (upplevs typ som att han trycker bort sig från brösten). Lite svårt att förklara men man märker som innan att han ska släppa taget för han börjar skruva på hela kroppen...
  • Äldre 18 Jan 23:44
    #5
    elyse skrev 2017-01-18 23:28:04 följande:

    Han har nog inte ro eller teknik nog ännu. Min dotter hade också amningsnapp (i ett halvår, faktiskt) och skrek och fäktade i 30-60 minuter innan hon kom till ro VARJE amning i några veckor... Om du tar det med ro - du vet ju att han lugnar ned sig till slut - så tror jag att det släpper snart.


    Oj okej! Men då vet jag att bara hålla ut och fortsätta. Men skriket är så hjärtskärande och man bara vill att det ska flyta på :(
  • Äldre 18 Jan 23:45
    #6
    Dumbledore skrev 2017-01-18 23:30:39 följande:

    Det kan absolut vara normalt. Lite kvällsångest som spökar antagligen. Det är nog bara att vänta ut henne, lugna och trösta och vänta.


    HONOM menade jag förstås!
  • Äldre 19 Jan 15:22
    #7

    Vår lille har börjat med det nu och vi löser det genom att ge nappen nån minut så han lugnar ner sig och sen fortsätter vi. En strumpa på handen skyddar en från klöset för man kan sannerligen bli rejält riven annars!

  • Äldre 19 Jan 16:16
    #8
    Jag är bara jag skrev 2017-01-19 15:22:02 följande:

    Vår lille har börjat med det nu och vi löser det genom att ge nappen nån minut så han lugnar ner sig och sen fortsätter vi. En strumpa på handen skyddar en från klöset för man kan sannerligen bli rejält riven annars!


    Pratade med BVC, en anledning kan vara att det kommer för mycket mjölk direkt och att man ska testa amma ur lite mjölk först innan de ska äta. Sambon brukar också göra så som ni gör, ta upp han och ge napp sen börjar vi om brukar funka :)
  • Äldre 19 Jan 22:06
    #9

    Vi hade exakt samma problem med vår lilla och det var hemskt. Vi fick tillslut åka in till återbesöksmottagningen på BB då jag var orolig att vår dotter inte fick i sig ordentligt med mat (tänkte först att det var mitt bröst som täppte näsan) då hon skrek och skrek sen somnade ganska snabbt vid bröstet när hon väl börjat äta och så var det varje amning, kändes helt hopplöst - 1177 sa att det var vanligt och att vi skulle "hålla ut" men när jag därefter ringde till BB sa de åt oss att komna in direkt.

    Anledningen för oss var att hon inte hade hittat rätt teknik, blev frustrerad och var så liten (1vecka) att hon inte orkade amma så mkt hon behövde när hon väl tog bröstet så det blev en ond cirkel. När vi kom in matade de henne direkt med ersättning i en liten medicinkopp 20ml (2st hon var helt slut och hungrig) och efter det tog hon bröstet och ammade efter lite lirkande (vi använder också amningsnappen)! Vi fick stanna några amningar så de såg att det fungerade när vi själva koppmatade henne innan amningen (jag kunde pumpa ut så hon fick bröstmjölk i koppen men annars går det lika bra med en skvätt ersättning, vi använde sampers när jag inte hann pumpa) sen fortsatte vi med det någon vecka innan hon orkade amma direkt.

    Det var också ett lirkande med koppen, det spills och känns lite som att man tvångsmatar MEN det är guld värt när den lille inte får till det och bara gråter av frustration och utmattning.

    Kan vara värt att prova, hoppas det kan vara till någon hjälp för dig och lillen, lycka till!

  • elyse
    Äldre 20 Jan 11:05
    #10

    Var öppen och testa olika saker. Det är jättebra att du får olika tips här. Min lilla tjej hade jättedålig sugteknik samtidigt som jag hade jättemycket mjölk så hon behövde egentligen bara gapa. Hon förstod aldrig poängen med nappflaskor heller utan drack från vanliga pet-flaskor och glas redan vid 2-3 månader (så gott hon kunde, såklart) och började med sportflaskor när hon var runt ett år...

    Ett tips inför framtiden, när barnet är ca ett halvår, är att samla upp vätska i ett sugrör, hålla för översta hålet för att skapa vakuum och låta barnet suga på sugröret och då släpper man vakuumet. Kan kanske vara något i sommar om det är så att er lilla inte gillar nappflaskor.  

  • Äldre 20 Jan 20:25
    #11

    Sök på Amningshjälpen, finns på nätet och på fb. Där finns massor av fakta om amning, men också "hjälpmammor" som man kan prata med via fb eller telefon. Guld värda är dom allihop! Och nej, jag jobbar inte för dom, dom gör allt arbete ideellt. Dom har hjälpt mig massor!

Svar på tråden Bebis trycker bort bröstet och skriker!