• CCA

    sjukt barn , syskon, hur skulle ni göra?

    Denna tider på året är det alltid diskussioner om magsjuka och det känns som hur jag än gör så blir det fel så nu vill jag veta hur ni resonerar.


    Jag har två barn 7år & 10år. De går på en liten skola där jag med säkerhet vet att det finns flertalet barn som är/har varit hemma med magsjuka senaste veckan.


    När jag hämtar på ons. em berättar fritids att 7åringen inte velat lek och verkar trött. Jag hör att hon är påverkad av sin astma och när vi kommer hem slocknar hon på soffan. Vi middagstid vill hon inte äta och hon berättar själv att hon ätit lunch på skolan men inte mellis. Hon har oxå börjat få feber. Vid ett tillfälle blir hon ledsen börjar gråta och som resultat av det behöver hon gå och spy. Hon spyr en gång och går sedan in i duschen. När hon kommer utifrån duschen säger hon att hon mår bra och känner sig "frisk" nu. 1 timme senare äter hon mat utan problem, sover gott under natten och vaknar feberfri, pigg och äter frukost med god aptit.  7 åringen har lätt för sig i skolan så att hon är hemma några dagar innebär inga konsekvenser och hon brukar inte ens få böcker med sig hem eftersom hon redan ligger före.


    För 10åringen är det tvärtom. Hon har det jobbigt i skolan, halkar lätta efter. För henne är varje skoldag viktigt och hon behöver oftast jobba igen om hon är borta. Å det är nu vi kommer till dilemat. Att 7åringen är hemma är självklart men hur skulle ni göra med 10åringen? (jag berättar hur jag tänker lite senare)

  • Svar på tråden sjukt barn , syskon, hur skulle ni göra?
  • Höstaster

    Jag tänker att hon har skolplikt så ingen kan begära att hon ska vara hemma för att syskonet är sjukt. Det är en annan sak med förskolebarn, där tycker jag att det är en självklarhet att man håller syskon hemma.

  • Griseknoen35

    Skolplikten väger tyngre i detta fall anser jag. Sjuåringen bör vara hemma men 10 åringen är inte sjuk och bör gå till skolan. Hade 10 åringen vart en 5 åring som gick på dagis hade jag sagt hemma.

  • Fru Ve

    10-åringen får gå till skolan tycker jag också. Skillnad på förskolebarn och skolbarn. Om 10-åringen först ska vara hemma på grund av sjukt syskon och sen kanske själv blir sjuk blir det ju mycket att ta igen. Speciellt om barnet har lite svårt för sig. Att det går magsjuka i en skola vintertid är något man tyvärr får räkna med. Alla kan ju inte stanna hemma för det.

  • Dumbledore

    Nej, barn i skolan har skolplikt, jag skulle bara hålla hemma ett skolbarn om hen blivit nerspydd av syskon eller liknande, inte under de premisser du beskriver.

  • CCA

    Tack för alla era svar. Jag valde den här gången att ha båda hemma. När det inte är större utbrott av magsjuka får den stora gå. Problemet är att jag ofta vid dessa fall får föräldrar och lärare som tycker att jag ska ha båda hemma. 

  • cosinus
    CCA skrev 2017-01-25 11:35:45 följande:

    Tack för alla era svar. Jag valde den här gången att ha båda hemma. När det inte är större utbrott av magsjuka får den stora gå. Problemet är att jag ofta vid dessa fall får föräldrar och lärare som tycker att jag ska ha båda hemma. 


    Har aldrig under åren fått höra att syskonen skulle varit hemma och då har jag ändå när jag lämnat varit väldigt tydlig till läraren att ett syskon är hemma med magsjuka så börjar barnet i fråga se det minsta blek ut om nosen - skicka hem.

    Har aldrig hänt att syskonen blivit sjukt men lärararna har heller aldrig sagt något negativt. Bara tackat för informationen och lovat att höra av sig om något verkar det minsta misstänkt.
Svar på tråden sjukt barn , syskon, hur skulle ni göra?