• Äldre 20 Jan 11:21
    7818 visningar
    15 svar
    15
    7818

    Foglossning tidig graviditet, erfarenheter?

    Har från vecka ~8 känt av foglossning, är nu i vecka 15. Börjar bli orolig att jag i slutet av den här graviditeten kommer ha svårt att röra mej då jag redan nu känner av det, inte så jätte mycket men blir påmind varje kväll då jag försöker resa mej upp från soffan. Med första barnet kom foglossningen efter vecka 20.

    Hur har ni andra haft det som känt av foglossning tidigt? Har det blivit mycket sämre mot mitten/slutet av graviditeten eller har ni ändå kunnat leva "normalt"?

  • Svar på tråden Foglossning tidig graviditet, erfarenheter?
  • Äldre 20 Jan 11:27
    #1

    Hej ???? Jag har fyra graviditeter bakom mig med foglossning tidigt i samtliga graviditeter. Och ja tyvärr har det blivit sämre o sämre ju längre graviditeten fortskrider.. Har blivit sämre för varje graviditet också. Med nr 4 satt jag i rullstol på slutet.. Och har fortfarande problem fast han är snart 7 veckor.

    Men alla är ju så klart olika ????

  • Äldre 20 Jan 11:30
    #2

    Jag började känna av foglossning ganska tidigt, före vecka 20. Förstod inte att det var det först då det är första barnet och hade fått för mig att det alltid kom senare. Var värst när jag som du skulle upp ur soffan eller vända mig i sängen. Nu är jag i vecka 35 och de senaste 3-4 veckorna har jag knappt känt av det alls så för mig blev det bättre :)

  • Äldre 20 Jan 11:35
    #3

    Kan rekommendera dig att be bm om remiss till en sjukgymnast, gjorde det under min första graviditet. Där får du lära dig hur du ska sätta dig upp i sängen.. Gå i trappor, sitta osv så du sparar på kroppen så mycket som möjligt. Dumt att låta det bli sämre än vad som behövs :)

  • Äldre 20 Jan 11:36
    #4

    Jag hade foglossning från ca v12 med båda. Med första blev det värre och värre tills jag fick vattengymnastik och bälte. Med andra gick jag med bälte direkt jag kände av det och upplevde att det bromsade försämringen, men sen blev jag fullt sjukskriven med ansträngningsförbud i v28 pga risk för förtidsbörd så sen rörde jag mig knappt ur fläcken och kände inte av någon foglossning alls.
    Har du foglossningsbälte? 

  • Äldre 20 Jan 11:38
    #5
    Indiria skrev 2017-01-20 11:30:53 följande:

    Jag började känna av foglossning ganska tidigt, före vecka 20. Förstod inte att det var det först då det är första barnet och hade fått för mig att det alltid kom senare. Var värst när jag som du skulle upp ur soffan eller vända mig i sängen. Nu är jag i vecka 35 och de senaste 3-4 veckorna har jag knappt känt av det alls så för mig blev det bättre :)


    Det blir ofta bättre mot slutet då bebis stabiliserar bäckenet inifrån genom att köra ner huvudet eller annan kroppsdel där
  • Äldre 20 Jan 12:13
    #6
    Kasperina skrev 2017-01-20 11:38:17 följande:

    Det blir ofta bättre mot slutet då bebis stabiliserar bäckenet inifrån genom att köra ner huvudet eller annan kroppsdel där


    Det där är olika :) för min del blev det aldrig bättre mot slutet. Snarare tvärtom, men alla är ju olika..
  • Äldre 20 Jan 13:45
    #7

    De blev tyvärr värre och värre dock som någon skrev så kan de bli bättre när dom fixerar sig men vår kille fixerade sig precis före så blev aldrig bättre för mig.

    Har precis börjat bli lite bättre för mig och vår lilla prins är idag fem månader. Värst är när mensen är på väg! Men beror bog mycket på att jag hade mycket att göra med en knappt tre månader gammal bebis och hunden fick 7 valpar.

    Testat tens? Bälte hjälpte inte mig utan tens och viloläge. Mina fogat började tidigt och började "smälla" i v.15. Har du badkar så bada allt du kan! Tens finns ex på gubbdagis till ett bra pris eller hyra via vc/sjukgymnast.

  • Äldre 20 Jan 13:51
    #8

    Jag fick foglossning tidigt, men jag hade turen att det gick om nästan helt efter några veckor. Kanske beror på var det onda sitter också, mitt var i främre fogen över blygdbenet.

  • Äldre 20 Jan 13:55
    #9

    Jag fick symtom v 11 min andra graviditet. Jag kunde inte leva normalt och gör det fortfarande inte. Barnet är 2,5 år gammalt. Var mycket rädd om dig själv och träna din kropp skonsamt med hjälp av en sjukgymnast som läst in sig på foglossning (saknas generellt i deras utbildning). Googla Thomas Torstensson och foglossning så finns bra info.

  • Äldre 22 Jan 11:28
    #10

    Tack alla för era fina tips!!! Än så länge har jag bara tagit ett varmt bad och det har hittills hjälp. Om det blir ännu sämre måste jag väl köpa ett magbälte. Tens använde jag i början av förlossningen med 1an men jag har lite svårt att tro att det kan hjälpa, men har man riktigt sjukt är det ju alltid värt ett försök!

    Än så länge står jag ut med smärtan då jag lider mest av det om kvällarna då jag varit stilla en stund. Har även reumatism så är rätt så van med smärta nu som då, kan ju även ha något med det att göra. Ville mest bara höra mej för om det är vanligt att det blir ännu sjukare längre fram i graviditeten men det verkar vara olika...

    Får väl bara vänta och se hur det utvecklas och hoppas på det bästa!

  • Äldre 22 Jan 15:46
    #11
    blomman91 skrev 2017-01-22 11:28:44 följande:

    Tack alla för era fina tips!!! Än så länge har jag bara tagit ett varmt bad och det har hittills hjälp. Om det blir ännu sämre måste jag väl köpa ett magbälte. Tens använde jag i början av förlossningen med 1an men jag har lite svårt att tro att det kan hjälpa, men har man riktigt sjukt är det ju alltid värt ett försök!

    Än så länge står jag ut med smärtan då jag lider mest av det om kvällarna då jag varit stilla en stund. Har även reumatism så är rätt så van med smärta nu som då, kan ju även ha något med det att göra. Ville mest bara höra mej för om det är vanligt att det blir ännu sjukare längre fram i graviditeten men det verkar vara olika...

    Får väl bara vänta och se hur det utvecklas och hoppas på det bästa!


    Var bara rädd om dig och var försiktig. Önskade jag tog foglossningen på allvar efter och inte parade hunden då jag tänkte att de skulle vara borta innan dom kom. Men sedan även sova med kudde/amningskudde eller något mellan knäna när du ska sova. Hoppas de inte blir värre för dig!
  • Äldre 6 Feb 00:20
    #12
    blomman91 skrev 2017-01-22 11:28:44 följande:

    Tack alla för era fina tips!!! Än så länge har jag bara tagit ett varmt bad och det har hittills hjälp. Om det blir ännu sämre måste jag väl köpa ett magbälte. Tens använde jag i början av förlossningen med 1an men jag har lite svårt att tro att det kan hjälpa, men har man riktigt sjukt är det ju alltid värt ett försök!

    Än så länge står jag ut med smärtan då jag lider mest av det om kvällarna då jag varit stilla en stund. Har även reumatism så är rätt så van med smärta nu som då, kan ju även ha något med det att göra. Ville mest bara höra mej för om det är vanligt att det blir ännu sjukare längre fram i graviditeten men det verkar vara olika...

    Får väl bara vänta och se hur det utvecklas och hoppas på det bästa!


    Jag fick väldigt tidig foglossning med första, första känningarna i vecka 11, sjukskriven helt från v 20. Kunde ej gå vissa dagar de tre sista månaderna, gick med kryckor.

    Nu med andra kände jag fogarna innan plus, är i vecka 20 nu, börjat använda kryckor igen men har redan ont i framfogen, förra barnet var det först efter 6 månaden. Sjukskriven sen v 14 nu.

    Tens var det som hjälpte mig, det domnar bort fogarna i ryggen totalt, så har du möjlighet så låna av sjukgymnast.

    Jag använde även glidmadrass i sängen för att Kunna vända mig i sängen utan att påverka fogarna fö mycket.. Guld värt. Denna gången var jag tvungen att gå via min kommuns arbetsterapeut för att kunna få en. Annars kan man även låna via sjukgymnast.

    För mig blev det sämre med första och räknar med det även denna gången, lite därför vi väntade så länge med barn två, första fyller sex i mars.

    Men märkte efter förlossningen att jag mår bäst utan att ha hormonell påverkan i kroppen, åt först P piller men bytte till kopparspiral, klart bättre..

    Annars, gör så lite du kan, jag gör verkligen jätte lite om dagarna, då har jag endast ont på kvällen, innan jag somnar, vaknar ofta med lite smärta men det går över snabbt, än så länge. Gör jag något så får jag ont, så varierar med mycket vila, vissa dagar är bättre, värre. Man får lyssna på kroppen. En väldig förstående man och dotter underlättar något enormt. Jag ligger hellre i soffan utan ont, faktiskt.

    Lycka till! Använd de hjälpmedel som finns, så onödigt att gå runt och ha ont utan anledning.
  • Äldre 6 Feb 13:46
    #13
    Indiria skrev 2017-01-20 11:30:53 följande:

    Jag började känna av foglossning ganska tidigt, före vecka 20. Förstod inte att det var det först då det är första barnet och hade fått för mig att det alltid kom senare. Var värst när jag som du skulle upp ur soffan eller vända mig i sängen. Nu är jag i vecka 35 och de senaste 3-4 veckorna har jag knappt känt av det alls så för mig blev det bättre :)


    Tar tillbaka det där. Är nu i vecka 37 och den har kommit tillbaka och är värre! Nu gör det ont att gå! Jaja inte så långt kvar..
  • Äldre 6 Feb 15:29
    #14

    Jag har haft ont av foglossning varje graviditet och det har blivit värre ju längre in i graviditeten jag gått. ven denna graviditet så har jag känt av foglossningen tidigt men det är först nu som jag känner att den börjar eskalera och jag har gått 33 veckor nu. Skillnaden denna graviditet med de andra är att de andra graviditeterna har jag insisterat på att anstränga mig i samma grad som innan graviditeten, går alltid till stallet och sköter allt med hästarna själv osv. Denna graviditet har min man hjälpt mig varje dag vilket halverar arbetet för mig och vi tar alltid bilen (då min man är lat;) istället för att gå. Är ganska övertygad om att det är detta som har gjort att min foglossning har hållit låg profil hela graviditeten trots att jag känt av den lite grann redan tidigt. Dock märker jag att jag har noll kondition och att jag gått upp mer i vikt denna gång än tidigare..  

  • Äldre 8 Feb 10:26
    #15

    Fick foglossning i v14 med första barnet. Kunde inte jobba efter v 14 alls. Blev sjukskriven tidigt då jag hade mycket tunga lyft i mitt arbete.
    Fick tidig remiss till sjukgymnast, super bra. Fick bra träningsprogram för att stabilisera muskler runt om kring. Och lära sig att röra sig på rätt sätt. Fick även akupunktur för smärta.

    Gick på gravid vattengympa som va jätte skönt att kunna röra på sig lite.
    Korta promenader.

    Men viktigaste av allt köp för tusan ett foglossningsbällte och använd det flitigt. Gör du det så avlastar du kroppen jätte mycket. Ju tidigare du börjar med det desto bättre förutsättningar har du längre fram i graviditeten. Lyssna på din kropp. Klarar den inte att tex arbeta en hel dag så gör inte det. Är inte värt det alls!
    Inga ben i kors. När du ska upp ur tex sängen så rulla över på sida och lyft dig upp med armarna.

    Min foglossning släppte först långt efter förlossningen. Så jag rekommenderar att fortsätta använda bältet efter förlossningen.

    Nu är jag gravid med nr 2 i v35 och har inte haft någon foglossning alls. Helt förstummad över detta mirakel då det va from hell med nr 1. Så det behöver inte bli samma med nästa barn.
    Jag ska ändå hjälpa mina höfter på traven efter 2an. Spanat på ett Shrinkx Hips bälte att ha efter. Kan nog vara skönt för kroppen att få lite hjälp att hitta tillbaka till sitt riktiga jag igen.

    Lycka till och hoppas att det inte blir så mycket värre för dig.

Svar på tråden Foglossning tidig graviditet, erfarenheter?