• Äldre 20 Jan 12:01
    2791 visningar
    4 svar
    4
    2791

    Mina bröst är skinnflådda

    HJÄLP! Min dotter är snart 1 år och 2 månader och amningen har fungerat felfritt i stort sett hela tiden. Jag har älskat att amma och planen var att trappa ner i min dotters takt. Men för ett par månader sedan kom min psoriasis tillbaka, plus att min dotter hade tandsprickning vilket ledde till att hon bet sår i bröstvårtan, och min psoriasis trivs extra bra i sår. Det gjorde ont som fan, men har varit uthärdligt med Lanolin och nedtrappning till amning endast om nätterna- trots att brösten varit skinnflådda och fulla med utslag. Det höll på att läka, men inatt var det så jävligt att jag grät och skrek rätt ut- nu känner jag att jag inte orkar mer.

    Jag vill minnas amningen som positiv och inte som detta. Hon ammar 2-4 gånger per kväll/natt/tidig morgon (samsover) , inte av hunger (tror jag), utan snarare mys/trygghet. Försökte ge henne en nappflaska välling inatt, men dels så fattar hon inte grejen med flaskan (aldrig druckit ur nappflaska eller tagit napp) och leker hellre med den, dels så känns det dumt att vänja en 1+åring med flaska och välling- allt har ju gått bra tills nu?

    Så jag önskar dels tips och råd kring hur jag kan få mina bröst att läka snabbast möjligt (såren, men misstänker även svamp. Har ringt vården, men det är ju fredag...), för jag har ju inget emot att amma så länge jag slipper kvida, skrika och gråta. Men jag önskar även tips kring hur vi kan få henne att vara nöjd hela natten utan att ammas?

    Tack!

  • Svar på tråden Mina bröst är skinnflådda
  • Äldre 20 Jan 12:32
    #1

    Hej! Jag har varit med om liknande. Men jag har ej psoriasis. Känner så med dig!

    Jag fick inte vård då det var för högt tryck på vårdcentralen just då.

    Jag fick tipset att iallafall inte sluta amma, då svampen kunde skada mjölkgångarna till framtida amning (vet ej om det är sant!!).

    Jag lämnade över till min partner allt jag kunde! Jag ammade någon/några gånger om dagen. Men väldigt kontrollerat! Inget mys och lek vid tutten! Såg även till att tvätta av bröstet någon gång per dag så att såren inte blev inflammerade. Tror även jag använde krämen "purelan" som består av lanolin. Den är inte farlig för barnet att äta.

    Det löste sig för mig trotts att jag trodde det var helt hopplöst! Lycka till! Hoppas du får fler råd och hjälp av vården!

  • Äldre 20 Jan 12:41
    #2

    Måste poängtera det med lanolin-krämen. Att ha ett lager lanolin på bröstet vid sår kan vara helt fantastiskt (alltså det är inget mirakel det gör ju fortfarande ont). Det minskar friktion avsevärt så att såren eller huden inte blir så nött.

    Krämen heter alltså purelan och finns att köpa på apotek. (Nej, jag gör inte reklam men har ammat tre barn länge.)

  • Äldre 20 Jan 19:24
    #3

    Mot svampen tror jag du kan ta Diflucan som finns receptfritt på Apoteket. Jag fick sånt fast svagare när jag fick svamp i brösten. Då klarar du dig till måndag och i bästa fall reder det upp iaf detta problem.

  • Äldre 20 Jan 20:52
    #4

    Tack för era svar! Fick en tid på VC i eftermiddags, men nu i efterhand kändes hjälpen sådär... Var bara glad att få en tid, men hamnade hos en manlig läkare som inte var så insatt. Han sa att det "inte såg ut som svamp" (skulle stått på mig och bett om en odling då jag själv känner att jag har flera symptom, åh så irriterad jag blir på mig själv!), men skrev ut betnovat som ju är en stark kortison. Känns sådär att min dotter ska ligga och suga på det (ska självklart tvätta bröstet innan, men ändå), försöker trösta mig med att vi ändå ammar så sällan och vara glad att jag fick NÅGOT i alla fall. Ska hårda ut till måndag och ringa amningscentrum då! Har känts fel att ringa dit och kanske ta någon annan pytteliten bebis tid, men det gör så fruktansvärt ont och jag känner mig inte nöjd med VC... :(

Svar på tråden Mina bröst är skinnflådda