• anonymochorolig

    Man på dotterns förskola - orolig

    Hej!


    Det har börjat jobba en ung man på dotterns förskola. Hon är fyra år gammal och det känns lite olustigt att lämna på morgonen...


    Han är utbildad barnskötare, inte förskollärare, vet inte om det spelar någon roll... vad tycker ni andra om manliga pedagoger på förskolan?

  • Svar på tråden Man på dotterns förskola - orolig
  • Carambolan

    På min yngsta sons förskola jobbar det bara en enda man på hela förskolan, på en annan avdelning, och det tycker jag är jättejättetråkigt. Mina två äldre barn har heller aldrig haft manlig personal annat än nån enstaka vikarie. Önskar verkligen att det fanns fler manliga förebilder för de yngsta barnen.

  • Jolly89
    anonymochorolig skrev 2017-01-20 17:35:36 följande:

    Hej!

    Det har börjat jobba en ung man på dotterns förskola. Hon är fyra år gammal och det känns lite olustigt att lämna på morgonen...

    Han är utbildad barnskötare, inte förskollärare, vet inte om det spelar någon roll... vad tycker ni andra om manliga pedagoger på förskolan?


    Du låter väldigt överdriven!
  • Manligpedagog1

    Jag har själv nyligen börjat arbeta på en förskola faktiskt, jobbat en månad bara.


    Förstår självfallet din oro med tanke på hur media framställer manliga pedagoger (ibland med all rätt, de som på något sätt ofredar barn är det värsta avskum i mina ögon)


    Jag är 23 år gammal och detta är min första heltidstjänst, har praktiserat och vikarierat på flera olika förskolor och blivit bemött på både väldigt positivt såväl som negativt sätt och det är alltid tufft att börja på ett nytt ställe. Man är så rädd för vad föräldrarna ska tycka och tänka och jag är därför så sjukt noga med att ta mycket föräldrakontakt för att ge så mycket trygghet jag kan den korta tid jag har med dem på morgonen.


    Jag tycker det är jättetråkigt att vi manliga pedagoger inte får samma förtroende från föräldrar och det är det enda som gör att jag är osäker på om jag ska försöka jobba kvar eller om jag ska studera vidare.

  • Axioria1

    Varför är du orolig? Majoriteten av män är inte pedofiler.... Känns mer olustigt att du ens blir orolig bara för förskolan har förmånen att ha en manlig anställd. Vi hade en kille på barnets förskola och de är ju toppen att de får såväl kvinnliga som manliga förebilder och pedagoger på förskolan. Alla barnen älskade honom verkligen.Tyvärr har han flyttat nu och de verkar tyvärr vara svårt att få tag på någon ny.

  • cosinus

    Den absolut bästa dagis-"fröken" vi haft till barnen har varit manlig.

    Eftersom det faktiskt fanns en man på förskolan sökte sig en del studenter dit för praktik. Samtliga väldigt bra.

    Men erfarenhet är att de män som valt att jobba på förskola har gjort ett mer genomtänkt val av vad de vill hålla på med eftersom det inte är ett klassiskt manligt yrke än vad vissa kvinnliga kollegor gjort (och ja, självklart finns det fantastiska kvinnor på förskolorna om nu någon skulle hänga upp sig på det)

  • Seuss
    cosinus skrev 2017-01-20 18:43:53 följande:

    Den absolut bästa dagis-"fröken" vi haft till barnen har varit manlig.

    Eftersom det faktiskt fanns en man på förskolan sökte sig en del studenter dit för praktik. Samtliga väldigt bra.

    Men erfarenhet är att de män som valt att jobba på förskola har gjort ett mer genomtänkt val av vad de vill hålla på med eftersom det inte är ett klassiskt manligt yrke än vad vissa kvinnliga kollegor gjort (och ja, självklart finns det fantastiska kvinnor på förskolorna om nu någon skulle hänga upp sig på det)


    Tror också på detta ! Att de har tänkt igenom sitt val och vet om att de kommer att mötas av fördomar . Som måste vara fruktansvärt  jobbigt att få på sig . Det finns säkert en klick kvinnor som inte är lämpliga att jobba med barn också . Men det pratas det inte om . Hoppas att denna syn kommer att ändra med tiden .
  • Griseknoen35

    Det är precis sånna här trådar och saker folk säger som förstör för manlig personal. Är det pedofiler du är orolig för bör du vara rädd för den kvinnliga personalen också, det finns pedofiler där med. Tror du att varenda man som går bakom dig på väg hem från tåget tänker våldta dig också? Det är väl rimligt om all manlig personal på dagis är pedofiler.

  • GrönaDruvan

    Men sluta! Det är jättebra med killar/män som jobbar på förskola/fritids. Har bara positivt att säga om det! Mina barn har älskat när de haft manliga lärare!
    Kanske en fördom, men vad jag upplever så leker de också mer med barnen, iaf utomhus! Det jagas och skojas och är ofta en hel radda med barn efter!
    Nä, fler manliga pedagoger!!!

Svar på tråden Man på dotterns förskola - orolig