• Michakaj1991

    Rätt att driva in pengar på detta sätt?

    Hej alla. Det är såhär att jag hyrde ut min lägenhet i 2 Månader till en tjej. Först började hon täckna försäkringar från hyresgästföreningen i hennes namn på min lägenhet. När jag berättade detta för hon neka hon. Fast jag har papprena.

    Några dagar senare sa hon att hon ville flytta . hon flytta ut samma månad.

    Nu har jag fått ett SMS från en jurist. Såhär står det: Hej,

    Jag kontaktar er på uppdrag av HL som har bott hos dig mellan september till och med december 2016. Hon har erlagt en hyra om 7200kr/månad under ovanstående period.

    Din hyra är förhandlad till 4589kr/månad vilket innebär att du har tagit ut en överhyra.

    Hyresgästen begär därmed återbetalning om 8608kr. Beloppet ska återbetalas inom en vecka. I annat fall har jag fått i uppdrag att inkomma med en ansökan till Hyresnämnden.

    Mvh

    Jurist

    Hyresgästföreningen.

    Nu till mina frågor? Kan dom göra såhär utan att ens ringa mig och diskutera saken , höra min version? Kan en jurist fatta summan och detta beslut själv?

    Nu stämmer inte vissa saker han skriver , hon har bara bott där i 2 mån inte 3.

    Min hyra han räknat fram är inte som det står utan Högre. Jag hyrde ut möblerad med el vatten försäkringar TV box mm. Inget av det här står heller. Han verkar gå på va hon bara har sakt. Några klocka svar och råd? Kram

  • Svar på tråden Rätt att driva in pengar på detta sätt?
  • ITpappan

    Din hyresgäst har full frihet att gå med i Hyresgästföreningen.

    Du har uppenbarligen tagit ut en ockerhyra, och det är olagligt i Sverige.

    Därav kravet.

  • Oljud

    Du har tagit ut för höghyra det är olagligt, om jag vore dig skulle jag betala det hela hon kräver,driver dom det vidare kommer det kosta betyligt mer och du har gjort fel här du har inget att vinna 

  • Carambolan

    Det är okej att ta ut påslag för fasta kostnader och för möbler men det finns gränser för hur mycket man får ta. 10-15 % på hyran brukar anses skäligt.

  • Klapp eller kyss

    Det finns flera internettjänster där du kan räkna ut vad din andrahandshyra borde ligga på. Utöver det får du ju lägga el tv osv och sedan se vart du hamnar. Googla också för att kolla vad lagen säger

    Ha is i magen och svara henne med att du ska undersöka om hennes krav har stöd i lagen.

    Skicka mail ( för att lämna tydliga spår) med kopior av hennes försäkrings(?)ansökningar och ifrågasätt dem.

    Ifrågasätt hennes boendedatum även om du inte kan bevisa annat- försäger hon sig i mailet har du bevis

    Ta upp allt ev slitage-repor osv osv, städ, rökning

    MEN om det visar sig att hon har lagstöd så betala bara. Det är skillnad på att vara rättvis och spela fult :)

  • Michakaj1991

    Hej igen. Jag har inte tagit ut en ockerhyra. Det han skrivit i smset betalar inte jag i hyra utan mer så det kan skrivit stämmer inte. I hyran ingick möbler, el, försäkring, tvbox, tblicens och internet. Och för det har jag tagit 1800. Och det är väll så man får göra enligt lag. ????

  • Michakaj1991

    Samt att det inte finns några bevis på att hon betalt mig hyra . inga kontoutrag ingenting.

    Kan en jurist fortfarande fatta detta beslut utan några bevis?

  • Michakaj1991
    Klapp eller kyss skrev 2017-01-20 18:27:44 följande:

    Det finns flera internettjänster där du kan räkna ut vad din andrahandshyra borde ligga på. Utöver det får du ju lägga el tv osv och sedan se vart du hamnar. Googla också för att kolla vad lagen säger

    Ha is i magen och svara henne med att du ska undersöka om hennes krav har stöd i lagen.

    Skicka mail ( för att lämna tydliga spår) med kopior av hennes försäkrings(?)ansökningar och ifrågasätt dem.

    Ifrågasätt hennes boendedatum även om du inte kan bevisa annat- försäger hon sig i mailet har du bevis

    Ta upp allt ev slitage-repor osv osv, städ, rökning

    MEN om det visar sig att hon har lagstöd så betala bara. Det är skillnad på att vara rättvis och spela fult :)


    Hej. Tack för tips. Jag har bevis på hur länge hon bott hos mig . jag har allt på SMS.
  • Michakaj1991
    Träskvatten skrev 2017-01-20 18:56:41 följande:

    en jurist som skickar krav via sms?

    Jomen visst...


    Det är det jag inte förstår heller
Svar på tråden Rätt att driva in pengar på detta sätt?