• Anonym (:/)

    Ni som har lite pengar att röra er med varje månad, blir ni deprimerade av detta?

    Jag har nyligen blivit sjukskriven och eftersom jag har varit sjukskriven innan, för flera år sedan vet jag vad jag har att vänta mig. Först och främst är jag naturligtvis ledsen över att inte kunna jobba. Men på andra plats kommer faktiskt ekonomin.

    Det är så jävla tråkigt rent ut sagt att inte kunna köpa något bara för att man vill ha det, att kunna ta en sväng förbi stan innan man åker hem och spontanköpa några klädesplagg bara för att det är roligt. Att inte kunna köpa en plocksallad från salladsbaren när man inte orkar göra middag. Att inte kunna fika/äta ute och gå på bio med vännerna flera gånger i veckan. Sedan gillar jag inte den klassiskt billiga maten, som falukorv, soppor och grytor. 

    Nu får ni andra spy lite galla över er ekonomiska situation. 

  • Svar på tråden Ni som har lite pengar att röra er med varje månad, blir ni deprimerade av detta?
  • i-o

    Om alla Sveriges sjukpensionärer går samman i en stiftelse och pyntar ett par hundralappar i ett par år så skapar man en rätt robust säkerhet.

    Men det förutsätter så klart att de vill höja sin livsstandard något på sikt, eller för framtida generationer.

  • Anonym (F)
    Anonym (Jag) skrev 2017-01-21 04:59:16 följande:

    Är du ensam och har 4000 kr kvar efter räkningarna? I så fall har jag svårt att se hur det kan va så illa? När jag var föräldraledig (ensam med 2 barn) så hade vi ca 5000 kr kvar efter räkningarna. Jag sparade 500 kr till nöjen under sommaren, la undan 200 kr till kläder och 200 kr till skatten på bilen. Sen köpte vi mat (+ersättnig och blöjor) och bensin främst, men fikade eller åt lunch ute nog en gång i veckan i alla fall åh bio kanske var tredje månad m.m. Vi flyger också ner till barnens farfar och farmor varje sommar 1-3 veckor. Jag tyckte inte alls att vi hade det särskilt tufft. Visst får man tänka efter lite och planera. Men det var inga problem.


    Vi är 6 personer som levt på fyra tusen efter räkningar är betalda i 1,5 år nu. Det går med lite planering men är jäkligt trist.
  • Anonym (Visst!)
    Anonym (Va) skrev 2017-01-21 13:26:09 följande:
    Det är ett val du gör, att jobba deltid. Och det är också ett val du gör att inte ställa dig i div bostadsköer för att i framtiden kunna flytta till ett billigare boende.
    Anonym (Visst!) skrev 2017-01-21 12:55:34 följande:

    Jag skäms att säga det, men jag resonerade ungefär som du innan jag själv blev sjuk. Lite elitistiskt, lite som att världen består av starka / smarta och svaga / korkade.

    För mig var det inget val att leva på så lite och jag tror inte att det är ett val för knappt någon. Det är dumt att tro.


    Det är ett val du gör att leva på en liten inkomst. Att inte välja ett annat yrke och att vara sjukskriven.
    Nu testas ju arbetsförmågan mot hela arbetsmarknaden när rätten till sjukersättning beviljas, så hade det bara handlat om att plugga lite och ta ett annat jobb hade jag inte haft den.

    Tror du på fullaste allvar att folk inte ställer sig i bostadsköer om man vill ha en annan bostad?! Du måste på allvar tro att alla utom du är korkade bortom all räddning, tänk om det inte är sant?
  • Anonym (Va)
    Anonym (Visst!) skrev 2017-01-21 13:46:06 följande:

    Nu testas ju arbetsförmågan mot hela arbetsmarknaden när rätten till sjukersättning beviljas, så hade det bara handlat om att plugga lite och ta ett annat jobb hade jag inte haft den.

    Tror du på fullaste allvar att folk inte ställer sig i bostadsköer om man vill ha en annan bostad?! Du måste på allvar tro att alla utom du är korkade bortom all räddning, tänk om det inte är sant?


    Jag vet på fullaste allvar att många människor inte vill flytta, av olika anledningar. Och då väljer man också ett dyrare boende.

    Jag vet också att många skulle klara av att arbeta men helt enkelt inte vill, även det svårt olika anledningar.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Visst!) skrev 2017-01-21 12:19:56 följande:

    Det beror ju så klart på var man lägger ribban för att "klara sig". Menar man "överleva" går det så klart.

    4000 / mån är knappt 500 över riksnormen, så visst är det ganska jätteilla att leva på hela livet.

    Enkelt uppspaltat för en "normalperson" blir det ungefär:

    El: 400

    Internet: 250

    Telefon: 150

    Mat: 1500

    Kläder: ca 300 (och då är det begagnat och minimalt som gäller!).

    Hushåll: 400 (allt från toapapper till möbler och dammsugare)

    Nu är det en tusenlapp kvar till transport (bara ett månadskort ligger oftast runt 6-700, så det får bli enstaka, väl valda resor), nöje, en dagstidning, försäkringar, vårdavgifter och allt annat som de flesta betraktar som normalt.

    Jo, det är jätteilla när vi talar om en livstid och inte bara en period.


    Fast el, internet och telefon ingår väl i räkningar eller? Han skrev ju att han hade 4000 kr kvar när räkningarna var betalda. Alltså 4000 kr till nöjen, mat, transport, kläder m.m. Busskort 700 kr, mat 2000 kr, kläder 300 kr, nöjen 500 kr, spara 300 kr, övrig så som ev vårdcentral m.m. 200 kr. Det är INTE illa.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (F) skrev 2017-01-21 13:34:23 följande:

    Vi är 6 personer som levt på fyra tusen efter räkningar är betalda i 1,5 år nu. Det går med lite planering men är jäkligt trist.


    Det måste vara tufft! Men jag har svårt att se att det skulle va så tufft för 1 person att leva på 4000 kr efter räkningarna.
  • Domesticgoddess
    Anonym (Va) skrev 2017-01-21 14:10:47 följande:

    Jag vet på fullaste allvar att många människor inte vill flytta, av olika anledningar. Och då väljer man också ett dyrare boende.

    Jag vet också att många skulle klara av att arbeta men helt enkelt inte vill, även det svårt olika anledningar.


    Du är fruktansvärt kategorisk i dina påståenden. Vad grundar du dem på?

    Efter att ha kommit i kontakt med massvis av människor som har el är på väg att få sjukersättning genom mitt jobb är min erfarenhet att det är en försvinnande liten minoritet aom inte vill jobba. Visst finns det de som "sjukskrivits sönder" och där det största hindret för arbete är att de kommit att identifiera sig själv som för sjuka för någon form av lönearbete, medan de klarar av en hel massa saker på fritiden som kanske inte går hand i hand med en så uttalad nedsättning av funktionsförmågan att allt arbete är uteslutet. Men som sagt, det är en försvinnande liten minoritet - det stora flertalet kämpar och försöker på alla sätt och vis. Detta utifrån min erfarenhet som uppenbarligen skiljer sig ifrån din - är därför väldigt nyfiken på vilken referensgrupp du har?
  • Anonym (Visst!)
    Anonym (Va) skrev 2017-01-21 14:10:47 följande:
    Jag vet på fullaste allvar att många människor inte vill flytta, av olika anledningar. Och då väljer man också ett dyrare boende.

    Jag vet också att många skulle klara av att arbeta men helt enkelt inte vill, även det svårt olika anledningar.
    Jo, just det! Du vet att "många" kan klara ett arbete och därför är det alltid ett val och man kan alltid byta inriktning!

    Eftersom du vet att "många" kan klara ett arbete går du till och med på mig personligen och hävdar att jag väljer att leva på liten inkomst!

    För att vara så in i vassen smart som du tycks tro att du är måste jag säga att du är ovanligt dålig på att tänka logiskt. . . "Många kan klara ett arbete och därför är det ett val för dig att leva på liten inkomst".

    Heja bara!
  • Anonym (Visst!)
    Anonym (Jag) skrev 2017-01-21 14:22:44 följande:
    Fast el, internet och telefon ingår väl i räkningar eller? Han skrev ju att han hade 4000 kr kvar när räkningarna var betalda. Alltså 4000 kr till nöjen, mat, transport, kläder m.m. Busskort 700 kr, mat 2000 kr, kläder 300 kr, nöjen 500 kr, spara 300 kr, övrig så som ev vårdcentral m.m. 200 kr. Det är INTE illa.
    Okej, då missade jag i det här fallet, men samtidigt ligger garantinivån ungefär där, så det hade kunnat stämma.
  • Anonym (F)
    Anonym (Jag) skrev 2017-01-21 14:25:24 följande:

    Det måste vara tufft! Men jag har svårt att se att det skulle va så tufft för 1 person att leva på 4000 kr efter räkningarna.


    Nej hade jag varit själv så hade det känts som värsta lyxen :)
Svar på tråden Ni som har lite pengar att röra er med varje månad, blir ni deprimerade av detta?