• Äldre 21 Jan 01:03
    5072 visningar
    12 svar
    12
    5072

    Hur många timmar per dygn helammade du?

    Helamning= ingen ersättning alls. Timmar-ja helt enkelt timmar bebisen åt. Inte snutt och sug utan verkligen fick i sig mjölk.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många timmar per dygn helammade du?
  • Äldre 21 Jan 07:20
    #1

    Du har bara skrivit väldigt höga timmar... min lilla åt ca 10-15 minuter åt gången varannan- vartredje timme så Max 3 timmar om dagen total tid.

  • Caramb­olan
    Äldre 21 Jan 08:06
    #2

    De första veckorna tog varje amning typ 45 minuter och bebisen åt varannan timme, men den perioden gick ju tack och lov över fort. Efter det tog varje amning bara 10 minuter och barnet åt mer och mer sällan ju äldre det blev. Så jag skulle säga att det började på 10-12 timmar och minskade gradvis ner till 2-3 timmar.

  • Lia4
    Äldre 21 Jan 08:20
    #3

    Det är nog inte såå många som ammar 24 h om dygnet ;).

    Tar min sista som exempel. Prematur bebis som från v 33 helammade. Orkade bara suga i ca 5 min åt gången. Ca varannan timme så var ju långt ifrån dina alternativ.

  • Äldre 21 Jan 09:09
    #4

    Varför börjar du med 12 timmar?

    Bara för man helammar betyder det inte att man matar hela tiden. Mina barn åt med 3-4 tim mellanrum och det tog ca 15 min per gång.

  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 21 Jan 09:57
    #5

    Svårt att uppskatta, och det har ju varierat med barnens ålder också. Men när det var som allra "värst", precis i början, så åt de kanske i 15 minuter 1 gång i timmen med ett lite längre uppehåll på natten. Så 5h per dygn, kanske det blev. Vid 6 månader har de ätit varannan - var tredje timme på dagen och sovit 12 timmar på natten, så då har det handlat om ca 1-1,5 h per dygn.

  • Äldre 21 Jan 14:32
    #6

    Det har varit väldigt olika med barnen hur effektiva de varit när de ätit, och naturligtvis också hur stora mängder de behövt. En åt sig mätt på 5 minuter var tredje timme, så det blev kanske en timmes amning sammanlagt på ett dygn. En annan åt i 1½ timme , sov i 2 timmar, åt i 1½ timme osv. Där blev det många fler timmar sammanlagt. Hemskt olika som sagt var.

  • elyse
    Äldre 21 Jan 14:40
    #7

    Från 0-6 månader ca var tredje timme i 40 min åt gången. Vad blir det.. Max sex timmar.

  • Fru Ve
    Äldre 21 Jan 15:04
    #8

    Kan inte rösta. Ammade ungefär varannan timme och bebin åt ca 15-20 minuter per gång. Så var det deras första 4-5 månader.

  • Äldre 21 Jan 15:06
    #9

    Om bara själva ätandet hade tagit mer än 12h om dygnet hade jag gett upp efter en vecka... Spädbarn sover dessutom upp till 18h per dygn så äter de aktivt 24h om dygnet är det något som är fel.

    Precis som flera skrivit tog det längre tid i början men ganska snabbt var vi nere på 5-10 minuter varannan timme med längre uppehåll på natten.

  • Äldre 21 Jan 16:13
    #10

    Precis som jag anade finns det ingen som kan amma dygnet runt! Jag hade behövt vilket många påpekat eftersom min mjölk är bara vatten, men jag orkade inte. Jättetrist för ersättning är ju bara kemikalier...

  • Äldre 21 Jan 17:00
    #11
    Jag är bara jag skrev 2017-01-21 16:13:25 följande:

    Precis som jag anade finns det ingen som kan amma dygnet runt! Jag hade behövt vilket många påpekat eftersom min mjölk är bara vatten, men jag orkade inte. Jättetrist för ersättning är ju bara kemikalier...


    Öh, nä. Det är vatten, mjölk, fett och en del tillsatser tex vitaminer.
  • Äldre 21 Jan 20:07
    #12
    Jag är bara jag skrev 2017-01-21 16:13:25 följande:

    Precis som jag anade finns det ingen som kan amma dygnet runt! Jag hade behövt vilket många påpekat eftersom min mjölk är bara vatten, men jag orkade inte. Jättetrist för ersättning är ju bara kemikalier...


    Ersättning bara kemikalier? Vad har du fått det ifrån?
Svar på tråden Hur många timmar per dygn helammade du?