• Äldre 21 Jan 15:24
    8024 visningar
    21 svar
    21
    8024

    Tvätta bebiskläder

    Hej! Är gravid i tredje trimetern och har börjat tvätta upp babykläder m.m

    Använder neutrals tvättmedel och sköljmedel (oparfymerat) och upplever inte att plaggen blir "mjuka och goa" av de.. Någon av er som har tips på bra sköljmedel?

    Sen har alla våra bodys i stl 50 iaf krympt!? Brukar dom göra de? Jämförde med en orvättad i samma 2-pack men annan färg, den va längre/större än alla de tvättade va!?

    (Bla från HM och Cubus)

  • Svar på tråden Tvätta bebiskläder
  • Äldre 21 Jan 15:32
    #1

    Jag undviker sköljmedel helt när jag tvättar barnens kläder. De blir lite stela men mjukas upp när de används.

    Bomullskläder kan krympa 5-7% Kolla vad som står i tvättrådet hur de ska tvättas.

  • Äldre 21 Jan 15:34
    #2

    Låt bli sköljmedel, kemikalier direkt mot bebisens hud. Torktumla kläderna så brukar de kännas mjukare.

  • Caramb­olan
    Äldre 21 Jan 17:08
    #3

    Vi kör med neutral tvättmedel, inget sköljmedel och torktumlar.

  • Äldre 21 Jan 18:03
    #4

    Säger samma sak, sköljmedel gör inte kläderna mjuka. Bara mekanisk bearbetning hjälper, torktumlare eller att du knölar med plaggen när de torkat. Hängtorkade kläder blir nästan alltid stenhårda oavsett sköljmedel. När jag insåg det bestämde jag mig för att sluta med sköljmedel, det har jag aldrig ångrat. Fullkomligt onödig produkt.

  • Äldre 21 Jan 19:25
    #5

    Vi brukar ha typ tennisbollar i torktumlaren. Tycker att det gör textilier mjukare fast vi inte använder sköljmedel.

  • elyse
    Äldre 21 Jan 19:28
    #6

    Som sagt, strunta i sköljmedel och tumla istället.

  • Äldre 21 Jan 19:59
    #7
    Lena skrev 2017-01-21 15:34:11 följande:

    Låt bli sköljmedel, kemikalier direkt mot bebisens hud. Torktumla kläderna så brukar de kännas mjukare.


    Fast det finns en mängd olika ekologiska sköljmedel utan kemikalier!
  • Äldre 21 Jan 20:23
    #8

    Det är kemikalier i alla Athena, det är bara olika. Det gemensamma är att de inte sköljs ur utan är kvar i plagget.

  • Äldre 21 Jan 20:43
    #9

    De krymper om du torktumlar.

    H&Ms barnkläder är små i storlekarna jämfört med ex. P&P

  • Äldre 21 Jan 22:05
    #10
    +1

    Konstigt att den här tråd är i "hetaste" debatterna inte sätt nån så "ohet" debatt på länge här.

Svar på tråden Tvätta bebiskläder