• Malva2015

    problem att bajsa nyfödd

    Enda sedan min dotter föddes har hon haft lite problem att bajsa. Nu är hon 10 veckor och jag upplever att det bara blir mer kämpigt för henne.

    Hon helammas, får Sempers magdroppar och äter normalt.
    Problemet verkar inte vara magont av mjölken utan just att FÅ UT bajset. Som att reflexen inte fungerar ordentligt.

    Sätter jag en pysventil så sprutar det ut direkt men jag vill inte använda pys varje gång. Rädd att skada henne när den används för mkt.

    Någon som känner igen detta? Blir det bättre och vad ska jag göra:(

  • Svar på tråden problem att bajsa nyfödd
  • hondendärtjejen

    Jag pratade med min bvc sköterska om detta när min lilla hade svårt och bajsa och hon sa att man det händer inget, och man skadar dom inte osm man använder dom ofta.

    Ta lite vaselin på så den glider in lätt bara

  • Malva2015
    hondendärtjejen skrev 2017-01-22 18:24:54 följande:

    Jag pratade med min bvc sköterska om detta när min lilla hade svårt och bajsa och hon sa att man det händer inget, och man skadar dom inte osm man använder dom ofta.

    Ta lite vaselin på så den glider in lätt bara


    Men hur mkt kan jag använda dem? Skulle behöva göra det 3gr per dag typ för att hålla henne glad.
    Och kan jag inte förstöra utvecklingen av att hon ska kunna baja själv om jag använder den hela tiden?
  • hondendärtjejen

    Enligt henne kan man inte störa reflexen, och det står på förpackningen att man kan använda den 3 gånger om dagen

    Så om hon behöver hjälp 3 gånger om dagen så är det inga problem!

  • Malva2015
    Dumbledore skrev 2017-01-22 18:35:42 följande:

    Ta upp problemet med din bvc-sköterska, det är därför man har dem. :)


    Gjort det och har fått massa råd om massage och ställningar att hålla henne för att underlätta men problemet kvarstår ju.
    Hade bara velat veta varför och när det blir bättre ..
  • Mandelkanel

    Du kan prova magmassage också. Går stt hitta på nätet, annars fråga Bvc. Grodställning t ex och lyfta ben upp mot magen. Bvc sa till oss stt så små barn kan bajsa flera ggr om dagen eller en gång i veckan, allt är normalt... Men verkar de ha ont vill man ju hjälpa dem.

  • Mandelkanel

    Ok såg nu vad du svarat om massage osv. För oss blev det bättre efter 4-5 månader. Det är jobbigast i början för de flesta innan tarmarna är fullt utvecklade.

  • Malva2015
    Mandelkanel skrev 2017-01-22 18:44:28 följande:

    Ok såg nu vad du svarat om massage osv. För oss blev det bättre efter 4-5 månader. Det är jobbigast i början för de flesta innan tarmarna är fullt utvecklade.


    Okej..
    upplevde ni också att bebisen "kraxade" och krystade hela tiden för att få ut det?
  • Mandelkanel
    Malva2015 skrev 2017-01-22 19:36:43 följande:

    Okej..

    upplevde ni också att bebisen "kraxade" och krystade hela tiden för att få ut det?


    Nej kanske inte riktigt så. Mer som gaser. Men då är han kanske hård i magen? Kan ju påverkas av vad mamman äter.
Svar på tråden problem att bajsa nyfödd