• TJ

    Finns det nån här som bara gett ersättning och aldrig ammat?

    Samt har det haft några konsekvenser eller har barnet blivit normalt fungerande ändå? Vi ger ersättning till vår tremånaders då hon helt enkelt aldrig vill suga tutte. Det funkar men hur bra är det i längden? Jag ber hennes mor att iallafall försöka men hon skiter i det och säger att det inte funkar. Hon ammade typ första två dagarna men efter det har det bara varit ersättning. Funkar som sagt just nu och barnet följer sin kurva etc. Men hur bra är det i längden? Nån som har erfarenhet att dela med sig av?

    Nu blev det mer text än planerat men hoppas ni orkar läsa igenom

  • Svar på tråden Finns det nån här som bara gett ersättning och aldrig ammat?
  • Anonym (been there)

    Jag ammade mitt första barn i ca 2,5 månad, sen fick jag komplettera med ersättning och då märkte barnet att det var lättare att äta via flaska så det tog bara ett par veckor så vägrade barnet helt enkelt att ta bröstet någon mer gång. Det var svårt från start, amningen kom inte igång förrän efter 4 dygn så vi fick ge ersättning med sked då BB inte ville att vi skulle ge flaska före bröstet för då skulle barnet inte vänja sig vid bröstet. Sen var det problem de där 2,5 månaderna ändå för barnet hade svårt suga fast, så jag fick ha på en sån där "plasttutte" varje gång, vilket var ganska jobbigt. 

    Mitt andra barn hade inga problem att suga men efter ca 1,5 vecka fick jag mjökstockning, nästan 40 graders feber, superont i främst det ena bröstet som svällde upp till nästa kupstorlek och var helt rött och ömt! Det gjorde jätteont när barnet skulle suga, även om det är det man rekommenderar för att få loss mjölkstockningen. I mitt fall hjälpte det inte och jag fick medicin för att få bort feber + stockningen. Var öm i bröstet i flera veckor efter denna händelse även om svullnaden gick ner. Försökte pumpa ur mjölk så fick barnet äta på det andra bröstet men gick snabbt över till ersättning då det var så ömt och så krångligt att hålla på med detta. Dessutom hade man ju ett barn till att ta hand om som inte var så gammalt så det var ohållbart i längden. BVC sa att de rekommenderade mig sluta försöka amma eftersom hela situation blev så stressfylld och komplicerad.

    Om du med din fråga är orolig för att barnet inte får i sig rätt näring med ersättning behöva du inte oroa dig. 

  • vikkey

    Min grabb är snart 10 månader och har bara ätit ersättning, förutom att jag lyckades pumpa ut kanske totalt en halv deciliter bröstmjölk första veckan som han också fick serverat i flaska. Han har alltid varit en glad, mätt, trygg och gottsovande pojke. Nu äter han såklart massa annat också, men innan han började med riktig mat var det BabySemp som var hans enda energikälla.

    Varför ligger du på mamman om amning? Oavsett anledning till varför hon inte ammar, så ska hon inte behöva försvara sig - det är många nog som skuldbelägger mammor som inte ammar, det sista man behöver är att känna det hemma också. Tro mig.

    Det viktiga: ni kan ge ert barn mat. Näringsrik mat. Det är det enda som spelar roll, sen om det serverad ut ett bröst eller en flaska är sekundärt. Lycka till med barnet! :)

  • Nyfikna72

    Samhället har ju sen länge sagt att bröstmjölk är bäst så det är väl inte konstigt att många blir osäkra.........

  • rox

    Jag varvade amning med ersättning från början och sen bara ersättning efter 3mån. Friskare pojke får du leta efter. Förstår inte vad skillnaden skulle vara.

  • Anonym (Mamma)

    Jag har gjort så med bägge barn, har inte märkt att de skulle vara sjukare än medel. Däremot har ingen av dem blivit allergisk och nästan alla i släkten är det.

    Bra mot allergi att amma om mamman ej är allergisk, bättre med ersättning om hon är det.

  • rox
    Nyfikna72 skrev 2017-01-23 07:42:58 följande:

    Samhället har ju sen länge sagt att bröstmjölk är bäst så det är väl inte konstigt att många blir osäkra.........


    Fast sånt här förstår inte jag. Man tar väl reda på VARFÖR det sägs att bröstmjölk är bäst och sen drar man egen slutsats om barnets liv hänger på det eller inte som jag då antar/hoppas på att folk förstår att det inte gör..

    Som kvinnan jag träffade i mataffären och frågade mig om det var en bra deal med rabatten på Pampers som såldes. Jag svarade att det var kanonpris och tog själv av den varan. Men då så hon att hon blivit rekommenderad att köpa Libero för det var "bäst". Jaha svarade jag, varför är dem "bäst"?

    -Jag vet inte, jag har hört det...

    Suck....
  • Jasmin Karlsson

    Dagens modersmjölksersättning är så bra utvecklad att det är minimal skillnad mot bröstmjölk. Särskilt här i västvärlden där vi har tillgång till rent vatten att blanda den med.
    Om amningen inte fungerar så har man ett alternativ och man får en mätt och frisk bebis.
    Att andra berättar att de gett ersättning och har friska barn - gör det verkligen skillnad för dig? Det finns dom som blir ammade och är sjuka/allergiska/friska och det finns dom som får ersättning som är sjuka, friska, allergiska osv. Om du undrar mer är det bättre att googla lite efter vetenskapliga artiklar om skillnaderna statistiskt sett.

  • rox

    Eller då när jag frågade en bekant om varför man ska ge välling och varför hon gav, jag var själv tveksam till om jag skulle ge mitt barn välling då jag inte förstod nyttan med det. Svaret jag fick var -alla andra gör ju det....

  • Nyfikna72
    rox skrev 2017-01-23 08:02:56 följande:
    Fast sånt här förstår inte jag. Man tar väl reda på VARFÖR det sägs att bröstmjölk är bäst och sen drar man egen slutsats om barnets liv hänger på det eller inte som jag då antar/hoppas på att folk förstår att det inte gör.. Som kvinnan jag träffade i mataffären och frågade mig om det var en bra deal med rabatten på Pampers som såldes. Jag svarade att det var kanonpris och tog själv av den varan. Men då så hon att hon blivit rekommenderad att köpa Libero för det var "bäst". Jaha svarade jag, varför är dem "bäst"? -Jag vet inte, jag har hört det... Suck....

    Du har uppenbarligen inte hört talas om livsmedelsverket och liknande inrättningar i sverige. Det dom säger och påstår är det som gäller oavsett vad fakta och andra forskare säger.........ett tag fick man verkligen inte gå hem från bb innan amningen fungerade klanderfritt.....
Svar på tråden Finns det nån här som bara gett ersättning och aldrig ammat?