• Anonym (Kaffedraken)

    när jobbtider krockar mellan föräldrarna, dagis?

    Hej nu har detta ingenting med graviditet att göra, men tänkte att detta är en riktigt bra grupp så kanske någon som vet ändå.

    Jag börjar jobba den 1mars, jobbar obekväma tider. Min sambo slutar senast kl4 vissa dagar och det är dom dagar som jag börjar kl4. Olyckligtvis!

    Min fråga är då, kan man lämna sonen på dagis för 3h, eller det är inget man gör? Det hade såklart underlättat. Men kanske svårt för dagis...

  • Svar på tråden när jobbtider krockar mellan föräldrarna, dagis?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Självklart kan ni lämna så ert arbete fungerar. Det har ni all rätt till. Är det så att han hinner komma hem innan du åker kan ju ert barn vara ledigt den dagen. Måste ni ha omsorg så är väl tre timmar bra att lämna tycker jag. Finns nog nån minimumtid tror jag. Fråga förskolan.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Fråga förskolan. Hos oss vill de att barnen går minst 9:30 till 14:30, oavsett arbetstider, eftersom de är ute i skog/park den tiden nästan varje dag och det är bökigt att lämna och hämta däremellan.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Okej, för känner att jag inte vill gå ner i tjänst. Dock gör jag ju självklart det om det inte finns något annat sätt. Sambon har 35min hem från sitt jobb och jag har va 30min till mitt. "/

    Det är kanske 1gång i veckan det är så, kanske 2. :)

  • Anonym (Kaffedraken)
    Maya91 skrev 2017-01-23 08:02:46 följande:

    Okej, för känner att jag inte vill gå ner i tjänst. Dock gör jag ju självklart det om det inte finns något annat sätt. Sambon har 35min hem från sitt jobb och jag har va 30min till mitt. "/

    Det är kanske 1gång i veckan det är så, kanske 2. :)


    Nej gå ned i tjänst är inget du ska fundera på. Förskolan är till för att vi ska kunna arbeta.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hur gammalt är ert barn? Är det litet och ska sova middag på förskolan hade jag som förskollärare föreslagit att hen går 11-16:30 den dagen. Att lämna mitt i vilan går ju inte och att komma till förskolan för att sova direkt är inte bra. Därför är 11 en bra tid. Då får barnet äta först och sen sova. Är barnet äldre så hade 13-16:30 varit bra. Skönt för barnet att få tid hemma och mysa med föräldern på fm och sen lagom tid för lek och mellanmål på förskolan på em. Att lämna redan kl. 9:30 när man är ledig är inget vi förespråkar men som sagt. Hör med förskolan vad de tycker.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Och tycker man det känns tråkigt att lämna bort sitt barn så många timmar när man inte arbetar så kan ni ju lämna kl. 14 efter lunchvilan. Beror på när ert barn brukar vakna och om ni hinner. 2,5 timmes förskoletid är helt ok om det inte är för många tillfällen.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag rådfrågade förskolan när jag jobbade eftermiddag och lämnade då sonen till klockan 11. Så han kunde äta lunch där - efter förskolans önskemål. Så hämtade pappan 16.30

  • Anonym (Kaffedraken)

    Min son går 10.15-13.30 vissa dagar eftersom mina och min mans tider helt enkelt gör att det blir så. Av den tiden så sover han mellan 12 och 13.30. Jag tycker att det är helt okej, vår son tycker att det är helt okej och förskolan tycker att det är helt okej. Inga konstigheter där alltså.


    Enda gången vi har fått anpassa oss till förskolans tider är när vi har behövt lämna klockan 12, då vill de att vi lämnar klockan 11 istället för att inte komma precis när vilan skall börja.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Amanda84 skrev 2017-01-23 22:06:01 följande:

    Min son går 10.15-13.30 vissa dagar eftersom mina och min mans tider helt enkelt gör att det blir så. Av den tiden så sover han mellan 12 och 13.30. Jag tycker att det är helt okej, vår son tycker att det är helt okej och förskolan tycker att det är helt okej. Inga konstigheter där alltså.


    Enda gången vi har fått anpassa oss till förskolans tider är när vi har behövt lämna klockan 12, då vill de att vi lämnar klockan 11 istället för att inte komma precis när vilan skall börja.


    Kan tillägga att vi även har lämnat klockan 15-17.30. Det enda som var lite tråkigt med det, var att vår son var ensamt barn kvar sista timmen, men det var liksom inte mycket att göra åt.
  • Anonym (Kaffedraken)

    På vår förskola får man lämna senast kl 9 - oavsett vilka arbetstider föräldrarna har. Så vår son går 9-16 även de dagar pappan börjar först klockan 14.

    Det verkar vara väldigt olika regler på olika förskolor så kolla upp vad som gäller på just er. Pedagogerna har säkert förslag på ett fungerande upplägg :) Ni ska absolut inte behöva gå ner i arbetstid bara för att tiderna krockar.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Här hade du fått lämna 15.15-15.30 och pappan hämta 16.45. Då man bara får lämna restid + arbetstid. Inget extra.
    Men vad är alternativet? Att lämna barnet ensamt hemma? Nej, såklart inte!

    Så vi har lämnat lite sådana småtider när vi behövt. Och det är ju inte helt fel att komma och leka en timme eller två, det är ju oftast så man gör när man leker med kompisar hemma. Träffas 1-3 timmar och leker.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Guapa skrev 2017-01-23 22:11:49 följande:

    På vår förskola får man lämna senast kl 9 - oavsett vilka arbetstider föräldrarna har. Så vår son går 9-16 även de dagar pappan börjar först klockan 14.

    Det verkar vara väldigt olika regler på olika förskolor så kolla upp vad som gäller på just er. Pedagogerna har säkert förslag på ett fungerande upplägg :) Ni ska absolut inte behöva gå ner i arbetstid bara för att tiderna krockar.


    Påminner mig om att jag måste ringa och höra med dagisen i närheten, så jag kan välja bort de dagisen som inte "låter" mig vara med min son. Idiotisk regel.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Jemp skrev 2017-01-23 22:16:14 följande:
    Påminner mig om att jag måste ringa och höra med dagisen i närheten, så jag kan välja bort de dagisen som inte "låter" mig vara med min son. Idiotisk regel.
    Lyx att bo i en kommun där man får välja dagis! :) Här får man ta vad man får, annars får man räkna med många års kötid.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Jemp skrev 2017-01-23 22:16:14 följande:
    Påminner mig om att jag måste ringa och höra med dagisen i närheten, så jag kan välja bort de dagisen som inte "låter" mig vara med min son. Idiotisk regel.
    Förskolan kan inte tvinga en att lämna vissa tider. Vår sons förskola har föreslagit flertalet gånger att han skall lämnas andra tider än våra arbetstider, men jag ignorerade det totalt och förklarade att jag vill umgås med mitt barn när jag är ledig, vilket de hade förståelse för. Den enda tid jag respekterar att när de vill att vi lämnar klockan 11 istället för 11.30 eller 12 eftersom han i så fall kommer mitt i lunchen eller när de har börjat lägga barnen inför vilan, så de dagar vi har behövt lämna 11.30 eller 12, så har vi lämnat klockan 11, men det skulle aldrig falla mig in att lämna honom där tidigare än så ifall det inte är nödvändigt för våra arbetstider.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Förhoppningsvis är syftet med önskemålen från både förslolepersonalen och föräldrarna om barnens bästa.

    Ha bara en öppen och rak dialog så kommer ni säkert hitta en bra lösning.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Jemp skrev 2017-01-23 22:16:14 följande:
    Påminner mig om att jag måste ringa och höra med dagisen i närheten, så jag kan välja bort de dagisen som inte "låter" mig vara med min son. Idiotisk regel.
    Det är ju givetvis inget de kan tvinga dig till. De kan endast ha önskemål i detta fall.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Guapa skrev 2017-01-23 22:25:35 följande:
    Lyx att bo i en kommun där man får välja dagis! :) Här får man ta vad man får, annars får man räkna med många års kötid.
    Tja, kan ju välja vilken vi har som första- och andrahandsval i alla fall. Var han hamnar i slutändan har jag ju inte sett än, men mtp att ettåringar utan syskon får plats kan det ju inte vara hopplöst.
    AnkiC skrev 2017-01-23 23:47:58 följande:
    Det är ju givetvis inget de kan tvinga dig till. De kan endast ha önskemål i detta fall.
    Amanda84 skrev 2017-01-23 22:47:47 följande:
    Förskolan kan inte tvinga en att lämna vissa tider. Vår sons förskola har föreslagit flertalet gånger att han skall lämnas andra tider än våra arbetstider, men jag ignorerade det totalt och förklarade att jag vill umgås med mitt barn när jag är ledig, vilket de hade förståelse för. Den enda tid jag respekterar att när de vill att vi lämnar klockan 11 istället för 11.30 eller 12 eftersom han i så fall kommer mitt i lunchen eller när de har börjat lägga barnen inför vilan, så de dagar vi har behövt lämna 11.30 eller 12, så har vi lämnat klockan 11, men det skulle aldrig falla mig in att lämna honom där tidigare än så ifall det inte är nödvändigt för våra arbetstider.
    Är det så alltså? Läser så mycket (precis som Guapa skrev här) om att man måste lämna på morgonen på vissa ställen. Hur pass tvingande det är har jag i och för sig inte satt mig in i. Är helt ny på detta.
  • Anonym (Kaffedraken)
    AnkiC skrev 2017-01-23 08:37:52 följande:

    Hur gammalt är ert barn? Är det litet och ska sova middag på förskolan hade jag som förskollärare föreslagit att hen går 11-16:30 den dagen. Att lämna mitt i vilan går ju inte och att komma till förskolan för att sova direkt är inte bra. Därför är 11 en bra tid. Då får barnet äta först och sen sova. Är barnet äldre så hade 13-16:30 varit bra. Skönt för barnet att få tid hemma och mysa med föräldern på fm och sen lagom tid för lek och mellanmål på förskolan på em. Att lämna redan kl. 9:30 när man är ledig är inget vi förespråkar men som sagt. Hör med förskolan vad de tycker.


    Så här hade vi också resonerat där jag jobbar
  • Anonym (Kaffedraken)
    Jemp skrev 2017-01-25 01:45:49 följande:
    Tja, kan ju välja vilken vi har som första- och andrahandsval i alla fall. Var han hamnar i slutändan har jag ju inte sett än, men mtp att ettåringar utan syskon får plats kan det ju inte vara hopplöst.
    AnkiC skrev 2017-01-23 23:47:58 följande:Det är ju givetvis inget de kan tvinga dig till. De kan endast ha önskemål i detta fall.
    Är det så alltså? Läser så mycket (precis som Guapa skrev här) om att man måste lämna på morgonen på vissa ställen. Hur pass tvingande det är har jag i och för sig inte satt mig in i. Är helt ny på detta.
    Nej vilket trams. Förskolechefen skulle aldrig tvinga en förälder att lämna mer tid än den behöver. Skulle ju bli en väldigt märklig situation. Sen att vissa förskolor har satt upp denna interna regel har ingen betydelse. Det är ju givetvis ett givande och tagande mellan parterna och till viss del får man anpassa sig som förälder naturligtvis så att verksamheten skall fungera men att lämna 4-5 timmar innan sin arbetstid är ju absurdt.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Man kan ju inte tvinga någon att lämna en viss tid. Jag arbetar själv i förskolan och vi har inga sanktioner att sätta in mot föräldrar som inte följer reglerna. På min nuvarande arbetsplats är vi väldigt flexibla, men det är också för att vi är en OB-förskola. Vill föräldrarna lämna eller hämta mitt i vilan eller lunchen, så får de det. På förskolor med ordinarie öppettider så kan det hända att man som personal föreslår att man kan lämna klockan 9 istället för exempelvis 11, men man kan ju givetvis inte tvinga någon att göra det. Det är ju inte direkt så att man delar ut böter till föräldrar som kommer försent. Däremot kan det vara bra att ha en dialog med personalen kring barnets tider och varför man har dem. I mitt eget fall så ändrade jag min sons dagistider i samråd med personalen så att han faktiskt var där en timme 3 dagar i veckan under ett par veckor då jag i praktiken var föräldraledig med honom, bara för att han inte skulle tappa kontakten med förskolan då han ännu inte riktigt hade kommit in i verksamheten. Men funkar allt bra för barnet så finns det absolut ingen som kan tvinga en att lämna en viss tid. Däremot kan man ju försöka att anstränga sig så att man inte lämnar mitt i vilan eller lunchen, men förskolepersonal som tvingar någon att lämna klockan 9 när man börjar klockan 11 eller senare för "verksamhetens bästa" missar helt enkelt det enskilda barnets bästa.

Svar på tråden när jobbtider krockar mellan föräldrarna, dagis?