• Studsjessi

    Söka vårdbidrag, ADHD/Autism, hjälp!!

    Hej allihopa!

    Vi skal söka vårdbidrag för vår son,9år, och behöver hjälp.

    Vad och hur ska man skriva, hur gjorde ni?

    Svårt att veta vad som skall tas med i tillsyn/merkostnad.

    T.ex. sonen vill inte leva mer och har vid flera tillfällen sagt hur han skall avsluta sitt liv. Detta kräver all tillsyn från någon av oss förälder oavsett tid på dygnet.Vi kan lägga oss och sova men man sover med "ett öga öppet". I skolan går det för övrigt bra.

    Han har kastat leksaker/möbler på dörrar/väggar och förstört lite allt möjligt. Han kryper på knän så kläderna går sönder och går snett innåt med ena foten så skorna slits, är detta merkostnader isf?

    Den här ansökan kan ju göra en galen och jag hoppas på att få höra råd och egna erfarenheter ang detta.

    Tacksam för all hjälp, liten som stor!

    //Jessica

  • Svar på tråden Söka vårdbidrag, ADHD/Autism, hjälp!!
  • viseversa

    Ja skriv så. Leksaker behöver ni inte skriva något om då det inte räknas in ändå. Men skriv att han sliter mer kläder och skor och att han har sönder saker som tillhör hemmet. Berätta även om hans mående och om ni ibland inte kan gå till jobbet pga oro för sonen. Skriv allt som känns relevant. Vi har också ett barn med adhd/autism.

  • Thessiss

    Hej.

    Jag har vårdbidrag för min dotter som har autism m.m.

    Jag fick hjälp från habiliteringen att söka vårdbidraget, de hjälper till med att utforma ansökan, skickade med ett sorts utlåtande med vad de ansåg min dotter hade problem med m.m.
    ett läkarintyg där det stod vilka problem hon hade.

    Sen kommer försäkringskassan kontakta dig där du kommer få förklara vilka problem m,m som ni anser att erat barn har.
    Mig frågade de hur hon fungerade på dagarna, vad hon behövde hjälp med och liknande.
    Sen jämnför de med vad ett barn i samma ålder borde klara.

    Tex min dotter som är 6 år har problem med talet, klarar inte av de vardagliga sakerna med att klä på sig, sköta hygien m.m.

    Men om ni har hjälp från barnhab så rekommenderar jag att ni kontaktar dem och ber om hjälp med att skriva ansökan.

    Vad man kan få för merkostnader kan försäkringskassan svara på vad det är. fick min ansökan beviljad för snart 1 år sen så kommer tyvärr inte ihåg vad det var, Men det var om kläder går sönder ovanligt ofta, om man behöver åka ofta till tex bup m.m. så det är ökad bensinkonstnad m.m har jag för mig men som sagt kommer inte ihåg exakt.

  • Paradiselöver

    Hej! Har ingen erfarenhet med att jag har barn själv med adhd autism. Men har jobbat under längre tid med dessa barn och är arbetsterapeut. Och har skrivit en del intyg. Har där lärt mig att man verkligen måste beskriva allt som barnen inte klarar av för att få ut maximalt. Så hur jobbigt det en är att skriva ansökan så kan det vara värt det. Precis som de skriver ovan så är det toppen om någon från hab kan skriva och eller hjälpa med ansökan. Det ingår i deras arbetsuppgifter. När han mår så dåligt i perioder kanske han även har problem med maten, toalettbesök osv? iså fall ska det också stå med. Har ni fått nån annan hjälp för suicidtankarna , kanske skulle bup behöva vara inkopplade eller är de redan det? Låter som ni skulle behöva få någon avlastning också,? har ni fått veta vad ni har möjlighet att få hjälp med? Önskar er all lycka till med allt!

  • Anonym (a)

    Man får ju ett tydligt formulär med olika frågor man ska svara på. Jag tyckte inte det var så svårt bara man följde dem, första gången vi skulle söka. Formuläret är från FK, sen brukar den läkare som ska skriva intyg om saken också ha ett liknande formulär man fyller i som de ska ha (så var det i alla fall för oss, via BUP) och de frågorna fick vi från BUP.

    Mitt barn är äldre så här fick vi mest gehör för att han inte åt lunch i skolan utan alltid åt hemma, det blir ju en merkostnad hela tiden, att han gjorde mkt skolarbete hemifrån och därför behövde mer stöttning av oss än andra barn som är i skolan hela skoldagen. Vi tog också upp att vi måste vara borta från arbetet ibland pga möten med habilitering, BUP, skola. Att det alltid krävs noga förberedelser om han ska iväg nånstans, tex tandläkaren. Man måste prata om det flera gånger och i god tid, beskriva vad som ska hända, vilka som är där, hur länge osv. Förbereda dagen innan så han sovit bra och kommer iväg på rätt tid och liknande

  • Anonym (Marianne)

    Borde hämtat blanketterna och info från Försäkringskassan för länge sedan!

    Neurologen/psykiatrin för barn skriver ut läkarintyg för pojken.

    Blanketten ska vara inlämnad före månadsskiftet men intyg kan ni komma med senare.

    Inga retroaktiva pengar tror jag.

    Viktigt med diagnos så ni föräldrar inte blir misstänkta!!

  • Studsjessi

    Tackar igen för alla råd! Ansökan är ivägskickad och imorgon ska handläggaren som har hand om ansökan ringa.

    Samtalet beräknas ta 1 timma, vet ni vad det är dom brukar prata om då?

    Vet inte hur mycket mer info jag kan ge dom. Tyckte jag fick ner allt skriftligt.

  • Nttekniker
    Hur gick det med ansökan/telefonsamtal?
    Vad skrev du i ansökan och vad pratade ni om i telefonen?
    Hur många % vårdbidrag fick du?
  • Malla1

    Någon som vet om man kan söka vårdbidrag innan barnet fått sin diagnos? Om man ändå kan få ett läkarutlåtande från tex bup. Vi har stora problem med våran 9åriga dotter och jag kan tyvärr inte jobba pga hennes problematik. Har gått hos bup i över 1 år nu men har precis påbörjat en adhd utredning som dessvärre kommer ta tid då vi ska under tiden även göra en utredning hos en neurolog osv. Någon som vet?

  • amia01
    Malla1 skrev 2017-10-10 19:06:32 följande:

    Någon som vet om man kan söka vårdbidrag innan barnet fått sin diagnos? Om man ändå kan få ett läkarutlåtande från tex bup. Vi har stora problem med våran 9åriga dotter och jag kan tyvärr inte jobba pga hennes problematik. Har gått hos bup i över 1 år nu men har precis påbörjat en adhd utredning som dessvärre kommer ta tid då vi ska under tiden även göra en utredning hos en neurolog osv. Någon som vet?


    Ja, det kan man. Vi har 50% värdbidrag för vår son på 9 år, fast han inte har en diagnos ännu. Dock har vi läkarintyg där hans problematik är beskriven, och så har vi skrivit en lång redogörelse för hur hans problem påverkar oss.

    Däremot ska du tänka på att vårdbidrag inte ersätter inkomstbortfall på grund av att man inte kan jobba, det är bara en mindre summa som egentligen är tänkt att motsvara extrakostnader. Har man väl fått vårdbidraget beslutat har man inte längre möjlighet att söka VAB för de symptom som ingår i vårdbidraget.

    Ekonomiskt är det oftast mer fördelaktigt att söka max antal dagar VAB om man tvingas vara borta från jobbet mycket på grund av att barnet tex har stark ångest, ont i magen eller liknande.

    Rimlig inkomst är som jag ser det omöjligt att få för barn som behöver vårdas hemma på grund av NPF/psykiska besvär.
Svar på tråden Söka vårdbidrag, ADHD/Autism, hjälp!!