• hjälpmigsnälla

    Är min dotter allvarligt sjuk?

    Hej!

    Vet inte vad jag ska ta mig till då vårdcentralen vägrar lyssna!

    Dottern på 20 månader har nu varit hängig i 2,5 vecka. Började med vattniga och många diarréer följt att 40-41 graders feber i 3 dagar. Efter detta fick hon utslag över ryggen och magen så vi tog förgivet att det var Tredagarsfeber. Pigg några dagar och så i torsdags 38.5 och samma i fredags. Nu feberfri men fruktansvärt hängig hela helgen, igår var hon så trött och hängig och "likblek". Dålig aptit dessa dagar också. Vi hade besök igår men hon var så hängig så de sa upprepade gånger att de inte kände igen henne. Hon var feberfri då.

    Hon klagar mycket på "Ont" och pekar på magen och på benen. 2 nätter har jag upptäckt att hon varit dyngsur av svett. Hon är även, och har varit i några veckor kallsvettig och klibbig i hyn dag som natt. Under julhelgen var hon också väldigt hängig men inte alls såhär. Hon vill till och med ha hjälp upp från skötbädden vi lägger på golvet, och imorse ville hon att jag skulle bära henne från sängen, vanligtvis springer hon iväg och leker direkt hon slår upp ögonen... Hon har haft mycket dålig aptit dessa veckor, tack och lov ammar jag fortfarande. Hon har inte längre vattniga diarréer.

    Hon har alltså haft feber till och från, och inte en enda gång haft något förkylningssymptom överhuvudtaget. Inte ens lite snuvig. Hon går inte på dagis.

    På vårdcentralen säger doktorn bara att det är virus som kommer och går. Vi har varit upp 2 gånger med henne. Jag har bett dem ta prover på hennes för givetvis oroar vi oss för det värsta, men de vägrar. Alltså verkligen vägrar. Doktorn idag sa att främst vuxna brukar vara sjuka såhär länge men att det inte är någon mening att ta några prover utan att vi bara ska vänta ut det. Att vi ska ge alvedon när hon klagar över smärtor, vilket ju är flera gånger om dagen.

    Snälla, är så orolig och behöver bara prata med någon och bolla lite. Är fruktansvärt otrevligt att se sin dotter som annars är så otroligt glad och pigg vara såhär hängig och trött och inte alls sig själv under så lång tid.

  • Svar på tråden Är min dotter allvarligt sjuk?
  • Twilight

    Jag hade absolut sökt till en annan vårdcentral, eller åkt till akuten, om er vc är
    så nonchalant.
    Har aldrig hört på maken...
    Visst är det väl troligast att det är något ofarligt, men självklart måste prover tas.

  • hjälpmigsnälla

    Ja det känns så fruktansvärt frustrerande detta! Vi har ingen annan vårdcentral att gå till, finns bara denna på den lilla ort vi bor i. Närmsta akutmottagning är en stad 9 mil bort och där berömmer de ju säkerligen inte detta som akut i den bemärkelsen... Vet inte vad vi ska ta oss till!!??

  • Miriami

    Du känner ditt barn bäst. Det låter som din dotter är sjuk. STÅ PÅ DIG. Sök annat sjukhus.

  • ssa123

    Tycker ett urinprov en snabbsänka och ett blodsockervärde kunde vara intressant.

    Men vill också säga att denna vinter är den värsta jag kan minnas när det gäller virus och influensa samt kräksjukor. Jag har jobbat på vc i 13 år.

    Har själv en tvååring som var dundersjuk i drygt en vecka, sedan tog det ytterligare två veckor utan feber innan jag tyckte hon var sig lik igen

  • lövet2

    Ring till Barnmottagningen vid närmaste sjukhus. Du behöver ingen remiss för att få komma till en barnläkare. Allmänläkare kan missa viktiga symptom, eftersom de inte är specialicerade på just barn.

  • ssa123
    lövet2 skrev 2017-01-23 22:36:20 följande:

    Ring till Barnmottagningen vid närmaste sjukhus. Du behöver ingen remiss för att få komma till en barnläkare. Allmänläkare kan missa viktiga symptom, eftersom de inte är specialicerade på just barn.


    I många län krävs remiss från 1 års ålder tyvärr.

    Man kan skriva egenremiss men det går oftast väldigt långsamt innan dessa behandlas
  • parentesen

    Ringa 1177 har man gjort några gånger och deras syn på sakerna behövs för det kan styra så något händer...

  • ssa123
    Johannus skrev 2017-01-23 23:34:28 följande:

    Ring 1177 det kan vara RS virus som måste behandlas.


    Det farliga med RS är det tjocka slemmet i luftvägarna.

    Denna tös har inte ens förkylningsymptom
Svar på tråden Är min dotter allvarligt sjuk?