• Aruba

    Bjuda till kalas - vem??

    Jag har en dotter som snart fyller 4. Vi ska ha kalas för henne och jag tänker Max 5-6 barn, inkl henne. Nu har jag svårigheten (?) att hon är väldigt social och enligt förskollärarna leker med alla. Jag har frågat min dotter och då nämner hon 3-4 flickor från förskolan som hon vill ska komma, nästa sekund säger hon att hon vill att alla kommer....Det känns bara så svårt att dra gränsen när det inte finns en naturlig avgränsning (hade hon bara lekt med några hade det ju varit lätt). Jag vill inte vars taskig mot någon men 23 barn (hela gruppen)har jag inte olats med och det känns också överpretentiöst. Hur har ni valt innan era barn haft liksom fasta bästisar? Min dotters bästa kompis har hon utanför förskolan och han ska såklart komma. Visst är detta ett i-landsproblem men jag har så svårt att känns mig "rättvis"hur jag än gör. Råd?

  • Svar på tråden Bjuda till kalas - vem??
  • Linnis92

    I den åldern hade jag inte bjudit barn från förskolan alls, framförallt inte om jag bara skulle bjuda in 4-5 barn. Då hade jag satsat på kompisar utifrån och kusiner.

  • Carambolan

    Vi har inte heller bjudit förskolekompisar i den åldern men om jag hade gjort det hade jag nog utgått från de barn (med föräldrar) vi redan umgås med på "fritiden" om barnet inte har några riktigt uppenbara bästisar.

  • Stårschan

    I dagisåldern var det vanligt att man bjöd dem som var födda samma år, men det beror förstås på hur barngrupperna är indelade där man har barnen. Annars hade jag bara sagt "Du får bjuda 4 kompisar på kalaset. Vilka vill du bjuda?". Det är väl inga konstigheter.

  • blomman 2

    I den åldern var det endast vänner utifrån + familjen. Första kalaset med vänner "utifrån" var när hen hade 7-årskalas. Då fick hen bjuda 6 klasskamrater! Det var helt lagom stort.

  • blomman 2
    blomman 2 skrev 2017-01-23 20:31:33 följande:

    I den åldern var det endast vänner utifrån + familjen. Första kalaset med vänner "utifrån" var när hen hade 7-årskalas. Då fick hen bjuda 6 klasskamrater! Det var helt lagom stort.


    Menar förstås vänner nära familjen när hen fyllde 4...
  • Dixie

    Hur många barn är lika gamla som henne? Är dessa 3-4 barn hon själv nämner i samma ålder. Har hon varit på ngt kalas bland förskolekompisarna?

    När mina barn varit i den åldern har de bjudit de i samma åldersgrupp - det har handlat om 6-7 barn.

Svar på tråden Bjuda till kalas - vem??